2786
Sök

El fel i bilen??

1 585 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Tänkte höra tror det är nått fel på elen i min bilen men vet ej riktigt vad. Har Slutsteg på 3200w köpt i usa så kanske inte riktiga watt men vi säger som det står iallafall. Sen har jag en baslåda på 1200w 600w rms inkopplat. Och en stereo och en 7" skärm, Och neon vid fötterna. Men har ett väldigt klent batteri i bilen endast 55ah. Och sen vet jag ej riktigt hur mycket generatorn ligger på. Men när jag är ute och kör så blinkar skämen till det starta och stänger av sig själv.  Sen är det typ bältespåminnaren och lite sånt som blinkar. Vet ej om det är nån störning eller om det är batteriet och generatorn som ej orkar driva allt i bilen?. Tror ni det skulle hjälpa om jag sätter i ett kraftigare batteri? typ på 75ah eller nått.  Bilen är en Saab 9000 CD 2.3 16v -91 ifall ni undrar

Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Jolle87 (4 maj 2007)

Driifter;)
1 630 Inlägg
4 maj 2007
#2
e nog förmodligen att bilens generaotr och batteri hinner inte med längre nu när det har blitt lite mer grejjer som vill ha ström .. men börja o kolla över alla kablar o kontakter ocj jordflätor och liknande så de har bra kontakt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

128 Inlägg
4 maj 2007
#3
Din generator är bra,,batteriet duger... det du MÅSTE göra är att köpa en 1,5 farads kondensator eller 1 farad och koppla in innan matningen till slutsteget.....det blir bättre garanterat... jag har en clio och har 2500watt i musik kraft   allt blinkade,,halvljusen,,,,instrument belysningen,,,coupe lampan,,, men när jag köpte en kondis så gick det bort...

---2Fast 2Furious---
Clio V6

736 Inlägg
4 maj 2007
#4
Ett krafigare batteri? (du menar ett som lagrar med ström, 75 Ah betyder ju inte att det momentant kan leverera mer ström än ett på 55 Ah. Det är ju i princip bara ett större batteri). Generatorn är nog boven, men en kondensator skulle kunna leverera ström snabbare till steget.


128 Inlägg
4 maj 2007
#5
och en grej till.... jorden till slutsteget ska vara riktigt kort och fäst i någon bult i bagaget,,, slipa gärna bort lack runt bulten innan du ansluter

---2Fast 2Furious---
Clio V6

1 585 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#6
okey har också tänkt på det med kondensator jordpunkten är nog väldigt bra till steget skulle jag tro har tagit en jord punkt som många andra saker är jordade till. Och slipade bort lacken på bulten osv. Men får bli till att köpa en kondesator och se om det hjälper:P men bilen är väldigt seg startade också kan väll ta upp det också:P

128 Inlägg
4 maj 2007
#7
med vilken bil är det du har...?

---2Fast 2Furious---
Clio V6

2 655 Inlägg
4 maj 2007
#8
Anledningen till att det strular är just att generatorn inte orkar hålla spänningen i batteriet.
Genom att byta ut batteriet mot ett större skjuter upp problemet ett tag. Om du inte har tillräcklig laddning i bilen så spelar det ingen roll hur många batterier eller kondingar du har monterat.

Börja med att mäta spänningen över batteriet (helst generatorn om du kommer åt) när motorn går på tomgång, mät igen med stereon igång. Spänningen ska inte sjunka under 13V under mätningarna.

Så börja i rätt ända innan du lägger ut pengar på en konding och batterier.

128 Inlägg
4 maj 2007
#9
visst d låter bra med att mäta sig fram med sen så är batteriet ett 55ah,,,är inte det för nissan micra bilar,,,tongue

---2Fast 2Furious---
Clio V6

1 585 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#10
det är en saab 9000 cd jag har okey men har mätning inne i bilen där står det 12.6v hela tiden typ.. men vet ej om man kan lita på den

2 655 Inlägg
4 maj 2007
#11
Det är inte bra om du har 12,6V kontenuerligt.. Då laddar generatorn inte ett dugg. Men för säkerhets skull så mät med en multimeter direkt vid batteri polerna. Spänningen ska inte sjunka under 13V.

61 Inlägg
4 maj 2007
#12
tjena tjena har läst ditt problem tror mer på generatorn. ett större batteri har bara mer ström men inte mera spänning så om generatorn inte orkar att hålla upp andel ström så får du konstiga fenomen ha d

1 585 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#13
mjo men problemet är att man inte äns ser generatorn. Så jag vet inte hur många ah den har eller nått. Plus det blir inte billigt att byta, Det kostar säkert en 3-4 tusen i arbete plus en 3-4 tusen för en generator. Så det kommer jag absolut inte att byta. Skulle det nu va så så får man väll slänga ut basarna och steget och köra på orginal men måste ju va en skit dålig generator om den inte äns pallar dom sakerna menar det är ju inga stora saker precis.
Men ska mäta på batteriet sen och se vad det har för spänning måste köpa mig ett mätinstrument bara mitt gamla har gått sönder:P
Senast redigerat av Jolle87 (4 maj 2007)

736 Inlägg
4 maj 2007
#14
Kolla så du kommer upp runt 14 volt med runt 2000 rpm. Kan ju vara så enkelt att kolen i generatorn börjar ta slut. Vet inte om det är svårt att byta på saaben men det borde vara enkelt.



Sök