3681
Sök

"Lambda"-lampa lyser och pysande ljud i motorutrymmet.. Volvo 855R -96

22 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#1
Motorstyrningslampan började lysa helt plötsligt men bilen går som vanligt. Öppnade motorutrymmet och det kommer ett pysande ljud från högersidan av bränsleinsprutningen, under gasvajern. Någon som vet vad som är fel?
Senast redigerat av SolidWeasel (2 februari 2014)

4 824 Inlägg
2 februari 2014
#2
kollat så slangar osv är hela?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

179 Inlägg
4 februari 2014
#3
Finns en plastgrej där många vakumslangar är kopplade vid gasvajern. Om det pyser så är det säkert bara en slang som hoppat av eller på annat sätt läcker luft. Det är vid gasvajer området det är flest vacumslangar i motorutrymmet....
Senast redigerat av Gomez (4 februari 2014)


22 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#4
Christian S skrev:
kollat så slangar osv är hela?

En slang under där ser sprucken ut, men kommer inte åt den utan att skruva bort gasvajerrullen och det har jag inte hunnit ta mig tid till än.

22 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#5
Gomez skrev:
Finns en plastgrej där många vakumslangar är kopplade vid gasvajern. Om det pyser så är det säkert bara en slang som hoppat av eller på annat sätt läcker luft. Det är vid gasvajer området det är flest vacumslangar i motorutrymmet....

Det ser ut som en av slangarna som går in i motorblocket är sprucken men kommer som sagt inte åt den. Är det en slang som skulle kunna påverka motorstyrningen?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
5 februari 2014
#6
Det går en (vit?) slang/rör från detta "trädet" som du hittar under gasrullen direkt till bränsletrycksregulatorn under spridarbryggans högra sida(i färdriktningen) Dessa slang har tendens att nötas mot just gasrullekåpan, och om denna slang skulle bli söndernött så lär det onekligen pysa.

Har inte råkat ut för problemet, men om styrningen till bränsletryckregulatorn är skadad så låter det som en tänkbar orsak till varför lambdalampan börjar lysa smile

22 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#7
tju2an skrev:
Det går en (vit?) slang/rör från detta "trädet" som du hittar under gasrullen direkt till bränsletrycksregulatorn under spridarbryggans högra sida(i färdriktningen) Dessa slang har tendens att nötas mot just gasrullekåpan, och om denna slang skulle bli söndernött så lär det onekligen pysa.

Har inte råkat ut för problemet, men om styrningen till bränsletryckregulatorn är skadad så låter det som en tänkbar orsak till varför lambdalampan börjar lysa smile

Den slang som jag kollat på och tycker ser lite sprucken ut är svart och hyfsat grov. Kan ha fel dock för jag kan som sagt inte komma åt den utan att plocka bort lite grejer. Men pysljudet kommer från precis det stället som du beskriver så du kan mycket väl ha rätt. Ska kollas upp, tack för tipset!

179 Inlägg
6 februari 2014
#8
Om du hör att det pyser så lär felet ligga där. Borde inte gå att missa. Mycket viktigt att alla slangar är täta och i bra skick. Minsta läckage kan påverka gången på motorn/Bränsleförbrukning speciellt en turbobil som till skillnad ifrån en sugis arbetar under både Vakum och tryck


2 174 Inlägg
6 februari 2014
#9
spricker en ic slang, dom brukar spricka till spjällhuset på sidan....eller om en vakumslang går av...då lyser motorlampan jämnt typ..Går se om du har extern laddtrycksmätare om den suger vakuum ordentligt...


22 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#10
hangman skrev:
spricker en ic slang, dom brukar spricka till spjällhuset på sidan....eller om en vakumslang går av...då lyser motorlampan jämnt typ..Går se om du har extern laddtrycksmätare om den suger vakuum ordentligt...

Låter lite dyrare med IC-slang... Men det låter inte som det kommer därifrån..

22 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#11
Gomez skrev:
Om du hör att det pyser så lär felet ligga där. Borde inte gå att missa. Mycket viktigt att alla slangar är täta och i bra skick. Minsta läckage kan påverka gången på motorn/Bränsleförbrukning speciellt en turbobil som till skillnad ifrån en sugis arbetar under både Vakum och tryck

Nej jag hittar det nog när jag tar mig tid att leta i helgen. Tanken med inlägget var om detta var ett vanligt problem och om det fanns ett direkt svar smile

2 174 Inlägg
7 februari 2014
#12
SolidWeasel skrev:
hangman skrev:
spricker en ic slang, dom brukar spricka till spjällhuset på sidan....eller om en vakumslang går av...då lyser motorlampan jämnt typ..Går se om du har extern laddtrycksmätare om den suger vakuum ordentligt...

