Min flickvän köpte bilen idag och under provkörningen var det inga problem. Bilen startades och stängdes av ca 15 gånger och allt kändes bra.
Sen direkt efter köpet så kördes bilen 300 meter till en mack sedan startade den inte. Alla lampor i bilen samt halvljusen blinkade och det lät "tic tic tic" om tändningen som om startmotorn inte gick runt. Då startades den dock med startkablar och gick att köra 12 mil.
Efter 12 mils konstant körande började bilen hosta under någon minut sen stannade den. Efter det startade den inte med kablar och samma "tic tic tic" ljud från tändningen med blinkande lampor.
Inga varningslampor lyser i bilen och samtlig belysning fungerar.
Vad kan problemet vara?
Har bara hunnit kolla som hastigast på bilen men såg ngn skum jordkabel dragning kan de vara något?
Ja, visst batteriet kan vara kasst men den skulle startat med kablar även om det är kasst, och gå sålänge kablarna är på. Tror mer på glapp eller ingen kontakt
Då så efter lite rotande under huven + kabelhärvan vid ratten så har jag kommit fram till att ni båda troligtvis har rätt.
nr 1: Ja batteriet är kass
nr 2: Ngn klåpare har installerat en startspärr och de ser ut som en påse skit med kabeldragningen så antagligen så glappar det någonstans.
Jag ska köpa nytt batteri imorgon såklart och funderar på att lyfta bilen för att spåra ursprunget till kabeldragningen. Har hittat fasen (från batteriet) och jorden (från karossen) och dom möts i ett relä. Från relät går det jord ner under/framför motorn samt en kabel till (samma färg på allt) troligtvis nollan.
Är det någon som vet var man brukar koppla startspärrar till och jag planerar att riva ut skiten vilket inte borde vara ett problem?
* Kabelhärvan va av någon skum anledning kopplad till dimljusen med en separat brytare under ratten och fasen var plockad från två ställen?
Lösningen: (än så länge).
1: Bensinmätaren = fel visar, De va tom tank men den visade ca:35% kvar så jag bytte soppa pump med ny elektronik.
2: Det sitter två röda kablar från batteriet och den ena av dom va de glapp i vilket resulterade i dålig laddning och för lite ström till startmotorn.
Jag ska plocka bort all egendragning till dimljusen för instrumenten te.x bränsleförbrukningen, mätaren som indikerar öppna dörrar trasiga lampor och lite till har får fnatt och hoppar fram och tillbaka. Soppa mätaren visar inte heller helt rätt så måste kolla på instrumenten men först ska alla egendragningar bort!