3145
Sök

Volvo 240 1984 GLT Kortslutning Generator - batteri

35 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Tjenare!

Hoppas ni har svar på mitt problem.

I måndags så laddades mitt batteri ur när jag körde och det slutade med att bilen stannade.
Öppnade huven och lokaliserade felen, jordkabeln var avskavd, pluskabeln var skalad en bit in på kabeln och diverse kablar var skalade.

Lagade allt med vulktejp och ersatte jordkabeln med en ny. Laddade upp batteriet och sen när jag ska sätta fast plus och minus på batteriet så gnistrar det ganska ordentligt, alltså kortis nånstans. Kopplar då ut pluskabeln som kommer från generatorn och då funkar allt som de ska och går att starta bilen osv.

Så jag kopplar ur den kabeln på badå sidor och isolerar den, drar en ny pluskabel över motorn och sätter direkt på batteriet (för att kunna köra bilen bara) men får fortfarande kortis nånstans när jag ska sätta fast plus och minus på batteriet..

Nån som kan hjälpa mig??

"Det jag inte gör idag, Slipper jag göra om imorgon"

21 761 Inlägg
7 december 2013
Om det fortfarande verkar bli kortis fastän du kopplar loss den ordinarie laddkabeln på båda sidor och drar en helt ny så bör det vara själva generatorn som är boven. Den kan ha gått sönder när övriga kablar skalades av. smile

35 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det fortfarande verkar bli kortis fastän du kopplar loss den ordinarie laddkabeln på båda sidor och drar en helt ny så bör det vara själva generatorn som är boven. Den kan ha gått sönder när övriga kablar skalades av. smile

Har funderat på det också, finns det nåt sätt man kan kolla det? smile

21 761 Inlägg
8 december 2013
Du kan tex plocka loss generatorn helt och ha den liggande på golvet eller en bänk, sedan testa att ansluta 12 V i kombination med testlampa. I så fall kopplar du minus från generatorchassi till batteriminus, sedan tar du en vanlig 12 V lampa och kopplar mellan generatorns B+ och batteriplus.

På så sätt borde du få reda på om det är kortis (lampan kommer att lysa) utan att det bildas en massa gnistor, men använd gärna kablar som är 1 meter eller så för säkerhets skull. smile

35 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
Det var kortslutning i generatorn så nu är den bytt smile

Sök