3325
Sök

Teckna serviceavtal Renault Megane 2010 4600 mil?

17 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej

Jag köpte idag en Renault Mégane III 1,5 dCi FAP Expr Sport Tourer 2010 som gått 4600 mil och som är nyservad. Försäljaren erbjöd att teckna serviceavtal på 36 månader för 251 kr i månaden. Jag undrar nu över serviceintervallen och hur omfattande servicerna är under den tiden om jag kör 1500 mil per år? Dvs finns det någon anledning att teckna ett serviceavtal i ekonomisk bemärkelse?

Jag är mycket nyfiken på serviceintervallen för bilen i stort också och vad de olika servicerna omfattar. Jag får bilen om en vecka så jag har inte serviceboken att titta i ännu.

Vänligen / Magnus

46 Inlägg
25 januari 2014
#2
Varför inte fråga företaget som du köpte bilen av då? Dom vet ju precis vad som ska göras på bilen eller?


17 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#3
SubaruTobbe_84 skrev:
Varför inte fråga företaget som du köpte bilen av då? Dom vet ju precis vad som ska göras på bilen eller?

Tack SubaruTobbe_84, det var ju en ide´. Men om det är företaget som säljer något till mig så vill jag också ha synpunkter från opartiska kunniga. Och jag frågar här för att här finns det många kunniga personer och det är intressant med synpunkter från alla och även kunskap från ägare av samma eller liknande bilar.

Mvh /Magnus
Senast redigerat av meto (25 januari 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
#4
Får gratulera till en trevlig bil smile

Vi har ett par med samma motor på jobbet, och den räcker till förvånansvärt bra och man sitter helt ok i dom. Jag hade nog köpt en själv om det inte hade varit för alla elfel den ena drabbas av, men det är nog ett måndagsex eftersom den andra tickar och går. På Volvo säger de bara att de har mycket mer problem med elfel på nyare V40/V60 hmm

Till frågan; Firman vill gärna att du slantar upp drygt 9000 spänn för 2 års serviceavtal. Om du kör 1500 mil per år får du in max två servicar på den perioden. Ingår det även att de kostnadsfritt byter till exempel bromsar om det behövs i den summan?

Rent spontant skulle jag säga att på en så pass ny och lågmilad bil blir det en förlust att betala 4500 kr/ år för service. Inga större problem borde vara att vänta, så för att få lite olja och filter är det hutlöst dyrt.

Dessutom såg jag i din andra tråd att du fått två års garanti, och den borde ju täcka andra haverier bilen kan råka ut för.

Ska du använda bilen i jobbet som säljare av smörjmedel med distriktet "Norr om Dalälven - Överkalix" och därmed lägger 5-10k mil per år på bilen kan det vara värt det, men knappast annars.


17 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#5
Andromeda skrev:
Får gratulera till en trevlig bil smile

Vi har ett par med samma motor på jobbet, och den räcker till förvånansvärt bra och man sitter helt ok i dom. Jag hade nog köpt en själv om det inte hade varit för alla elfel den ena drabbas av, men det är nog ett måndagsex eftersom den andra tickar och går. På Volvo säger de bara att de har mycket mer problem med elfel på nyare V40/V60 hmm

Till frågan; Firman vill gärna att du slantar upp drygt 9000 spänn för 2 års serviceavtal. Om du kör 1500 mil per år får du in max två servicar på den perioden. Ingår det även att de kostnadsfritt byter till exempel bromsar om det behövs i den summan?

Rent spontant skulle jag säga att på en så pass ny och lågmilad bil blir det en förlust att betala 4500 kr/ år för service. Inga större problem borde vara att vänta, så för att få lite olja och filter är det hutlöst dyrt.

Dessutom såg jag i din andra tråd att du fått två års garanti, och den borde ju täcka andra haverier bilen kan råka ut för.

Ska du använda bilen i jobbet som säljare av smörjmedel med distriktet "Norr om Dalälven - Överkalix" och därmed lägger 5-10k mil per år på bilen kan det vara värt det, men knappast annars.

Tack Andromeda för ett utförligt och underhållande svar. Det är säkert precis så som du säger, och några säljjobb till Överkalix ska det inte bli, desto mer lämningar på dagis 2 km bort. De nämde på företaget något om 3000 mils intervall eller två år. Det känns dock som att jag skulle vilja byta olja varje år, därför var jag nyfiken på serviceintervallen. Det lutar åt att jag kör servicernakostnaderna när de dyker upp men det vore intressant att veta vilka servicar som är aktuella framöver och vad de kostar ungefär.

