3623
Sök

Rutan går ner snett

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Min far fick lite problem med bilen idag när han tog ner förrarrutan, listen som sitter på sidan på högra sidan vek in sig. När jag hjälpte honom fixa det (tog ner rutan, tryckte in fönstret och lyfte lätt i listen) så gick den upp bra, men det gick inte hela vägen. Jag tog ner rutan för att se om det hjälpte ta ner och upp den igen men när den skulle ner så gick den snett, alltså den åkte knappt ner på höger sida medans vänster åkte ner som vanligt. Kan det vara att gummilisten nyper åt för hårt? Eller har något gått sönder inuti?
Bilen ifråga är en Saab 9-5 -01 och när jag säger vänster så menar jag delen av rutan som är framåt, mot huven.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
Zer0x skrev:
Min far fick lite problem med bilen idag när han tog ner förrarrutan, listen som sitter på sidan på högra sidan vek in sig. När jag hjälpte honom fixa det (tog ner rutan, tryckte in fönstret och lyfte lätt i listen) så gick den upp bra, men det gick inte hela vägen. Jag tog ner rutan för att se om det hjälpte ta ner och upp den igen men när den skulle ner så gick den snett, alltså den åkte knappt ner på höger sida medans vänster åkte ner som vanligt. Kan det vara att gummilisten nyper åt för hårt? Eller har något gått sönder inuti?
Bilen ifråga är en Saab 9-5 -01 och när jag säger vänster så menar jag delen av rutan som är framåt, mot huven.

Lättaste hemmafixarknepet är att smeta i diskmedel i listen så rutan glider lättare. Orsaken är troligtvis glapp i mekanismen till rutan eller att något är lite skevt. Men prova diskmedel..

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Zer0x skrev:

Lättaste hemmafixarknepet är att smeta i diskmedel i listen så rutan glider lättare. Orsaken är troligtvis glapp i mekanismen till rutan eller att något är lite skevt. Men prova diskmedel..

Kommer inte det bara frysa nu?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
Zer0x skrev:
DiwraZ skrev:
Zer0x skrev:

Bra fråga, det vet jag faktiskt inte. Tror inte diskmedel fryser lika lätt som vatten iaf...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Zer0x skrev:
DiwraZ skrev:

Bra fråga, det vet jag faktiskt inte. Tror inte diskmedel fryser lika lätt som vatten iaf...

Ja då får man väl helt enkelt ge fan i att ta ner rutan nu hmm Då måste man ju börja gå in på donken när man käkar där sad

414 Inlägg
11 januari 2014

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
joH900 skrev:
Det är vanligt att en plastrulle går sönder, nog värt och kolla...

http://www.skruvat.se/Glidsko-fonsterhiss-P12535.aspx
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=42871

Ser man enkelt om det är den? Vill helst slippa krångel nu när jag inte har garage och det ska bli 10-

414 Inlägg
11 januari 2014
Man får nog ta ner dörrsidan för och va säker tyvärr, jag har inte råkat ut för det själv så jag vet inte om det är det som är problemet i ditt fall men med tanke på hur vanligt det är att plastrullarna går sönder så skulle jag ha kollat upp det först

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
joH900 skrev:
Man får nog ta ner dörrsidan för och va säker tyvärr, jag har inte råkat ut för det själv så jag vet inte om det är det som är problemet i ditt fall men med tanke på hur vanligt det är att plastrullarna går sönder så skulle jag ha kollat upp det först

Okej, enligt det där du länkade så ska man ju slippa ta bort plåten innanför så då är det ju inga större bekymmer.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
11 januari 2014
Zer0x skrev:
DiwraZ skrev:
Zer0x skrev:

Ja då får man väl helt enkelt ge fan i att ta ner rutan nu hmm Då måste man ju börja gå in på donken när man käkar där sad

Vilket I-landsproblem, bli tvungen att lyfta på arslet för att gå in och sätta sig vid ett bord när man ska äta!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

48 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Zer0x skrev:
DiwraZ skrev:

Vilket I-landsproblem, bli tvungen att lyfta på arslet för att gå in och sätta sig vid ett bord när man ska äta!!

/Benny

Är ju folkskygg sad

Jag får väl ta och plocka bort inredningen där. Vad ska jag kolla om det visar sig att det inte är den där plastskiten?

Sök