3629
Sök

Klunkande och surrande ljud när jag startar, försvinner inom 1 minut

17 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Hej!

Åter har jag börjat fundera vad som tagit till min Golf 4 1.8T GTI.

Varje gång jag startar efter att inte kört på någon timme, dvs motorn är kall (även fast den stått i värmegarage) får jag ett klunkande och surrande ljud från motorn. Låter lite som om det surrande är en fläkt som går på högvarv, men det är inte kylarfläkten, och andra fläktar finns inte, vilket lämnar kvar turbon. Det klunkande ljudet kommer från motorns övre sida, typ vid ventilerna, läs förarsidan.

Efter närmare eftertanke, kunde det låta som om avgas slipper mellan ventilen hela tiden släpper igenom avgas. Eller om det är en cylinder som inte går, men startar efter 1 minut?

Behöver lite hjälp här med felsökningen. Om det hjälper kan jag säkert spela in en ljudfil till er.

Tacksam för svar!

Btw funkar inte motorvärmaren. Tänkte jag kunde byta den själv. Är väl bara å köpa en ny och byta ut? Inga många timmars arbete inte. Om inte ni har nån ide som skulle kunna fixa den? Hade ur kontakten och fick inget ohm-utslag när jag mätte över polerna, så jag antar det sitter just i värmaren.

Tack igen!

Jourråtta
148 Inlägg
21 januari 2014
Hur är det med vevhusventilationen? luktar det olja? på min passat så var det bara sopor kvar av plaströren som sitter under insuget. Turbon fick jag byta efter att wastegate-ventilen satt lös och rasslade. Lät lite som en cymbal när man släppte gasen.

Kan det kanske vara AC-kompressorn som låter? hur är det med vätska i systemet?

Får du inget motstånd över värmeelementet så har det brunnit av. Bara att byta.

17 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
MagLight skrev:
Hur är det med vevhusventilationen? luktar det olja? på min passat så var det bara sopor kvar av plaströren som sitter under insuget. Turbon fick jag byta efter att wastegate-ventilen satt lös och rasslade. Lät lite som en cymbal när man släppte gasen.

Kan det kanske vara AC-kompressorn som låter? hur är det med vätska i systemet?

Får du inget motstånd över värmeelementet så har det brunnit av. Bara att byta.

Luktar inte olja. När man släppter gasen "trottlar", klunkar den igen, dvs. inte då man gasar.
AC-kompressorn är det inte eftersom ingen den inte har AC ^^.
Borde kolla wastegaten, men efter att den slutat låta efter sisådär 1 minut, hörs inga fel. När man gasar så länge den låter konstigt låter det ok tills den igen går på tomgång och får det klunkande ljudet.

Jep, antar det. Kostar ju en 1000 kronor att köpa nytt. Det går väl inte å fixa?
Tack!

EDIT: När jag kollat felkoder hos verkstan har de sagt den gett felkoder ibland för tjuvluft. Kan det eventuellt vara det som "suger"? Varifrån kunde detta komma?
EDIT: Det klunkande ljudet kan också beskrivas som sörplande, men med dov/grov sådan.
Senast redigerat av Golfisk (21 januari 2014)

Jourråtta
148 Inlägg
21 januari 2014
köp en flaska startgas, dra igång motorn och spruta längs insugskanalerna hela vägen ifrån turbon. varvet ska öka om den suger in gasen genom ett hål eller springa.

17 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
MagLight skrev:
köp en flaska startgas, dra igång motorn och spruta längs insugskanalerna hela vägen ifrån turbon. varvet ska öka om den suger in gasen genom ett hål eller springa.

Hmm...Kommer kanske prova det. Men det slutar efter en stund, ganska otroligt att den skulle sluta dra tjuvluft.
Andra ideer?

278 Inlägg
21 januari 2014
Sitter väll sekundär luftpump på dom motorerna? Ingen aning vad den gör men kommer ihåg från en praktik för många år sen att de kom in en octavia som hade samma strul som du beskriver

17 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Sitter väll sekundär luftpump på dom motorerna? Ingen aning vad den gör men kommer ihåg från en praktik för många år sen att de kom in en octavia som hade samma strul som du beskriver

Jo de stämmer faktist! Kan när du säger faktist vara det. Måste kolla vidare ifall ljudet kommer från luftburken! Frustrerande då man inte kan kolla flera gånger ^^

Vad gjorde ni med octavian? Hur fixade ni den?

278 Inlägg
22 januari 2014
Golfisk skrev:
Thorseeeen skrev:

Jo de stämmer faktist! Kan när du säger faktist vara det. Måste kolla vidare ifall ljudet kommer från luftburken! Frustrerande då man inte kan kolla flera gånger ^^

Dom böt hela pumpen, satt nedanför luftburken typ smile

17 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Golfisk skrev:
Thorseeeen skrev:

Hmm...Eftersom den slutar efter en stund, borde man ju kunna fixa det. Måste ta en titt då jag slipper in i garaget (lol) senare under veckan.

Var hittar man billigast en ny luftpump samt defa motorvärmare?

tack för hjälpen!
Senast redigerat av Golfisk (22 januari 2014)

278 Inlägg
22 januari 2014
Golfisk skrev:
Thorseeeen skrev:
Golfisk skrev:

Hmm...Eftersom den slutar efter en stund, borde man ju kunna fixa det. Måste ta en titt då jag slipper in i garaget (lol) senare under veckan.

tack för hjälpen!

Tror inte fläkten går mer än när du precis startat bilen! Kolla på mister-auto.se smile

17 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Golfisk skrev:
Thorseeeen skrev:

tack för hjälpen!

Tror inte fläkten går mer än när du precis startat bilen! Kolla på mister-auto.se smile

ah thanks! Di har tydligen finsk sida också. Synd att man inte kan finska ^^ Men jag borde iaf få delarna hit!

Sök