2500
Sök

Peugeot Expert 2002 Diesel, orkeslös

2 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
Hej,

fick följande symptom på min Expert Diesel när jag körde motorväg igår.

Bilen känns otroligt orkeslös och har svårt att accelerera upp över 100-110Kmh.
Nästan som att turbon har slutat funka.

inga felkoder, ingen motorlampa som lyser.

upp till 3000 RPM är den helt orkeslös, vid gaspådrag över 3000 RPM så hörs det ett vinande ljud som startar (ungefär som kupéfläkten som startar, men det är inte den) och bilen börjar accelerera lite bättre. detta vinande ljud och accelerationen kommer och går under gaspådrag.

Jag har noll koll på Dieslar, men rent spontant känns det som turbon har gett upp, eller bara funkar delvis och när man kommer upp till ett visst varvtal.

såg för någon vecka sedan att jag hade ett mindre oljeläckage i motorrummet, men kunde ej identifiera vart det kom från, hade en tunn oljefilm under motorn.

vid stadskörning, utan fullgas så märker jag egentligen ingen skillnad förutom just det faktum att när den förr accellererade "kraftigt" vid 3000 rpm, händer nu ingenting, alternativt det vinande ljudet startar och man känner en svag accelleration.

är det någon som har någon ide om vad det kan vara?

har turbon gått?
Hur kan jag säkerställa det isf?
kan det vara någon slang som hoppat av?
framförallt, vart sitter turbon och är det ett litet helsike att byta den eller?

Tacksam för all support!

2 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Eller kan man få sånt här betende om luftmassemätaren har gett upp?
hur kollar man om den är trasig eller ej?

2 Inlägg
7 december 2013
Hej!
Jag har liknande problem med min Expert. JAg har inte gjort nånting åt saken ännu förutom att leta efter lösningar på problemet på nätet. Jag har läst på flera forum att det kan handla om MAF sensorn. Mass air flow sensor.
Här är en video som visar hur den byts ut (i och för sig på en buick men det borde vara samma procedur på peugeoten)

Min bil är orkeslös upp till 70km/h på 4:ans växel sedan kickar turbon in, sedan orkeslös på 5:ans växel upp till 105km/h sedan kickar turbon in. Det var väldigt jobbigt att köra hem med den från Kroatien i somras bland höga berg och otroligt branta backar, fick vid ett tillfälle växla ner till 2:an på motorvägen. Det går bra att köra med den i Stockholm, här är det platt så jag kan pendla med den till jobbet, men jag måste så småningom åtgärda problemet.

Hur gick det med din bil har du gjort något med den sedan du skrev inlägget?

2 Inlägg
7 december 2013
Länken till videon

http://www.1aauto.com/content/video/how … ck-century

Här är en annan video som visar att motorn låter annorlunda om man kopplar ur MAF sensorn. Verkar vara ett lätt sätt att testa om det är det som är felkällan.

http://www.youtube.com/watch?v=6FBsnmwEfqk

785 Inlägg
7 december 2013
Inte en tryckslang till överladdet som spruckit?
En kollegas expert gjorde samma sak.
1200:- för en slang hos återförsäljaren slutade i en beg på skroten för 60:-

Its not the fart that kills, its the smell...

Sök