4336
Sök

Lite VAG kunskaps fakta

74 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#1
Tja, köpte mig en Audi A4 1.8t -97 till en förmånlig peng från en bilfirma i sthlm för att ha som vinterkärra. Visste att turbon va död men i övrigt så verkade allt ok tills några dagar senare. Oljelampan började lysa så länge man låg under 2000 rpm. Började lyssna runt då man aldrig tidigare ägt en VAG. Bilen är servad helt enligt servicebok och har gått 20xxx mil. T
Toppen, kamrem mm.mm. bytes vid 18500 mil. kvitton på 14tkr. Perfekt tänkte jag vid köpet, bara att byta turbo, ett olje+filter+kylarvatten byte och sen tuta o köra.

Dessvärre inte. Har spolat motorn med alla mirakel medel som finns, kört på andra varianter som rekommenderats, vilket har fungerat bättre. Rengjort till/returrören till turbon, "tvärstopp, diesel som rengöring 1dygn och 8 bar tryckluft, blev en stor fin svart fläck i garage taket när det släppte"

6 oljebyten senare (80 mil)
7 oljefilter senare

kvarstår samma skitproblem. Kommer åka på att riva tråget och byta sil och ev. pumpen.

Jag vet i framtiden vilket märke jag aldrig mer kommer köpa, oavsett om den är servad enligt planen som VAG satt.

Obs har kollat runt en hel del om just VAG nu och det gäller inte bara 1.8t b5 motorerna som koksar.

Ska du ändå efter den här varningen gå och köpa en begad audi/seat/vw/skoda så se till att varmkör fanskapet ordentligt. INTE en 10 min prov tur, utan pressa bilen och tänds oljelampan (förutsatt att de finns olja i motorn) så glöm den hur fin den en verkar.

Nä ska hålla mig till de jag vet fungerar i framtiden.   

**VAG det kostar mer en det smakar!**


5 131 Inlägg
26 december 2013
#2
Fast det där problemet är ju väldigt känt. Tar ju dessutom 2-3timmar å byta sil om man har lyft.
Är ju nästan standard att turbon rasar när 1,8T koxat. Röret för oljetrycket blir tätt,
Har du mätt oljetryck? Innan du Byter sil så lyft på ventilkåpan och kolla kediespännaren så den inte är stärkt. Kolla även kammarnas lagerytor. Dessa brukar ta slut fort om motorn gått utan oljetryck.

Kan dock hålla med om att longlife servicen är sådär, funkar inte så bra på just 1,8t men finns flera faktorer som spelar in.
Servicen är UPP TILL 3000mil och många kör 3000-3200 mil mellan servicarna för den har ju nyss börja blinkat.
Dom flesta vag bilar funkat bra när dom är servade enligt bilen. Vet dom dom gått 50k mil på longlife utan problem.

Däremot skulle ja aldrig tänka tanken att köpa en vag med kamkedia...
Senast redigerat av mb_pucken (26 december 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

74 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#3
Så är det säkert, men som jag skrev så va toppen kamrem m.m.  bytt för 2500mil /1.5år sedan. Tack för tipset, ska riva och kolla det samtidigt.


Avstängd
10 388 Inlägg
26 december 2013
#4
Att varna för en hel bilkoncern över ett känt fel (som mb_pucken påpekar) är ju bara trams.

Däremot är det ju betydligt mer vanligt att om det är ett "förmånligt pris" hos en handlare, så är det mer än vad som framgår vid första anblick.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
27 december 2013
#5
stenko skrev:
Tja, köpte mig en Audi A4 1.8t -97 till en förmånlig peng från en bilfirma i sthlm för att ha som vinterkärra. Visste att turbon va död men i övrigt så verkade allt ok tills några dagar senare. Oljelampan började lysa så länge man låg under 2000 rpm. Började lyssna runt då man aldrig tidigare ägt en VAG. Bilen är servad helt enligt servicebok och har gått 20xxx mil. T
Toppen, kamrem mm.mm. bytes vid 18500 mil. kvitton på 14tkr. Perfekt tänkte jag vid köpet, bara att byta turbo, ett olje+filter+kylarvatten byte och sen tuta o köra.

