4455
Sök

Volvo 740 automatchocke hjälp önskas!

121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#1
Hej, Jag har en 740 som jag tror att automatchocken ligger i ibland på, Den går nämligen som en padda ibland och har ingen tomgång står går ojämt om man lyckas få en tomgång, Men helt plötsligt om man vrider av den och vrider igång den igen så kan den gå klockrent med perfekt tomgång och kännas riktigt rapp.

Sen fungerar ej lampan till choken i instrumenteringen, Jag har bytt lampa till en jag vet med säkerhet fungerar men inget som händer ändå.

Det gäller som sagt en 740 - 87 :a med b230k motorn.

4 503 Inlägg
12 december 2013
#2
då har du den "stående" förgasaren.,byt ut den och insuget mot det som sitter på A-motorn

121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
då har du den "stående" förgasaren.,byt ut den och insuget mot det som sitter på A-motorn

Yes, har den så kallade krångelgasaren, Men ska försöka verkligen få liv i denna innan jag byter. Roligare om den fungerar med original grejjer smile

Varvstopparn
460 Inlägg
12 december 2013
#4
b230k har ingen chokelampa som visar när den är i,mitt tips är kolla alla slangar,och smörja upp lederna
annars är de bara försöka hitta en fungerande

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#5
kyngas skrev:
b230k har ingen chokelampa som visar när den är i,mitt tips är kolla alla slangar,och smörja upp lederna
annars är de bara försöka hitta en fungerande

Jasså? Det visste jag inte, Därför jag har ju elr symbolen på instrumenteringen samt även satt en lampa där först? Jag vet av att 2 st slangar är lite lite torrspruckna, Men tycker inte att det ska kunna få såna här grova konsekvenser. Kan den mekaniska pumpen bli dålig ? Tänkte att för några dagar sen fick jag torsk i garaget -.- litade på bränslemätaren lite för mycket, och ifall den har sugit upp nå skit? bytte alla bränslefilter efter det.

9 121 Inlägg
12 december 2013
#6
Om du vet att du har dåliga slangar så byt dom. Bara att börja i rätt ände och byta grejer som är dåliga.
Choke lampan vet jag inte om den ska funka till den motorn, men den finns i alla instrument till 740.


121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#7
Putteliten skrev:
Om du vet att du har dåliga slangar så byt dom. Bara att börja i rätt ände och byta grejer som är dåliga.
Choke lampan vet jag inte om den ska funka till den motorn, men den finns i alla instrument till 740.

Yes, Jag ska göra det, Men är riktigt svårt att få tag i nya original slangar!

Precis som jag misstänke, Men visst sitter tempgivaren under insuget runt 3:ans rör? Ifall man mäter på den ( 2 stiftig ) visst tusan ska den ge utslag kall som varm? Ohm alltså, Mer som kall och mindre som varm om jag kommer ihåg rätt ?

Varvstopparn
460 Inlägg
12 december 2013
#8
Merzacl500 skrev:
kyngas skrev:
b230k har ingen chokelampa som visar när den är i,mitt tips är kolla alla slangar,och smörja upp lederna
annars är de bara försöka hitta en fungerande

Jasså? Det visste jag inte, Därför jag har ju elr symbolen på instrumenteringen samt även satt en lampa där först? Jag vet av att 2 st slangar är lite lite torrspruckna, Men tycker inte att det ska kunna få såna här grova konsekvenser. Kan den mekaniska pumpen bli dålig ? Tänkte att för några dagar sen fick jag torsk i garaget -.- litade på bränslemätaren lite för mycket, och ifall den har sugit upp nå skit? bytte alla bränslefilter efter det.

har inte haft nån lampa på dom 2st 740is jag haft med b230k.

Just den förgasarn är väldigt känslig för tjuvluft,en slang gick sönder på min och då försvann tomgång vid kall motor, och fanns knappt vid varm häller tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#9
kyngas skrev:
Merzacl500 skrev:
kyngas skrev:
b230k har ingen chokelampa som visar när den är i,mitt tips är kolla alla slangar,och smörja upp lederna
annars är de bara försöka hitta en fungerande

Jasså? Det visste jag inte, Därför jag har ju elr symbolen på instrumenteringen samt även satt en lampa där först? Jag vet av att 2 st slangar är lite lite torrspruckna, Men tycker inte att det ska kunna få såna här grova konsekvenser. Kan den mekaniska pumpen bli dålig ? Tänkte att för några dagar sen fick jag torsk i garaget -.- litade på bränslemätaren lite för mycket, och ifall den har sugit upp nå skit? bytte alla bränslefilter efter det.

har inte haft nån lampa på dom 2st 740is jag haft med b230k.

Just den förgasarn är väldigt känslig för tjuvluft,en slang gick sönder på min och då försvann tomgång vid kall motor, och fanns knappt vid varm häller tongue

Första å sista gången man köper en sån här vinterhäck iaf wink Får gå igenom alla tusen slangar och se ifall det blir bättre smile

9 121 Inlägg
12 december 2013
#10
Merzacl500 skrev:
Putteliten skrev:
Om du vet att du har dåliga slangar så byt dom. Bara att börja i rätt ände och byta grejer som är dåliga.
Choke lampan vet jag inte om den ska funka till den motorn, men den finns i alla instrument till 740.

Yes, Jag ska göra det, Men är riktigt svårt att få tag i nya original slangar!

