3937
Sök

Volvo 850 2,3l turbo automat tänder inte

1 107 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Får inte igång min 850. Efter att förra ägaren kört med starthjälp från en moddad batteriladdare utan säkring så får den ingen gnista på stiften.
Får ingen ström fram till tändspolen. Alla säkringar är hela.

Kan tillägga att det är en tysklandsimport årsmodell 1994. Finns det startspärr på den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33258/33258-fb57284e4fe31092464a318a7eb6ac85.jpg

En bild på larmet?
Har kollat kamaxelgivaren och även testat "startspärren" till automatlådan. Startmotorn snurrar på D och N men inte på något annat.
Dock så blinkar uppåtpilen på instrumentpanelen och även lamporna på knappen där men väljer econ/sport/vinter.
Är det fel på larmet eller är.det automatlådan som blockar för att den tror något är fel?

Har inga larmdosor kvar heller.

Tack på förhand!  /  Mattias


Forummoderator
26 400 Inlägg
26 december 2013
#2
Tycker det låter som att det har nåt med larmet/startspärren att göra jag.
Men, det är bara mina teorier.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 452 Inlägg
26 december 2013
#3
är larmet som blivit förstört,det du kan göra är så här bort med larmrelät så byter du till ett rosa starter circut tror jag det heter volvorelät o sätter i där larmet satt från början,så ska du se att den tänder,annars så har jag larmdosor o volvolarm liggande i gbg....

döden kommer tillbaka

1 107 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#4
Skall kika på det imorgon. Tack för tipset!!


1 107 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33258/33258-998633409823bd40455741181e5d324e.jpg

Det hjälpte inte att byta relä hmm


2 452 Inlägg
27 december 2013
#6
finns ett annat sådant rosa relä...inget anti theft relä...

döden kommer tillbaka

1 107 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#7
turbodeath skrev:
finns ett annat sådant rosa relä...inget anti theft relä...

Okej, för nu har vi även bytt vevaxelgivarn utan resultat. Men när startspärren ligger i snurrar väl inte startmotorn? Eller?


2 452 Inlägg
27 december 2013
#8
ligger spärren i så ska inte startmotorn snurra...

döden kommer tillbaka

914 Inlägg
27 december 2013
#9
Detta har inget med larmet att göra.Det är inte så illa så han polvände kablarna dvs plus på minus.Med tanke på att både gnistan har försvunnit samt att automat styrenhet blinker och varnar för fel.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 december 2013
#10
annars så är ju kamaxelgivaren en typisk sak på dessa, lägger den av så startar inte bilen... har fått byta på min, och hjälp polare att byta på sina...


1 107 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#11
Polerna satt rätt.

Jag har testat med en kamaxelgivare från en 850 som fungerar kanon.
En polare hade hittat någon tråd om att en startmotor kan gå sönder och ta all ström så att tändningen inte får någon ström. Kan detta verkligen stämma?


Påstängd
1 197 Inlägg
27 december 2013
#12
anafylaxi skrev:
Polerna satt rätt.

Jag har testat med en kamaxelgivare från en 850 som fungerar kanon.
En polare hade hittat någon tråd om att en startmotor kan gå sönder och ta all ström så att tändningen inte får någon ström. Kan detta verkligen stämma?

Hände på min 940, startade bara ibland, tror startmotorn skar eller bara gick tungt ändå, så den tog för mycket ström för att bilen skulle kunna starta.. smile


1 107 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#13
siiimooon skrev:
anafylaxi skrev:
Polerna satt rätt.

Jag har testat med en kamaxelgivare från en 850 som fungerar kanon.
En polare hade hittat någon tråd om att en startmotor kan gå sönder och ta all ström så att tändningen inte får någon ström. Kan detta verkligen stämma?

Hände på min 940, startade bara ibland, tror startmotorn skar eller bara gick tungt ändå, så den tog för mycket ström för att bilen skulle kunna starta.. smile

Fast min låter som att den går runt hur fint som helst, och den startar aldrig tongue


Påstängd
1 197 Inlägg
27 december 2013
#14
anafylaxi skrev:
siiimooon skrev:
anafylaxi skrev:
Polerna satt rätt.

Jag har testat med en kamaxelgivare från en 850 som fungerar kanon.
En polare hade hittat någon tråd om att en startmotor kan gå sönder och ta all ström så att tändningen inte får någon ström. Kan detta verkligen stämma?

Hände på min 940, startade bara ibland, tror startmotorn skar eller bara gick tungt ändå, så den tog för mycket ström för att bilen skulle kunna starta.. smile

Fast min låter som att den går runt hur fint som helst, och den startar aldrig tongue

Så var 940in med, gick runt som den skulle med startade bara nån gång ibland! tongue
Men den gick runt snabbare med "nya" startmotorn, och startade direkt såklart. smile


1 107 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#15
siiimooon skrev:
anafylaxi skrev:
siiimooon skrev:

Hände på min 940, startade bara ibland, tror startmotorn skar eller bara gick tungt ändå, så den tog för mycket ström för att bilen skulle kunna starta.. smile

Fast min låter som att den går runt hur fint som helst, och den startar aldrig tongue

Så var 940in med, gick runt som den skulle med startade bara nån gång ibland! tongue
Men den gick runt snabbare med "nya" startmotorn, och startade direkt såklart. smile

Fast min T5a går lättre runt än min fullt fungerande 850 GLT wink


1 107 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#16
Felet hittat!! Styrboxen tog stryk när starthjälp kördes och resultatet blev att den inte gav signal till tändmodulen.
Fick köpa en box billigt av en kompis så nu går den kanon!! smile


2 452 Inlägg
29 december 2013
#17
släng inte boxen,kan vara så att bara chipet fått stryk,o att box funkar om du byter chip

döden kommer tillbaka

1 107 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
#18
turbodeath skrev:
släng inte boxen,kan vara så att bara chipet fått stryk,o att box funkar om du byter chip

Tänkte spara och leka lite wink



Sök