2494
Sök

BMW 318i e46 -00 bilen startades med kablar sen kördes den 12 mil i sträck sen dog den sen startar den ej

80 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#1
Bil: Bmw 318I e46 från 2000
12000 mil på mätaren

Min flickvän köpte bilen idag och under provkörningen var det inga problem. Bilen startades och stängdes av ca 15 gånger och allt kändes bra.

Sen direkt efter köpet så kördes bilen 300 meter till en mack sedan startade den inte. Alla lampor i bilen samt halvljusen blinkade och det lät "tic tic tic" om tändningen som om startmotorn inte gick runt. Då startades den dock med startkablar och gick att köra 12 mil.

Efter 12 mils konstant körande började bilen hosta under någon minut sen stannade den. Efter det startade den inte med kablar och samma "tic tic tic" ljud från tändningen med blinkande lampor.


Inga varningslampor lyser i bilen och samtlig belysning fungerar.


Vad kan problemet vara?


Har bara hunnit kolla som hastigast på bilen men såg ngn skum jordkabel dragning kan de vara något?


Tacksam för tips och erfarenheter.

//

Egen
277 Inlägg
4 januari 2014
#2
Dålig kontakt nånstans bara, batterikablar, jordfläta eller liknande.
Borde va lätt fixat :-)

4 468 Inlägg
4 januari 2014
#3
Glappkontakt? Hur då?Bilen startade ju med startkablar,kolla batterikabelskorna,är dom ok,så är det nog en idè att byta batteri.

Egen
277 Inlägg
4 januari 2014
#4
Ja, visst batteriet kan vara kasst men den skulle startat med kablar även om det är kasst, och gå sålänge kablarna är på.
Tror mer på glapp eller ingen kontakt
Senast redigerat av SimonT (4 januari 2014)

21 761 Inlägg
4 januari 2014
#5
Mätning med multimeter ger svar på om det är batterifel eller annat (tex glappande batterikablar), då slipper man gissa sig fram. smile

80 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#6
Då så efter lite rotande under huven + kabelhärvan vid ratten så har jag kommit fram till att ni båda troligtvis har rätt.

nr 1: Ja batteriet är kass

nr 2: Ngn klåpare har installerat en startspärr och de ser ut som en påse skit med kabeldragningen så antagligen så glappar det någonstans.


Jag ska köpa nytt batteri imorgon såklart och funderar på att lyfta bilen för att spåra ursprunget till kabeldragningen. Har hittat fasen (från batteriet) och jorden (från karossen) och dom möts i ett relä. Från relät går det jord ner under/framför motorn samt en kabel till (samma färg på allt) troligtvis nollan.

Är det någon som vet var man brukar koppla startspärrar till och jag planerar att riva ut skiten vilket inte borde vara ett problem?

//

80 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#7
Ny info.


* Batteriet va inte kass (lite urladdat bara).

* Kabelhärvan va av någon skum anledning kopplad till dimljusen med en separat brytare under ratten och fasen var plockad från två ställen?


Lösningen: (än så länge).

1: Bensinmätaren = fel visar, De va tom tank men den visade ca:35% kvar så jag bytte soppa pump med ny elektronik.

2: Det sitter två röda kablar från batteriet och den ena av dom va de glapp i vilket resulterade i dålig laddning och för lite ström till startmotorn.

Jag ska plocka bort all egendragning till dimljusen för instrumenten te.x bränsleförbrukningen, mätaren som indikerar öppna dörrar trasiga lampor och lite till har får fnatt och hoppar fram och tillbaka. Soppa mätaren visar inte heller helt rätt så måste kolla på instrumenten men först ska alla egendragningar bort!

80 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#8
Nu är allt fixat och felen var följande.


* Fel på bränslemätaren, flottören eller elektroniken = Jag bytte bränslepumpen

* Batteriet var inte 100% och höll inte laddning = Nytt batteri

* Glapp i kablarna till batteriet / startmotorn = tryckte dom på plats



Nu funkar den går och startar som den ska!

5 198 Inlägg
16 januari 2014
#9
finns varken fas eller nolla på en bil..... + och jord (minus)

80 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#10
gamlingen skrev:
finns varken fas eller nolla på en bil..... + och jord (minus)

Tack för den oerhörda hjälpen... Nu löser det sig säkert av sig själv!

785 Inlägg
16 januari 2014
#11
Kolla så generatorn laddar.. Annars kommer bilen gå till betteriet är dött.
Sen om du laddar batteriet igen blir det samma sak.

Its not the fart that kills, its the smell...

80 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#12
Fredde_Vette skrev:
Kolla så generatorn laddar.. Annars kommer bilen gå till betteriet är dött.
Sen om du laddar batteriet igen blir det samma sak.

Hur kollar jag lättast ifall generatorn laddar (förutom att vänta tills/om batteriet dör)?

//

785 Inlägg
16 januari 2014
#13
Mät med multimeter mellan polerna på batteriet när motorn är igång.
Slå på stolsvärme, helljus osv så du belastar generatorn.
Du bör ha runt 14v då.

Its not the fart that kills, its the smell...

80 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#14
Fredde_Vette skrev:
Mät med multimeter mellan polerna på batteriet när motorn är igång.
Slå på stolsvärme, helljus osv så du belastar generatorn.
Du bör ha runt 14v då.

Okey, det spelar ingen roll vilket typ av batteri det är? Te.x "underhållsfria" Gel osv för dom har ju olika laddning när dom är fulla.

//

785 Inlägg
16 januari 2014
#15
Funkar oavsett batteri typ.

Its not the fart that kills, its the smell...


Sök