Precis som jag misstänke, Men visst sitter tempgivaren under insuget runt 3:ans rör? Ifall man mäter på den ( 2 stiftig ) visst tusan ska den ge utslag kall som varm? Ohm alltså, Mer som kall och mindre som varm om jag kommer ihåg rätt ?

Under 2ans sitter den, har dålig koll på hur den ska ge utslag då.


9 121 Inlägg
12 december 2013
#11
Merzacl500 skrev:
kyngas skrev:
Merzacl500 skrev:

Jasså? Det visste jag inte, Därför jag har ju elr symbolen på instrumenteringen samt även satt en lampa där först? Jag vet av att 2 st slangar är lite lite torrspruckna, Men tycker inte att det ska kunna få såna här grova konsekvenser. Kan den mekaniska pumpen bli dålig ? Tänkte att för några dagar sen fick jag torsk i garaget -.- litade på bränslemätaren lite för mycket, och ifall den har sugit upp nå skit? bytte alla bränslefilter efter det.

har inte haft nån lampa på dom 2st 740is jag haft med b230k.

Just den förgasarn är väldigt känslig för tjuvluft,en slang gick sönder på min och då försvann tomgång vid kall motor, och fanns knappt vid varm häller tongue

Första å sista gången man köper en sån här vinterhäck iaf wink Får gå igenom alla tusen slangar och se ifall det blir bättre smile

Det är väl kul å lära sig lite? Får du ordning på den så går den mycket bättre än 230E.


121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#12
Putteliten skrev:
Merzacl500 skrev:
Putteliten skrev:
Om du vet att du har dåliga slangar så byt dom. Bara att börja i rätt ände och byta grejer som är dåliga.
Choke lampan vet jag inte om den ska funka till den motorn, men den finns i alla instrument till 740.

Yes, Jag ska göra det, Men är riktigt svårt att få tag i nya original slangar!

Precis som jag misstänke, Men visst sitter tempgivaren under insuget runt 3:ans rör? Ifall man mäter på den ( 2 stiftig ) visst tusan ska den ge utslag kall som varm? Ohm alltså, Mer som kall och mindre som varm om jag kommer ihåg rätt ?

Under 2ans sitter den, har dålig koll på hur den ska ge utslag då.

Okej! Får plocka bort den och kolla. Givetvis är det rolig och lära sig, Men börjar bli lite små less på denna nu. Redan bytt så pass mkt på den. Men sånt man får ta när man åker gam volvo wink Visst blir det ventilsallad på denna modell om kamremmen går av? Vet någon intervallerna när man ska byta dessa ? är det 10 elr 12 tusen mil ?

Varvstopparn
460 Inlägg
12 december 2013
#13
japp blir ventilsallad,min var inte bytt på 25000mil tongue
bästa vinterbilen jag haft,den gick bäst v alla sugisar och åkte på varvstopp en helvinter kall som varm (gick skit under 3500varv kall) och den höll utan problem,polarn köpte den och åkte och börna å lekte en hel sommar.

Gött bottenvrid i dom tycker jag

Vad jag vet finns ingen tempgivare som ahr nått med förgasarn att göra..

Och slangar är ju bara ta vad som helst bara det passar wink

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

121 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#14
kyngas skrev:
japp blir ventilsallad,min var inte bytt på 25000mil tongue
bästa vinterbilen jag haft,den gick bäst v alla sugisar och åkte på varvstopp en helvinter kall som varm (gick skit under 3500varv kall) och den höll utan problem,polarn köpte den och åkte och börna å lekte en hel sommar.

Gött bottenvrid i dom tycker jag

Vad jag vet finns ingen tempgivare som ahr nått med förgasarn att göra..

Och slangar är ju bara ta vad som helst bara det passar wink

hehe men då är det lugnt iaf, Var 8000 mil sen min byttes smile Jo go botten har dom faktiskt. Tempgivaren tänkte jag mer på till instrumenteringen wink

Jo det är ju sant, Måste hitta något som passar först bara wink

121 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#15
Sådär, Har fixat alla vakuum ledningar, Bytte ut precis varenda en. Men ville pröva en annan teori, Så sagt som gjort. Bilen blir grinig och svårstartad samt har svårt och få bra tomgång på den under halvtank. Så jag antar att det är den mekaniska pumpen som börjar bli sliten ?

1 677 Inlägg
23 december 2013
#16
Kamremsintervallen ligger runt 8000 mil smile
Senast redigerat av gromitSWE (23 december 2013)

121 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#17
Gah nu blir jag galen på denna bil! Under halvtank = kass tomgång,kan dö när man trampar in kopplingen
över halvtank = Perfekt tomgång, inga som helst tendenser till att självdö.

Kan det vara pumpen som sitter i blocket som håller på att ge med sig ?

The one and only
1 091 Inlägg
19 januari 2014
#18
Låter ju som att det är pumpen då. Eller möjligtvis liten läcka på sugröret i tanken. För dom där har väl ingen pump i tanken som F motorerna har va?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

121 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#19
Volvo Knugen skrev:
Låter ju som att det är pumpen då. Eller möjligtvis liten läcka på sugröret i tanken. För dom där har väl ingen pump i tanken som F motorerna har va?

Jag tycker också det låter som pumpen, Nej jag tror dom inte har det. Men är ej helt säker.


Sök