13 december 2013
Trådstartare
Jo lite kortfattat om den föregående tråden så upplevde jag att, vid stadskörning, där man använder kopplingen flitig så blev kopplingspedalen mer och mer fjädrande och upplevs således hårdare och hårdare... dragläget tar längre och längre upp också. Tillslut så slirar den... när bilen sedan får vila hemma över natten så är den bra igen på morgonen. Kör vi bara motorväg och landsväg, där kopplingen används mer sällan så uppstår inte problemet.
Då första ägaren var en tant, så trodde vi på lamellslitage (vilket det också var). Då bilen är relativ ny så blev kopplingsbytet gjord hos Honda verkstad, hela kopplingskitet med urtrampningslager, lamell och tryckplatta. Jag bad dem även kontrollera att svänghjuletsyta såg bra ut, då jag förklarade mitt problem med kopplingen innan. Vätskan blev bytt och då ställdes även pedalläget.
Kopplingen blev bytt under våren, förra året, när det blev lite varmare, sedan dess har jag inte kört bilen, då min tjej tog körkort och kör ingen stadstrafik med den alls. Här om dagen lånade jag den till stan och upptäckte att problemet kvarstår, har pratat med honda verkstan som också kliar sig på huvudet.
Efter att ha kollat på en del sprängskisser, som jag fick av honda, så har jag upptäckt en tryckventil mellan slav och huvudcylindern (slaven är extern, föresten). Har aldrig sett sådant i kopplingshydrauliker förr... luftar den systemet eller vad används den till? Skulle den kunna vara problemet eftersom jag upplever att kopplingspedalen blir mer och mer fjädrande, samt hårdare?
MVH / Martie
:: MartieCars.com ::..:..::.