2594
Sök

Trimma en Mercedes 300 Turbodiesel

5 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag är 22 år gammal och är en fullkomlig amatör när det gäller bilar. Nu har jag dock blivit lite intresserad och skulle vilja trimma upp min gamla Mercedes 300 turbodiesel från 1995. Jag undrar kort och gott vad man kan göra och vad man ska ha för grejer.
Finns det potential för den här bilen och i så fall är det enkelt att sätta dit större turbo och allt som ska följas efter eller finns det större problem att stöta på under resans gång?

Skulle vara tacksam om någon hade lust att ge mig lite tips smile
Tack på förhand
/Hampus

5 123 Inlägg
14 oktober 2013
#2
Ganska "enkelt" och trimma diesel smile
1. En insprutningspump som kan ge en större mängd diesel.
2. En större turbo som kan leverera en större mängd laddtryck/luft.
3. Laddluftkylning som håller förbränningstemperaturen nere.
4. Uppdaterad motorkylning för olja och eventuellt vatten.
5. Ett större avgassystem behövs oftast då avgaserna ökar.

Sen kan man även byta grenrör och insug för bättre flöden av luft och avgaser smile sen kan du så klart även porta toppen och så vidare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Osponsrad
1 631 Inlägg
14 oktober 2013
#3
Hmm detta va intressant... står själv i tankarna på att köpa mercadiesel.. Gäller denna setup för "alla" dieslar ?
Sorry för trådstöld wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

5 123 Inlägg
14 oktober 2013
#4
Överlag är principen densamma på alla motorer bara att i stället för att byta insprutnings eller mappa en bensin motor så bygget man en dieselpump med högre flöde på dieselmotorer smile
Sen mer luft och högre ladd så klart smile
Mercedes motorerna är bevisat hållbara utan att göra några stora ingrepp på vare sig topp och bottendel smile

Ska själv bygga en trimmad 250d 20v motor som kommet att få en ungefärlig setup på följande.

Dieselmeken pump.
Hemmabyggt flödesriktigt grenrör.
Lämplig turbo.
Ombyggt insug för bättre flöde.
Putsad topp med polerade kanaler.
Extern stor oljekylare.
Stor alu ic smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 oktober 2013
#5
1 problem finns ju, koppling o svänghjul. Men du har ju automat om du har en tdt.. Men den kommer att braka utan uppgraderingar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#6
Tack för svaren!
Vad tror ni om Biltemas Intercooler? tongue

Jag har en automatlåda, håller den för 350-400 hk eller måste man göra något? Har även hört något om att bakaxeln har en förmåga att gå av på Mercan..?

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 oktober 2013
#7
funkar lika bra som typ en kl racing IC då allt är samma kinaprylsskit från början:)

Nej kommer slira för att sedan braaka.

MB 6 vxl cdi låda är vägen att gå eller en bmw zf tillsammans med en sachs 765 tryckplatta.

Ja både diff och drivaxlar har en tendens att gå. När jag fick min bakaxel att hålla ihop vred jag av kardan istället.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#8
Okej, det kanske kan vara värt att prova iaf..
Nu blev jag lite skrämd, surt att behöva byta låda.. Går det inte att förstärka den istället?

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 oktober 2013
#9
Jo det gör de, men de kostar en del med.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#10
Så det är mer värt att köpa en annan.. får se hur jag gör, förmodligen snålar jag och provar med orginal..

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 oktober 2013
#11
En sak har ja lärt mig ang trimma merca diesel.. Det är aldrig bara dit med fetpump o turbo o åka..

Räkna på att pump,turbo,grenrör och intercooler går på 20.000 så räkna på tio till på småpryttlar. O skaru fixa låda är de allt från ca 10.000 och uppåt med stadig koppling

Bildemonterare samt egen verkstad. !

5 123 Inlägg
17 oktober 2013
#12
Havve skrev:
Så det är mer värt att köpa en annan.. får se hur jag gör, förmodligen snålar jag och provar med orginal..

Det man kan göra är att "ställa" på lådan så den växlar hårdare smile inte så bekvämt men sliret minskar smile
Sen undviker man att ge fullt från stillastående så spar man lite på lådan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#13
Jag förstår att det är fler saker som måste göras och att det hela utan låda skulle hamna någonstans runt 25.000..
Det är just det med lådan som är lite träligt, vill såklart inte verka dumsnål men det är som sagt rätt stor kostnad att byta. Om det skulle gå att köra med orginal, göra åtgärder som "mb_pucken" föreslår samt undvika att försöka köra livet ur bilen så skulle det vara en skönare start på det hela..

20 Inlägg
24 januari 2014
#14
Tycker då det är konstigt att turbobanditen kör 1000hk på automatlåda. Jag körde automat på min superturbo mercedes i 1 sommarsäsong innan den började slira, dock hade jag inte bytt växellådsolja på 3 år och tokburna på 3an många ggr innan den gav sig. Tror om man sköter olje o filter byten på lådan och ställer på oljetrycket i lådan så håller den bra för en diesel. och väck med allt vackumpiss på lådan smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
24 januari 2014
#15
Han gör plats för fler lameller med skulle jag tro.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

347 Inlägg
25 januari 2014
#16
Kika på black smoke racings filmserie dom håller på med nu där dom ska trimma en merca turbo diesel.
Kommer i 5 avsnitt och nu har det kommit ut 2 st, nästa kommer på måndag vill jag mena. smile


33 Inlägg
25 januari 2014
#17
Kör med automat på min och de fungerar riktigt bra. Enbart höjt oljetryck på den. Lådan har gått kring 46000 mil så den är inte direkt oskuld. De som är väldigt viktigt är att ha en bra oljekylare till lådan och bra olja för då håller den mkt bättre. Ett annat tips är att automat från typ 300e och 300e-24 passar och dom har ju oftast gått mkt mindre och dom har större ventilpaketet dom också.



Sök