3054
Sök

Fråga angående mittmonterade motorers växellådor?

2 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Tjenare är ny på forumet så säg till och jag har postat det här inlägget på tok på fel ställe. Försökte också söka reda på samma fråga men hittade ingenting.

Iallafall så undrar jag om någon kunnnig skulle kunna förklara för mig hur det fungerar med manuella växellådor på bilar som har mittmonterad motor och driver på bakhjulen? smile

Tack på förhand mvh Marcus big_smile

5 750 Inlägg
27 september 2013
Ja vad skulle du vilja veta?

Det är en växellåda med differentialen monterad på växellådan. Lådan skruvas fast på motorn och sedan skruvas drivaxlarna i diffen.
Växellänkaget är ofta vajerstyrt men ibland så är det ett riktigt länkage.

Väldigt likt en växellåda på en framhjulsdriven bil förutom skillnaden att istället för att diffen sitter på sidan av lådan så sitter diffen längst bak och ibland under växellådan.

498 Inlägg
27 september 2013
Växellådorna fungerar princip samma som framhjulsdrivna bilar....

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

5 750 Inlägg
28 september 2013
Sitter så kallad tranaxel på mittmotorbilar, även vissa bilar med motor fram har transaxel för viktbalansens skull t.ex Volvo 340/360, Porsche 924/944.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transaxle
Där går det att läsa lite om hur det fungerar och är uppbyggt.

2 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Men du då tror jag att det klarnade upp lite granna! Tack så mycket! smile

136 Inlägg
18 december 2013
simlar skrev:
Sitter så kallad tranaxel på mittmotorbilar, även vissa bilar med motor fram har transaxel för viktbalansens skull t.ex Volvo 340/360, Porsche 924/944.

men nu är ju inte 944 eller 924 en bil med mittmonterad motor heller roll dom har ju motorn i fram men växellådan i bak. Boxtern där emot har motorn mittmonterad:)

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
18 december 2013
allexx skrev:
simlar skrev:

men nu är ju inte 944 eller 924 en bil med mittmonterad motor heller roll dom har ju motorn i fram men växellådan i bak. Boxtern där emot har motorn mittmonterad:)

Det var ju det han skrev!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

KHRacing
18 december 2013
transaxelbil med mittmotor o rwd - jag vill veta vilket det är tack

136 Inlägg
18 december 2013
Lillkanto skrev:
allexx skrev:
simlar skrev:

Det var ju det han skrev!

''Sitter så kallad tranaxel på mittmotorbilar, även vissa bilar med motor fram har transaxel för viktbalansens skull t.ex Volvo 340/360, Porsche 924/944.''

och frågande svarade att det förklarade en del om mittmonterade motorers växellåda? vart hittar du en transaxel på en bil med motorn monterad i mitten?

KHRacing
18 december 2013
SLG skrev:

även på en porsche boxter, ferrari Testarossa, maclaren f1, honda nsx ?

5 111 Inlägg
18 december 2013
De Tomaso Pantera, t.ex.

136 Inlägg
18 december 2013
KHRacing skrev:
transaxelbil med mittmotor o rwd - jag vill veta vilket det är tack

ett jävligt krångligt påhitt kanske ^^ roll

136 Inlägg
18 december 2013
KHRacing skrev:
SLG skrev:

även på en porsche boxter, ferrari Testarossa, maclaren f1, honda nsx ?

porsche boxter och cayman är typ samma sak som en bakhjulsdriven bil med motorn i fram, fast motorn sitter bakom sätena och lådan sitter bakom motorn. Annars sitter dom tvärtom på porschar (bortsett från panamera och cayenne mm) men 911 har motorn i arslet och lådan framför.

5 750 Inlägg
18 december 2013
Mittmotorbilars växellådor kallas för transaxel.

Och jag har aldrig skrivit att 924 eller 944 är mittmotorbilar (konstigt att du inte reagerade på 340/360, men du kanske fått för dig att det är mittmotor i dem?).
Men bilar med motorn fram och växellådan bak kallas även den drivlinan för transaxel, dvs transaxelrör/kardanrör och växellåda-diff = transaxel.

KHRacing
18 december 2013
simlar skrev:

Och jag har aldrig skrivit att 924 eller 944 är mittmotorbilar (konstigt att du inte reagerade på 340/360, men du kanske fått för dig att det är mittmotor i dem?).
Men bilar med motorn fram och växellådan bak kallas även den drivlinan för transaxel, dvs transaxelrör/kardanrör och växellåda-diff = transaxel.

Är inte en transaxel själva röret som sitter på exempelvis porsche 944/968 mellan motorn & lådan.

för en riktig mitmotorbil så sitter ju motorn rakt på lådan utan nånting emellan.. oavsett om det är tvärtställt (Toyota Mr2/NSX) eller rakställt (Ferrari/McLaren)

5 750 Inlägg
19 december 2013
KHRacing skrev:
simlar skrev:

Är inte en transaxel själva röret som sitter på exempelvis porsche 944/968 mellan motorn & lådan.

för en riktig mitmotorbil så sitter ju motorn rakt på lådan utan nånting emellan.. oavsett om det är tvärtställt (Toyota Mr2/NSX) eller rakställt (Ferrari/McLaren)

Definition av transaxel (http://www.thefreedictionary.com/transaxle):
a unit combining the transmission and differential of a motor vehicle and connected directly to the axles of the driving wheels.

Så i princip har man transaxel i bilen ifall diffen sitter monterad direkt på/i växellådan.

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2013
simlar skrev:
Så i princip har man transaxel i bilen ifall diffen sitter monterad direkt på/i växellådan.

Dvs samtliga bilar utom de med kardanaxel smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 750 Inlägg
19 december 2013
torpis skrev:
simlar skrev:

Dvs samtliga bilar utom de med kardanaxel smile

Enligt definitionen är det så.

Så nästna alla bilägare kan skryta om att dem har transaxel i sina bilar tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2013
En mittmotorbil utan transaxel(?)

http://www.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/130268/130268_Engine_Web.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök