3126
Sök

Volvo 850 dog under körning vägrar starta efter det

170 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#1
Var på väg hem från jobbet i går när bilen bara sten dog å vägra starta efter det. Har prövat med start gas utan resultat har även prövat med start kablar men inte det häller hjälpte vet inte vad man ska leta efter för fel då den funka finfint före det. Motorn å allt sånt går runt men heder inte ett skit när man vrider på nycken  hmm någon som har något tipps?


719 Inlägg
22 januari 2014
#2
Kolla felkoder så behöver du inte fundera mer

170 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#3
Har tyvärr inte någon sån läsare... Täckte om man kan lista ut det endå:)


1 804 Inlägg
22 januari 2014
#4
Tändspole? smile

Meguiars_sverige

* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 januari 2014
#5
När det hände mig på en 850 jag hade så var det fördelarlocket/rotorn som till slut blivit så slitna att det ej blev nå´n gnista.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
22 januari 2014
#6
850 har ju känt fel på bränslerelät, testa knacka på det eller byt ut om du inte hittar något annat fel, kammremmen kanske har gått av, det gjorde den på min utan att det hördes och motorn gick runt fast mycket lättare än vanligt, fast det kanske du har kollat?


6 Inlägg
22 januari 2014
#7
Och felkoder läser man under huven på 850in med hjälp av en sladd en knapp och lampor som blinkar vilket felkod det är, har för mig den sitter till vänster om man öppnar huven. En svart liten låda med en liten kabelstump som man sätter ner i olika hål,


* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 januari 2014
#9
jockevanbjork skrev:
Och felkoder läser man under huven på 850in med hjälp av en sladd en knapp och lampor som blinkar vilket felkod det är, har för mig den sitter till vänster om man öppnar huven. En svart liten låda med en liten kabelstump som man sätter ner i olika hål,

Trådskaparen har en -96:a och då läser man koder med en felkodsläsare genom uttaget under myntfacket.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 januari 2014
#10
jockevanbjork skrev:
850 har ju känt fel på bränslerelät, testa knacka på det eller byt ut om du inte hittar något annat fel, kammremmen kanske har gått av, det gjorde den på min utan att det hördes och motorn gick runt fast mycket lättare än vanligt, fast det kanske du har kollat?

Skulle det vara soppareläet borde den gå på startgas och det skriver trådskaparen att den inte gör. Alltså saknas sannolikt gnistan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

170 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#11
Tändspolen ska jag byta har en hemma så ska pröva efter jobbet. Har inte blink grejen då det är en 96:a. Ska knaka lite på relät med å se  vad som händer smile om kamreren är körd så borde väll det synas någon stans typ att den slagit sundet något.


265 Inlägg
22 januari 2014
#12
macke-92 skrev:
Tändspolen ska jag byta har en hemma så ska pröva efter jobbet. Har inte blink grejen då det är en 96:a. Ska knaka lite på relät med å se  vad som händer smile om kamreren är körd så borde väll det synas någon stans typ att den slagit sundet något.

Nej, det syns inte - däremot märker du om startmotorn går lättare än vanligt (inget motstånd). Ditt fel är definitivt på tändningssidan med tanke på att den inte heller går på startgas. Så se över tändkablarna, fördelarlock/rotor och spolen - kabeln mellan spole och fördelarlock är det mest troliga i kabelväg. Det är ingen avancerad bil, så det borde inte vara ett avancerat fel - har du otur är det kanske någon givare någonstans, men det kollar du som redan sagt med hjälp utav en felkodsläsare (motorelektroniklampan bör dock lysa om något sådant är fel).
Senast redigerat av Tunestream (22 januari 2014)

2 250 Inlägg
22 januari 2014
#13
Hur ser det ut inuti fördelarlocket?
Olja o vatten var det på sonens som plötsligt stannade. Anledningen var att packboxen innanför rotorn tryckts ut p g a högt vevhustryck. Vevhusventillationen under insugningsröret var heltätt. Slangar, packningar, ny oljeavskliljare, olja filter mm gick på ca 2000 kr. Eget arbete.

170 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#14
Bilen startar nu byte tändsplen. Men efter som jag hamna i diket när detta hände med så nu när jag ska köra bilen så skakar ratten å det skrapar när man kör vad kan detta bero på? Körde max 40 när jag hamna i diket så det vart inte några sydliga skador



Sök