Låter lite dyrare med IC-slang... Men det låter inte som det kommer därifrån..

500ing på volvo för den slangen som sitter på spjällhus, vanligt problem att dom pajjar med åldern.

vakuumslang är också vanligt att framifrån sett, den på vänster sida sitter dumt på insuget går av och tar tjuvluft.

Öppet luftfilter får även det motorlampan att lysa på 850/v70.


1 587 Inlägg
7 februari 2014
#13
Eller så har du råkat ut för samma skit som jag, den plastgrejsen du talar om, där finns det små gummihattar som sitter på, 4st plast anslutningar finns det om jag inte har helt fel, kolla så att det inte fattas en gummihatt på någon av anslutningarna smile


Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
8 februari 2014
#14
Som många säger så är vulkningarna kända för att ta permanent semester på 850ns rör och slangar, och kan således vara värt att kolla upp. om du hittar en misstänkt läcka så kan du testa att spruta in lite startgas och se om motorn varvar.

Jag är mer inne på att något vakuumrör tagit farväl. Kika på det trädet som Severin pratar om och följ slangarna, inte alls omöjligt att de skadas eller går sönder.

22 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#15
Problemet löst! Det var som Severin sa, en plupp som åkt åt helvete. Löstes med en ny plupp. Tack för alla svar!

22 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#16
Problemet löst! Det var som Severin sa, en plupp som åkt åt helvete. Löstes med en ny plupp. Tack för alla svar!

2 174 Inlägg
9 februari 2014
#17
SolidWeasel skrev:
Problemet löst! Det var som Severin sa, en plupp som åkt åt helvete. Löstes med en ny plupp. Tack för alla svar!

så roligt när det är små saker, men att en lampa kan börja lysa och många felsöker byter delar m.m, som sagt hade du en turbotrycksmätare inne i bilen hade du sett att den läckte vakuum.

Mitt tips när du har en 850, bort med insuget, rengör det och oljefällan, kanalen i blocket med roterande stålborste, bort med tråget rengör silen och allt, Byt oljefällan till en ny, du kommer ha en som en NY bil jag lovar dig, snart börjar dom läcka vid motor och låda om den inte redan gör det..


1 587 Inlägg
9 februari 2014
#18
hangman skrev:
SolidWeasel skrev:
Problemet löst! Det var som Severin sa, en plupp som åkt åt helvete. Löstes med en ny plupp. Tack för alla svar!

så roligt när det är små saker, men att en lampa kan börja lysa och många felsöker byter delar m.m, som sagt hade du en turbotrycksmätare inne i bilen hade du sett att den läckte vakuum.

Mitt tips när du har en 850, bort med insuget, rengör det och oljefällan, kanalen i blocket med roterande stålborste, bort med tråget rengör silen och allt, Byt oljefällan till en ny, du kommer ha en som en NY bil jag lovar dig, snart börjar dom läcka vid motor och låda om den inte redan gör det..

Tyvärr men när jag hade samma problem så syntes det inte på laddtrycksmätare.

Jag tänkte låna tråden lite och fråga om det är någon som kan skriva ihop en bra guide på "rengöring av vevhusventilation och byte av slangar o skit" Hela paketet som ska göras liksom. ?


179 Inlägg
9 februari 2014
#19
Oljefällan och vevhusslangarna bytte jag på den bilen för 5 år sen, hålet in till blocket såg väldigt rent ut. Tyvärr hade jag inte bort tråget. Kanske inte är nödvändigt att byta igen men men.....


2 174 Inlägg
9 februari 2014
#20
Lossa motorfästet till vänster lite, du behöver hissa motorn i ena hörnet för få bort tråget enkelt.

Bort med tråg och rengör allt sil och skit, plocka bort insuget halvtrångt men lång 10a hylsa på 3/8ing spärr funkar kalas, bara plocka bort allt sen beställa ett nytt kitt på volvo, går rengöra gamla burken om man vill men smidigare bara byta. Hålet i blocket är det viktigaste egentligen där den andas, brukar få igenom en cykeleker, där ska du kunna köra in tummen typ, inte konstigt motorerna tar stryk!!

Skippa inte tråget, silen och kanalen det är det viktigaste. Många byter bara burken och slangar, det är som byta däck utan fylla på luft...halva jobbet gjort...



Sök