3416
Sök

Problem med koks Passat 1,8t -03

Dr Snuggles
956 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#1
Halloj!
Som rubriken lyder.
Slet bort vevhusventilationen på bilen för ett tag sen, och fick en hel spya av koks rätt i ansiktet.
Har läst lite och det är tydligen jävligt vanligt att det koksar igen i vevhusventen och div rör och tråg + oljesil.
Är det ett helvete att byta själv eller?
Har endast kollat på 1 verkstad hittills och fick en prisuppgift på 8500:-, dyrt eller rimligt?

Tacksam för svar (Helst innan bilfan rasar fullständigt)

Skall tilläggas att bilen går precis som den skall och inga missljud vad jag har hört.

EDIT: Bilen ÄR longlifeservad, vilket jag VET förmodligen är orsaken till detta..
Senast redigerat av Racso (4 februari 2014)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
5 februari 2014
#2
Om prisuppgiften är rimlig eller inte beror på vad som ingår?
Byter dom vevhusventilation, plockar ner tråget och rengör/byter ut silen + ny olja och filter tycker jag att det låter ganska rimligt.

Är det från en aukt. verkstad eller "Nisse på hörnet" prisuppgiften kommer ifrån?
Ofta kan det vara minst lika bra och framförallt billigare att anlita en mindre verkstad (som du litar på) än en auktoriserad.


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 februari 2014
#3
Jag gjorde det jobbet själv på min 1.8t och tyckte inte det var så svårt. Jobbar dock som mek.
Jag bytte bara sil o oljepump då vevhusventilationsslangarna inte hade nåt i sig, bytte kamrem också så hade rivit fronten så då var allt lättåtkomligt redan.


Dr Snuggles
956 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#4
insane_1 skrev:
Om prisuppgiften är rimlig eller inte beror på vad som ingår?
Byter dom vevhusventilation, plockar ner tråget och rengör/byter ut silen + ny olja och filter tycker jag att det låter ganska rimligt.

Är det från en aukt. verkstad eller "Nisse på hörnet" prisuppgiften kommer ifrån?
Ofta kan det vara minst lika bra och framförallt billigare att anlita en mindre verkstad (som du litar på) än en auktoriserad.

Det är en aukt. verkstad, om än en liten sådan.
Det skulle ingå allt det som du skrev, dock så svider det ju lite när det inte är något direkt värde att tala om i bilen..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Dr Snuggles
956 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#5
g-man skrev:
Jag gjorde det jobbet själv på min 1.8t och tyckte inte det var så svårt. Jobbar dock som mek.
Jag bytte bara sil o oljepump då vevhusventilationsslangarna inte hade nåt i sig, bytte kamrem också så hade rivit fronten så då var allt lättåtkomligt redan.

Jo, önskar ju att jag kunde gjort det själv, men har nog inte varken kunskap eller plats att göra det på, lite surt.
Verkar ju jävligt bökigt att behöva plocka ner framvagn och lyfta motor osv osv.
Kamrem är f.ö. bytt för ~2500mil sedan smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 februari 2014
#6
Framvagnen släppte jag aldrig ner utan drog upp motorn med en motorvagga.


Dr Snuggles
956 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#7
g-man skrev:
Framvagnen släppte jag aldrig ner utan drog upp motorn med en motorvagga.

Aha ok smile
Har dock läst mig till, och även bilmeken sa att framvagn måste släppas?
Men kanske går utan, vad vet jag?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 februari 2014
#8
Fick veva upp motorn som fasen men det gick till slut och det håller tätt också efteråt då det är limmat. Hade du bott närmare så hade vi kunnat lösa det.



Sök