4621
Sök

vad ska jag ha för medel när jag tvättar bilen?

1 174 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
Tjenna!

Tvättade bilen idag så blev det liksom inte rikdigt bra lite smutts gjick ej bort (man ser allt skit på min bil om man gemför med farsans silvriga passat)

Då började jag fundera på om man kanske ska ha något specielt "tvätt medel" än vad jag använder nu, det jag använder nu och har alltid gjort, är bara lite vanligt diskmedel å varmt vatten är det fel? Vad ska jag annars använda mig utav?

Tacksam för all hjälp smile

289 Inlägg
1 maj 2007
Jag använder mig utav Turtel Wax Nano Tech, ett väldigt bra tvättmedel som jag är riktigt nöjd med smile

264 Inlägg
1 maj 2007
använd inte diskmedel på lacken, den blir sträv och bilens lack blir inte lika len efter. Använd ett bilmedel med lite wax i. Det funkar alltid bra !

eXXoritas
1 maj 2007
hah totalt fel.
när jag tvättar min bil så sprutar jag alltid på avfettning först. låt de ligga i ca: 1 - 2 min.
sen skölj av de smile
sen på med bil schampo o sen spruta av allt... smile
sen om du vill vara riktig noga så ta en tandborste + avfetning o gnugga fälgarna med: D

1 174 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
Grymt stort tack smile blir åka till närmaste mack i mogon då wink

VAG entusiast
277 Inlägg
1 maj 2007
Använder något bilschampo som vi har. Vi har ganska många att välja på big_smile
Sen kör jag med Hagmans polish och Hagmans vax. Nästan aldrig använda fram tills nu lol
Senast redigerat av pz_racing (1 maj 2007)

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

Sleeper
3 084 Inlägg
1 maj 2007
eXXoritas skrev:
hah totalt fel.
när jag tvättar min bil så sprutar jag alltid på avfettning först. låt de ligga i ca: 1 - 2 min.
sen skölj av de smile
sen om du vill vara riktig noga så ta en tandborste + avfetning o gnugga fälgarna med: D

haha minns då man autosola ekrarna på crossen en minut efter var de leriga igen haha putsarbög som man var ^^

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

DFFL
9 020 Inlägg
1 maj 2007
Sushikocken skrev:
haha minns då man autosola ekrarna på crossen en minut efter var de leriga igen haha putsarbög som man var ^^

Tack för att du skrev det, jag skulle polerat kromet på min bil förra veckan.
Hade totalt glömt bort det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

90 Inlägg
1 maj 2007
eXXoritas skrev:
hah totalt fel.
sen skölj av de smile

WORD!!

SSS -12
3 217 Inlägg
1 maj 2007
Jag hade gissat på att du får efterpolera bilen ett par timmar så smutsen verkligen försvinner... Verkligen ta tag i lacken!

Är det tjärfläckar/asfaltsfläckar så vill jag faktiskt rekommendera sonax hårdvax, fungerar väldigt bra när man ska till och ta bort små svarta prickar! Måste vara något i vaxet, för inget har hitills fungerat bättre än detta...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

494 Inlägg
1 maj 2007
Fuckface skrev:
Jag hade gissat på att du får efterpolera bilen ett par timmar så smutsen verkligen försvinner... Verkligen ta tag i lacken!

Är det tjärfläckar/asfaltsfläckar så vill jag faktiskt rekommendera sonax hårdvax, fungerar väldigt bra när man ska till och ta bort små svarta prickar! Måste vara något i vaxet, för inget har hitills fungerat bättre än detta...

måste bara hålla med förre talare vax funkar kanon att ta bort asfalltsfläckar testade både turtle och sonax men sonax var någon vassare,

sedan gjorde jag och min vän ett oberoende test vaxa morsan gamla röda (oranga )900 halva huven sonax halva turtle vi kunde inte med ögonen se någon skillnad hur långtids verkan är harn vi inte kommit fram till.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Speed FMK
849 Inlägg
1 maj 2007
Fuckface skrev:

Äsch. hårdvax är för klenisar. jag hade svarta prickar över hela bilen. tak, bagage, motorhuv och sidor. hade inget hårdvax och jag hade en energisk dag så jag tvättade hela bilen med tandborste. haha tongue det funkade bra. bilen blev helt ren. wink

Mvh Ludde

2 014 Inlägg
1 maj 2007
1: Skölj av bilen med ljummet vatten, inte för svag och inte för stark stråle.

2: Kör avfettning upp till ungefär där rutorna börjar, låt verka några minuter.

3: Kör av hela bilen med högtryck, börja uppifrån och gå nedåt. Glömt inte att öppna tanklock och dörrar för att få rent även där.

4: Tvåla in bilen med schampo (själv använder jag precis som Gatzone Turtle Nano). Börja uppifrån och gå nedåt. Skrubba extra varsamt och mycket där smuts ansamlas, och även lyktor och glas (om du använder ovantående bilschampo) Glöm återigen inte tanklock och dörrar. smile Arbeta hårt där smutsen sitter bra, men ser till att ALLTID arbeta fram mycket skum (skummet skyddar till stor del från repor i lacken)

5. Spola av med högtryck, även i tanklock och dörrar (skvätter det på klädseln torkar det snart).

6. Torka av bilen ORDENTLIGT. Använd en mycket ren skrapa och ett mycket rent sämskinn av hög kvalitet. Se till att torka flera gånger i springorna (dörrar, skärmar, motorhuv, baklucka), rinningar av tvättrester kan förstöra intrycket från en annars mycket varsamt tvättad bil!

Ingen har hittills klagat på mina tvättar när jag väl tvättat bilen.... Ovanstående procedur tar 20-30 minuter om man är noggrann.
Senast redigerat av Alecci (1 maj 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

80 Inlägg
2 maj 2007
De ska va Kausticsoda!!!! Så de biter lite i både lack å nävar!!!
(hoppas nån inte e så dum så dom provar???)

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Sök