Dessvärre inte. Har spolat motorn med alla mirakel medel som finns, kört på andra varianter som rekommenderats, vilket har fungerat bättre. Rengjort till/returrören till turbon, "tvärstopp, diesel som rengöring 1dygn och 8 bar tryckluft, blev en stor fin svart fläck i garage taket när det släppte"

6 oljebyten senare (80 mil)
7 oljefilter senare

kvarstår samma skitproblem. Kommer åka på att riva tråget och byta sil och ev. pumpen.

Jag vet i framtiden vilket märke jag aldrig mer kommer köpa, oavsett om den är servad enligt planen som VAG satt.

Obs har kollat runt en hel del om just VAG nu och det gäller inte bara 1.8t b5 motorerna som koksar.

Ska du ändå efter den här varningen gå och köpa en begad audi/seat/vw/skoda så se till att varmkör fanskapet ordentligt. INTE en 10 min prov tur, utan pressa bilen och tänds oljelampan (förutsatt att de finns olja i motorn) så glöm den hur fin den en verkar.

Nä ska hålla mig till de jag vet fungerar i framtiden.   

**VAG det kostar mer en det smakar!**

Kompis, du vet vad jag har sagt wink är inte Motorn i sig som e dålig, utan VAG´s Longlife olja cool
Alla motorer mår bättre av bättre oljor och kortare intervaller smile
Min som har samma motor och 33000+mil på mätaren har servats med bra oljor sen många år tillbaka och har inga konstiga missljud eller andra spökerier,  allt har med o göra hur folk sköter sina bilar, förmodligen har ägarna innan du inte brytt sig alls hmm men tror den gamla Ådin e glad av att va i dina händer för nu går den som ett skållat AEB troll wink
Och du vet att jag har erfarenhet utav VAG´s 1,8T maskiner wink
KBK!
Senast redigerat av SibbSon (27 december 2013)

Four Rings To Rule Them All!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 december 2013
#6
SibbSon skrev:
stenko skrev:
Tja, köpte mig en Audi A4 1.8t -97 till en förmånlig peng från en bilfirma i sthlm för att ha som vinterkärra. Visste att turbon va död men i övrigt så verkade allt ok tills några dagar senare. Oljelampan började lysa så länge man låg under 2000 rpm. Började lyssna runt då man aldrig tidigare ägt en VAG. Bilen är servad helt enligt servicebok och har gått 20xxx mil. T
Toppen, kamrem mm.mm. bytes vid 18500 mil. kvitton på 14tkr. Perfekt tänkte jag vid köpet, bara att byta turbo, ett olje+filter+kylarvatten byte och sen tuta o köra.

Dessvärre inte. Har spolat motorn med alla mirakel medel som finns, kört på andra varianter som rekommenderats, vilket har fungerat bättre. Rengjort till/returrören till turbon, "tvärstopp, diesel som rengöring 1dygn och 8 bar tryckluft, blev en stor fin svart fläck i garage taket när det släppte"

6 oljebyten senare (80 mil)
7 oljefilter senare

kvarstår samma skitproblem. Kommer åka på att riva tråget och byta sil och ev. pumpen.

Jag vet i framtiden vilket märke jag aldrig mer kommer köpa, oavsett om den är servad enligt planen som VAG satt.

Obs har kollat runt en hel del om just VAG nu och det gäller inte bara 1.8t b5 motorerna som koksar.

Ska du ändå efter den här varningen gå och köpa en begad audi/seat/vw/skoda så se till att varmkör fanskapet ordentligt. INTE en 10 min prov tur, utan pressa bilen och tänds oljelampan (förutsatt att de finns olja i motorn) så glöm den hur fin den en verkar.

