3505
Sök

tändkasset SAAB 9-3 2.0T -99

584 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Hejsan hoppsan! Min bil startar inte och jag har snackat me lite folk och dom flesta tror att det är tändkassetten som e pajj.. Jag har snackat me ngr lokala skrothandlare men ingen som har ngt som passar liggande.. Ska jag chansa på att det är tändkasseten och köpa en ny lr vet ni någonstans där man kan få tag på en billigt? Tack för svar

184 Inlägg
3 maj 2007
Kolla på blocket.se bruka se folk som säljer smile

Örebroare i exil
970 Inlägg
3 maj 2007
Eddie_Boy skrev:
Hejsan hoppsan! Min bil startar inte och jag har snackat me lite folk och dom flesta tror att det är tändkassetten som e pajj.. Jag har snackat me ngr lokala skrothandlare men ingen som har ngt som passar liggande.. Ska jag chansa på att det är tändkasseten och köpa en ny lr vet ni någonstans där man kan få tag på en billigt? Tack för svar

DI kassetter dyker upp på skrotar lite då och då. Så du skulle ju kunna kika på www.lagabasen.se för att se om det finns någon beg till vettigt pris. Händer även att det annonseras ut beg på http://forum.saabturboclub.com, likaså blocket.se. En ny kostar runt 2200-2500 beroende på vart man handlar. Rätt saftiga pengar om det skulle visa sig att det inte var den som var felet. Vill du iaf köpa en ny, fråga före om du har öppet köp på den ifall din gamla är felfri. Annars kanske du har någon bekant du kan låna en DI av för att testa om det är den det är fel på.

Hej FRA!

5 710 Inlägg
3 maj 2007
Finns ett enkelt sätt att kolla om det är bränslebrist eller tändningsbrist so gör att den inte startar.
Startgas......i med det i insuget och kör på startmotorn.
Går den på det är felet:
Inget bränsle.

Är den lika sten-död har du ingen gnista......troligast är då kasetten men det kan även vara vevaxelgivaren.
"Hoppar" varvräknaren när du kör på starten funkar vevaxelgivaren ligger den stilla är givaren död.

Listar du ut att det är kasetten hade JAG hellre köpt en ny än en beggad.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

584 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Okej.. jag ringde till gustav e bil i falköping och dom hade en ny liggandes.. Dom sa att ja kunde få prova med den.. 2500 skulle dom ha för den, lite dyrt kanske men det kanske är säkrast att köpa nytt?

1 453 Inlägg
4 maj 2007
Ja det är säkrast att köpa nytt eftersom tändkassetterna har en viss livslängd, punkt slut. Det är inte så konstigt heller när man tänker på att de alstrar stor spänning uppåt 40 000 Volt...

Att köpa en ny på speedparts kostar ca 2250kr, på SAAB tar de betydligt mycket mer. Det viktigaste är att du säkerställer att det verkligen är kassetten som är paj och inte bränslepumpen exempelvis. Testa att starta motorn och ge lite gas i omgångar, är tändstiften fortfarande torra efter det så behöver det inte vara kassetten.

5 710 Inlägg
4 maj 2007
sveddan skrev:
. Testa att starta motorn och ge lite gas i omgångar, är tändstiften fortfarande torra efter det så behöver det inte vara kassetten.

Det luriga är att om motorn inte har någon tändning (tex om vevaxelgivaren är trasig eller kabelbrott osv) blir det heller inget bränsle....

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
4 maj 2007
jonTe skrev:
sveddan skrev:
. Testa att starta motorn och ge lite gas i omgångar, är tändstiften fortfarande torra efter det så behöver det inte vara kassetten.

Det luriga är att om motorn inte har någon tändning (tex om vevaxelgivaren är trasig eller kabelbrott osv) blir det heller inget bränsle....

Sant, men då märker man ju det lättast genom att startmotorn inte drar runt heller.

5 710 Inlägg
4 maj 2007
sveddan skrev:
jonTe skrev:
sveddan skrev:

Sant, men då märker man ju det lättast genom att startmotorn inte drar runt heller.

Startmotorn skiter precis i om det inte finns bränsle eller tändning....den går endå smile

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
4 maj 2007
jonTe skrev:
sveddan skrev:
jonTe skrev:

Startmotorn skiter precis i om det inte finns bränsle eller tändning....den går endå smile

Jo men syftade du inte på vad som händer då strömmen faller bort (exempelvis vid kabelbrott)?

584 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
Hallå där tongue jag köpte en ny sån där tändkasset igår men bilen startade inte ändå sad men det var öppet köp så ja ska lämna tillbaka kasetten på måndag igen..

Sök