4392
Sök

Trumbroms till skivbroms

CarCass
627 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#1
Tänkte höra upp om möjligheterna att byta från trumbroms till skivbroms.

Någon som gjort det? Är det krångligt?

Erfarenheter...


Mvh

Join the Evolution

Reparatör
630 Inlägg
29 september 2007
#2
CarCass skrev:
Tänkte höra upp om möjligheterna att byta från trumbroms till skivbroms.

Någon som gjort det? Är det krångligt?

Erfarenheter...


Mvh

på jänkare finns det oftast färdiga satser att köpa ty p "bolt on " men jag vet inte vilken bil du tänkt byta på och om det är fram eller bak på bilen ? Bak ser jag ingen vinst att byta om det e är tänkt att åka bana eller så .


Eliminator
1 441 Inlägg
29 september 2007
#3
Det är väl inget större problem, men det är inte bara att byta till skivor. Det kan bli att byta huvudbromscylinder och sedan även bromstrycksfördelaren som fördelar tryck något högre fram och något lägre bak. Om det är en europeisk bil som har tex skivor bak på vissa modeller så är det bara att leta reda på en på nån skrot och köpa allt därifrån , inklusive bromscylinder och fördelare,,,
Sedan kan det bli tal om reggbesiktning, då det räknas som ett större ingrepp på fordonet.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

CarCass
627 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#4
Tack för svaren, så det blir till att köpa huvudbromscylinder och bromstrycksfördelare från en bil med 4 skivbromsar? ev. problem med fästen och så vidare märker jag väl hmm

Tänkte fixa med Lancern. Tänkte att det borde gå bra att flytta bak skivbromsarna fram och köpa nya större skivor där....

Reg.besiktning anade jag att det kunde bli hmm

Join the Evolution

19 Inlägg
20 oktober 2011
#5
Tack för informationen, vad skulle viktskillnaden bli?

Skulle bromsnings effekten bli bättre, är det bättre att ha större bromsar fram och mindre bak.

Om jag någonsin i mitt liv skulle få råd att göra det på en triumph gt6 mk1, så vad skulle det kosta och är det möjligt`?

426 Inlägg
22 oktober 2011
#6
Eftersom majoriteten av bromskraften ligger på frambromsarna antar jag att det är bättre om de är större, eller tänker jag fel?smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

19 Inlägg
22 oktober 2011
#7
Du har nog rätt, men är det enklare att "underhålla" skivbromsar

426 Inlägg
22 oktober 2011
#8
B-Kungen skrev:
Du har nog rätt, men är det enklare att "underhålla" skivbromsar

Det är nog enklare att visuellt inspektera de i alla fall. Du ser ju nästan allting på en skivbroms till skillnad mot en trumbroms:)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

19 Inlägg
22 oktober 2011
#9
ok smile blir bromsvärkan något bättre?

426 Inlägg
22 oktober 2011
#10
B-Kungen skrev:
ok smile blir bromsvärkan något bättre?

Skivbromsen är bättre om man ser i förhållande till vikten:) kylningen är också bättre på en skivbroms än på en trumbroms

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

19 Inlägg
22 oktober 2011
#11
Ok så det skulle va värt att konvertera bakre trum bromsar kanske till skivbromsar

9 Inlägg
6 mars 2013
#12
sticker in med en fråga jag med,

någon med erfarenhet av att byta till skivbromsar på en opel rekord -69 ? Vad man behöver och lite riktpris om man gör det själv ?

VW-driver
291 Inlägg
12 januari 2014
#13
Sticker också in med en liten fråga ang. konvertering på en Polo -96. Måste man byta axel eller finns det färdiga "kit"?


Sök