3383
Sök

Volkswagen Golf mk3 går bara på tre cylindrar

3 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Hej!
Som rubriken lyder går bara Golfen på tre av dess fyra cylindrar. 1.8 liters motorn, motorkod ABU.

På tomgång går den på tre cylindrar, men vid jämn långsam uppgasning så går den på alla fyra.
Vid snabb uppgasning så hackar den och går på tre cylindrar.

Kollat gnista fram till tändstiften alla får ordentlig gnista, polaren fick reda på det själv wink
Stiftet är inte igensatt på den "döda" cylindern och det är en fin blå gnista då man kollar stiftets gnista
Har inte kunnat göra ett kompressionsprov eller kopplat upp en dator mot bilen för att se eventuella felkoder.
Tändkablarna är relativt nya, tändstiften med. 

Läst lite att den kan dra tjuvluft men har sprutat på startgas runt insuget och ingen ändring i tomgångsvarven
Sen var det en kylvätsketempraturs-sensor som kunde strula och då gick bilen också dåligt.

Vad tror ni? Alla förslag är bra. Är inte så insatt i VW motorer.
Snabba svar uppskattas!

273 Inlägg
26 januari 2014
På båda min Golf 3 som jag har haft fick jag problem med "tändmodulen" på den ena såg man en spricka om man kollade riktigt noga, sök på nätet och se om det kan vara den som spökar för dig. Jag fick byta ut dem, båda bilarna hade gått under 10.000 mil då

3 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Frontline skrev:
På båda min Golf 3 som jag har haft fick jag problem med "tändmodulen" på den ena såg man en spricka om man kollade riktigt noga, sök på nätet och se om det kan vara den som spökar för dig. Jag fick byta ut dem, båda bilarna hade gått under 10.000 mil då

Ah, denna har gått kring 24k mil. Får kolla modulen då jag är på garaget nästa gång

Tatuerare
135 Inlägg
26 januari 2014
Her precis samma fel på en seat tolledo -96  med 1,8l vw motorn,  har bytt allt  och då menar jag allt  även förgasarinsprutningen, kamrem, fördelarlock tändspole tändstift tändkablar  men den beter sig exakt lika dant,
Plus att senaste gångerna vi har försökt starta den så går den på 3 cyl på en tomgång på 500varv  och än hur mycket man försöker gasa mm så varvar den inte upp.

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo

3 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
jp79 skrev:
Her precis samma fel på en seat tolledo -96  med 1,8l vw motorn,  har bytt allt  och då menar jag allt  även förgasarinsprutningen, kamrem, fördelarlock tändspole tändstift tändkablar  men den beter sig exakt lika dant,
Plus att senaste gångerna vi har försökt starta den så går den på 3 cyl på en tomgång på 500varv  och än hur mycket man försöker gasa mm så varvar den inte upp.

Min går ju felfritt om man håller jämn gas, kan det vara att min tändmodul börjar strula och inte orkar hålla tempot?

Sök