Klarar man inte att köra en S60 D3/D4 under 0,7 vare sig med manuell eller automat så klarar man nog inte det med någon annan bil heller. En S60 D4 man -13 drar 4.3L/100km enligt vår kära EU-norm. Min åsikt efter att ha kört hundratals mil i dessa bilarna är att lägg på en liter per 100km så är du närmare sanningen. Men fortfarande långt ifrån det som talats om här ovan.
Min V60 D4 man -13 mäter jag vid varje tanktillfälle och inte ens i somras när den fick gå en runda (ca 20mil) på autobahn i bra tempo lyckades jag snitta över 0,6 vare sig i färddatorn eller vid pumpen. Det är fakta.
Det kommer alltid sitta i att Volvo tillverkat en del tråkiga bilar för vissa. V70 som vissa hänvisar till, är en fyrkantig bil med platta säten utan sportiga ambitioner. Diskussionen rör S60/V60 som på många sätt skiljer sig från storebror V70.
De svensksålda R-designbilarna har sportchassi som standard. Det innebär 20mm lägre, några procent hårdare bussningar och fjäderbensstag fram. Till standardbilen finns två chassin. Ett stanardchassi som de flesta bilarna går på och ett mjukare touringchassi som prioriterar komfort.
Har svårt att se hur man kan tycka att premiumsound i en S60/V60 inte räcker till, men det är upp till var och en.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.