Nä ska hålla mig till de jag vet fungerar i framtiden.   

**VAG det kostar mer en det smakar!**

Kompis, du vet vad jag har sagt wink är inte Motorn i sig som e dålig, utan VAG´s Longlife olja cool
Alla motorer mår bättre av bättre oljor och kortare intervaller smile
Min som har samma motor och 33000+mil på mätaren har servats med bra oljor sen många år tillbaka och har inga konstiga missljud eller andra spökerier,  allt har med o göra hur folk sköter sina bilar, förmodligen har ägarna innan du inte brytt sig alls hmm men tror den gamla Ådin e glad av att va i dina händer för nu går den som ett skållat AEB troll wink
Och du vet att jag har erfarenhet utav VAG´s 1,8T maskiner wink
KBK!

Absolut inget fel på oljan i sig, utan bytesintervallen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
27 december 2013
#7
it_mutt skrev:
SibbSon skrev:
stenko skrev:
Tja, köpte mig en Audi A4 1.8t -97 till en förmånlig peng från en bilfirma i sthlm för att ha som vinterkärra. Visste att turbon va död men i övrigt så verkade allt ok tills några dagar senare. Oljelampan började lysa så länge man låg under 2000 rpm. Började lyssna runt då man aldrig tidigare ägt en VAG. Bilen är servad helt enligt servicebok och har gått 20xxx mil. T
Toppen, kamrem mm.mm. bytes vid 18500 mil. kvitton på 14tkr. Perfekt tänkte jag vid köpet, bara att byta turbo, ett olje+filter+kylarvatten byte och sen tuta o köra.

Dessvärre inte. Har spolat motorn med alla mirakel medel som finns, kört på andra varianter som rekommenderats, vilket har fungerat bättre. Rengjort till/returrören till turbon, "tvärstopp, diesel som rengöring 1dygn och 8 bar tryckluft, blev en stor fin svart fläck i garage taket när det släppte"

6 oljebyten senare (80 mil)
7 oljefilter senare

kvarstår samma skitproblem. Kommer åka på att riva tråget och byta sil och ev. pumpen.

Jag vet i framtiden vilket märke jag aldrig mer kommer köpa, oavsett om den är servad enligt planen som VAG satt.

Obs har kollat runt en hel del om just VAG nu och det gäller inte bara 1.8t b5 motorerna som koksar.

Ska du ändå efter den här varningen gå och köpa en begad audi/seat/vw/skoda så se till att varmkör fanskapet ordentligt. INTE en 10 min prov tur, utan pressa bilen och tänds oljelampan (förutsatt att de finns olja i motorn) så glöm den hur fin den en verkar.

Nä ska hålla mig till de jag vet fungerar i framtiden.   

**VAG det kostar mer en det smakar!**

Kompis, du vet vad jag har sagt wink är inte Motorn i sig som e dålig, utan VAG´s Longlife olja cool
Alla motorer mår bättre av bättre oljor och kortare intervaller smile
Min som har samma motor och 33000+mil på mätaren har servats med bra oljor sen många år tillbaka och har inga konstiga missljud eller andra spökerier,  allt har med o göra hur folk sköter sina bilar, förmodligen har ägarna innan du inte brytt sig alls hmm men tror den gamla Ådin e glad av att va i dina händer för nu går den som ett skållat AEB troll wink
Och du vet att jag har erfarenhet utav VAG´s 1,8T maskiner wink
KBK!

Absolut inget fel på oljan i sig, utan bytesintervallen

Det håller ja med om delvis it_mutt, wink kör man med longlife o byter vid 1000mil istället för det VAG rekommenderar håller det längre, men longlife klarar sig inte alls på samma nivå som bättre oljor, för tex om man kör lite hårdare än en vanlig "svensson" smile

Four Rings To Rule Them All!