Tacksam för mer input om det är någon som har ett hum om serviceintervall och kostnader. Och tack igen Andromeda! / Magnus

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
#6
meto skrev:
Andromeda skrev:
Får gratulera till en trevlig bil smile

Vi har ett par med samma motor på jobbet, och den räcker till förvånansvärt bra och man sitter helt ok i dom. Jag hade nog köpt en själv om det inte hade varit för alla elfel den ena drabbas av, men det är nog ett måndagsex eftersom den andra tickar och går. På Volvo säger de bara att de har mycket mer problem med elfel på nyare V40/V60 hmm

Till frågan; Firman vill gärna att du slantar upp drygt 9000 spänn för 2 års serviceavtal. Om du kör 1500 mil per år får du in max två servicar på den perioden. Ingår det även att de kostnadsfritt byter till exempel bromsar om det behövs i den summan?

Rent spontant skulle jag säga att på en så pass ny och lågmilad bil blir det en förlust att betala 4500 kr/ år för service. Inga större problem borde vara att vänta, så för att få lite olja och filter är det hutlöst dyrt.

Dessutom såg jag i din andra tråd att du fått två års garanti, och den borde ju täcka andra haverier bilen kan råka ut för.

Ska du använda bilen i jobbet som säljare av smörjmedel med distriktet "Norr om Dalälven - Överkalix" och därmed lägger 5-10k mil per år på bilen kan det vara värt det, men knappast annars.

Tack Andromeda för ett utförligt och underhållande svar. Det är säkert precis så som du säger, och några säljjobb till Överkalix ska det inte bli, desto mer lämningar på dagis 2 km bort. De nämde på företaget något om 3000 mils intervall eller två år. Det känns dock som att jag skulle vilja byta olja varje år, därför var jag nyfiken på serviceintervallen. Det lutar åt att jag kör servicernakostnaderna när de dyker upp men det vore intressant att veta vilka servicar som är aktuella framöver och vad de kostar ungefär.

Tacksam för mer input om det är någon som har ett hum om serviceintervall och kostnader. Och tack igen Andromeda! / Magnus

Hur länge planerar du att ha kvar bilen i din ägo? 3000 mil eller två år låter som en long-lifeservice. Det är inte helt optimalt för bilen på sikt. Mycket bättre att i alla fall göra en oljeservice varje år om man vill att motorn ska hålla bra om fem-tio år också.


17 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#7
Andromeda skrev:
meto skrev:
Andromeda skrev:
Får gratulera till en trevlig bil smile

Vi har ett par med samma motor på jobbet, och den räcker till förvånansvärt bra och man sitter helt ok i dom. Jag hade nog köpt en själv om det inte hade varit för alla elfel den ena drabbas av, men det är nog ett måndagsex eftersom den andra tickar och går. På Volvo säger de bara att de har mycket mer problem med elfel på nyare V40/V60 hmm

Till frågan; Firman vill gärna att du slantar upp drygt 9000 spänn för 2 års serviceavtal. Om du kör 1500 mil per år får du in max två servicar på den perioden. Ingår det även att de kostnadsfritt byter till exempel bromsar om det behövs i den summan?

Rent spontant skulle jag säga att på en så pass ny och lågmilad bil blir det en förlust att betala 4500 kr/ år för service. Inga större problem borde vara att vänta, så för att få lite olja och filter är det hutlöst dyrt.

Dessutom såg jag i din andra tråd att du fått två års garanti, och den borde ju täcka andra haverier bilen kan råka ut för.

Ska du använda bilen i jobbet som säljare av smörjmedel med distriktet "Norr om Dalälven - Överkalix" och därmed lägger 5-10k mil per år på bilen kan det vara värt det, men knappast annars.

Tack Andromeda för ett utförligt och underhållande svar. Det är säkert precis så som du säger, och några säljjobb till Överkalix ska det inte bli, desto mer lämningar på dagis 2 km bort. De nämde på företaget något om 3000 mils intervall eller två år. Det känns dock som att jag skulle vilja byta olja varje år, därför var jag nyfiken på serviceintervallen. Det lutar åt att jag kör servicernakostnaderna när de dyker upp men det vore intressant att veta vilka servicar som är aktuella framöver och vad de kostar ungefär.

Tacksam för mer input om det är någon som har ett hum om serviceintervall och kostnader. Och tack igen Andromeda! / Magnus

Hur länge planerar du att ha kvar bilen i din ägo? 3000 mil eller två år låter som en long-lifeservice. Det är inte helt optimalt för bilen på sikt. Mycket bättre att i alla fall göra en oljeservice varje år om man vill att motorn ska hålla bra om fem-tio år också.

Jag har tänkt ha den fem år men vill att den ska må bra under tiden och att jag sen kan sälja en juste bil så byte av olja och filter årligen känns självklart. Blev fundersam bara om det inte är årlig service i serviceprogrammet för bilen?


Sök