Historia:Jag och
Jimmy Henriksson är sugna på pröva på drifting och började med att vi inhandlade en Lexus LS400 och en 350Z 6-petad växellåda. Bra plattform med fräscha karosser som inte behöver rostlagas och bara 1750 kg med gedigen inredning att kasta ut. Jag tyckte det var ett bra och kul val som även är lite ovanligt att se på tvären. Men den faktiska vikten var 2200 kg och det fick oss tänka om. En relativt okej E36 på 16600 mil från -96 köpte vi istället och börjar bygga på. Riktig skitbil om du frågar mig, men den ska allt gå att plåga den med.
Tidigare har vi byggt en
929 hk Supra ihop, men detta kommer hållas på en klart lägre nivå men ändå försöka få lite drifttimmar.
Mål:* Ha riktigt kul på olika evenemang 2014
* Åka sniksmidd M50B28 2015 med goa kammar eller helvetiskt arg M50B20 som går långt över redline
Setup 2014:* M50TUB20 eller M50TUB25, andra ventilfjädrar eller oöppnad.
* Nira i3+
* 720 cc spridare
* E85
* Holset HX40 Super eller enklare HX40.
* Twinentry grenrör i svartstål med lika längd för alla runners, turbon placerad fram
* Dubbla vattenkylda wastegates utan screampipes
* MAC magnetventil
* Hårdare motorupphängning
* Annat kyl för servo
* Oljekyl
* I soppapumpväg 3 st Walbro 255L/h och catchtank
* PEX soppaledning
* Lite mindre inredning med racestolar och bantat elsystem
* Svetsad diff
* M20 förstärkt koppling
Bilen precis hämtad:
Inredningen som inte kommer användas, inte ens ratten. Buda på om du vill ha det, endast undre delen av baksätet saknas i skrivande stund.
Motorn halvvägs ur efter första arbetstillfället:
Efter andra arbetstillfället var motorn ur för demontering och spara det vi behöver:
Samtidigt har det mesta lossats när det gäller inredningen. Dags att städa upp lite och sedan ska vi börja rensa elsystemet så bara det nödvändigaste fungerar:
Motor och wastegates inhandlas runt den 25:e.
Kommentera och följ gärna