Är det någon som kan rekommendera en riktigt bra olja som faktiskt tätar? Tycker min 9-5 Aero dricker lite för mycket.
Förbränner den oljan eller läcker den?
Oklart faktiskt, det är några droppar runt tråget samt några gamla torkade droppar vid ventilkåpspackningen, oklart om den läcker där fortfarande eller ej.
9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.
När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast. Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.
Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....
Jag tror den absoluta majoriteten av alla bilägare byter olja på sina bilar för att motorn behöver det, inte för att det ger personlig tillfredsställelse. Hur mycket pengar man än lägger på sin bil i form av "styling" så kommer ett oljebyte alltid kosta allt från några hundra till någon tusenlapp, pengar man faktiskt kan göra annat roligare för. Att då försöka hitta den mest kostnadseffektiva oljan känns inte alls omotiverat.
När man läser alla dessa oljetrådar börjar man ju undra vad det är folk häller i sina bilar och man gör stora besparingar genom att köpa det som är billigast. Oljekostnaderna för en bil måste ju vara den minsta utgiften även om man byter 2 gånger per år.
Folk slänger gladeligen ut 1000 tals kr på tingeltangel till bilen som varken gör till eller från vad gäller funktion, men man letar med ljus och lykta efter den billigaste oljan....
Jag tror den absoluta majoriteten av alla bilägare byter olja på sina bilar för att motorn behöver det, inte för att det ger personlig tillfredsställelse. Hur mycket pengar man än lägger på sin bil i form av "styling" så kommer ett oljebyte alltid kosta allt från några hundra till någon tusenlapp, pengar man faktiskt kan göra annat roligare för. Att då försöka hitta den mest kostnadseffektiva oljan känns inte alls omotiverat.
Självklart är det så. Beroende på vilken olja man använder kostar det allt från den dyrare oljan 3kr per dag och den billigare 1,50 räknat på 6L och ett byte per år.... För en rökare är det 1 cigg om dagen. Så vist gäller det att leta och välja vad man lägger pengarna på.
9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.
Jo tack det har jag verkligen märkt under de två 9-5orna jag har avverkat, dock hade den förra rullat nästan 30k mil och den här ligger just nu på 26,4k. Eftersom den rullat långt och jag för tillfället bara har en bil som jag dessutom är beroende utav till jobb så kan jag inte börja renovera motorn nu! Men jag skulle bra gärna vilja göra det.
9-5 orna brukar ju dra olja. Fyller du tjockare olja drar den säkert mindre, samtidigt som du kanske ökar risken för lagerras och turboras. Hur mycket drar den? Väg den kostnaden mot att lyfta ur motorn och renovera.
Jo tack det har jag verkligen märkt under de två 9-5orna jag har avverkat, dock hade den förra rullat nästan 30k mil och den här ligger just nu på 26,4k. Eftersom den rullat långt och jag för tillfället bara har en bil som jag dessutom är beroende utav till jobb så kan jag inte börja renovera motorn nu! Men jag skulle bra gärna vilja göra det.
Jo märkte att de ville ha lite olja är jag hade en 2,3t 03a, men är ganska billigt å fylla olja med rätt viskositet, mot eventuella haverier. Drar den för mycket måste man ju renovera, å fylla tjockare olja kändes då för mig som lite för stor risk, men min drog väl "bara" 1liter per 500mil. hmm min 740 med 47000mil på mätaren har inte tagit en droppe. Saaben hade gått kring 22000.