Jag har servat min bil på märkesverkstad sedan den var ny och inte satt mig in i kylsystemet tidigare.
Nyligen fick jag rödvarning och mätaren gick i botten. Kylvätska fanns och det cirkulerade i expansionskärlet. Hmmm.... ingen fläkt gick igång.... Nåväl, full värme och så linkade jag hem i 30.
Det visade sig att termostathusets mothåll gett upp. Detta medför att termostaden inte kan ta spjärn och förblir stängd. Och kylfläkten fattar ingenting... På med nytt hus.
Nu visade det sig att jag inte fick upp arbetstemperaturen..... Stänger inte termostaten? Den var ju ny! Det visade sig att den del som lossnat gått runt i systemet och lagt sig mellan termostaten och huset så att den inte kunde stänga sig.... Nu skall de väl fungera...
Efter det fortsatte tempmätaren att "svaja" så jag bytte termogivaren i förebyggande syfte efter som den tidvis har fått mätaren att ändra sig lite väl kvickt. Nu skall det väl fungera...
Efter den fick mätaren upp i 110 flera gånger när jag körde över 70 men inget larm. Vad nu då, givaren är ju ny... Fick klämma på kylslangarna och se, expansionskärlets nivå har sjunkit, luft i systemet
Efter ytterligare 4-5 mil så verkar det nu fungera som vanligt.
Min övre slangen blir varm, medans den undre är kall. Antog att det var stopp i kylaren, men kanske blir det en stor temperaturskillnad om det är 5 minusgrader även om fläkten inte går. Är det samma med din bil?
Detta innebär alltså att den varma kylvätskan går in i överdelen ner i kylaren och sedan kyld upp till termostathuset?
PS Hade en VW-1300 -68 fram till 1999, den kokade aldrig....