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2013
#8
SibbSon skrev:
it_mutt skrev:
SibbSon skrev:
Kompis, du vet vad jag har sagt wink är inte Motorn i sig som e dålig, utan VAG´s Longlife olja cool
Alla motorer mår bättre av bättre oljor och kortare intervaller smile
Min som har samma motor och 33000+mil på mätaren har servats med bra oljor sen många år tillbaka och har inga konstiga missljud eller andra spökerier,  allt har med o göra hur folk sköter sina bilar, förmodligen har ägarna innan du inte brytt sig alls hmm men tror den gamla Ådin e glad av att va i dina händer för nu går den som ett skållat AEB troll wink
Och du vet att jag har erfarenhet utav VAG´s 1,8T maskiner wink
KBK!

Absolut inget fel på oljan i sig, utan bytesintervallen

Det håller ja med om delvis it_mutt, wink kör man med longlife o byter vid 1000mil istället för det VAG rekommenderar håller det längre, men longlife klarar sig inte alls på samma nivå som bättre oljor, för tex om man kör lite hårdare än en vanlig "svensson" smile

Det kan väl iofs jag också hålla med om. Men kör man "hårdare" än genomsnittet, så kör man väl iofs inte heller på "medelmåttig olja", utan just på, som du skriver, lite "bättre oljor".

Har däremot fått för mig (inga länkar eller erfarenheter) att om man kör på den "vanliga" (eller låga...1000-1500mil) intervallen, så ska t.o.m. longlifeoljan vara riktigt bra. Sen om det bara är som jag fått för mig eller fattat det fel från en massa trådar osv låter jag vara osagt
Senast redigerat av it_mutt (28 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 131 Inlägg
28 december 2013
#9
På många bilar funkar longlife konceptet helt ok om servicarna sköts enligt bilen. Dock är det mycket viktigare att serva "när bilen varnar" än vid en vanlig 1500mils intervall där hundra mil över inte är så himla skadligt.
Vet många bilar som rullat upp 25-30k mil på longlife utan några synliga problem. MEN då är dom skötta och är ej 1,8T.
Felet hos 1,8t tror jag är för liten oljevolym, dålig oljekylning, tätt motorutrymme det tillsammans med en turbo som värmer oljan extra.
Har dessutom inte sett en enda diesel bil med problem pga av longlife, inte ens en caddy som rullade över 6000mil på samma olja, Inga spår av kox i tråget eller silen. Men hur motorn mådde i övrigt ska ja låta vara osagt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
28 december 2013
#10
mb_pucken skrev:
På många bilar funkar longlife konceptet helt ok om servicarna sköts enligt bilen. Dock är det mycket viktigare att serva "när bilen varnar" än vid en vanlig 1500mils intervall där hundra mil över inte är så himla skadligt.
Vet många bilar som rullat upp 25-30k mil på longlife utan några synliga problem. MEN då är dom skötta och är ej 1,8T.
Felet hos 1,8t tror jag är för liten oljevolym, dålig oljekylning, tätt motorutrymme det tillsammans med en turbo som värmer oljan extra.
Har dessutom inte sett en enda diesel bil med problem pga av longlife, inte ens en caddy som rullade över 6000mil på samma olja, Inga spår av kox i tråget eller silen. Men hur motorn mådde i övrigt ska ja låta vara osagt.

Det är väl generellt något som folk är förbannat dåliga på. Menar, jag vet folk som kört "50 mil" med lysande oljelampa och tyckt att "Jaha...vaddå då?"

Har ju tittat på långt många fler 1.8T än de två jag ägt, men de har också fallit bort för att det saknats information i serviceboken om just...ehm...service. Ser hellre att någon privatare kluttat dit när de bytt olja, filter osv, än att det står "inget alls".

Folk är, i mångt och mycket, förbannat dåliga på att ta hand om sina bilar, och tycker "ja men den ska bara gå och gå och gå och gå...jag ska inte behöva göra något"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök