3437
Sök

välja olja?

158 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ska byta oljan på min saab 9000 cs -93
och jag undrar vilken olja jag ska använda.

funkar biltema?
är okq8's olja bättre?

vad finns de mer för oljor?

skriv allt ni bara kommer på!

/rob

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 oktober 2007
#2
Är ingen überexpert på oljor, men en syntet/halvsyntetsolja borde göra jobbet. Sattsa på kvalitet, för med oljor så får du vad du betalar för. Men man ska försöka hålla sig till samma märke hela tiden, motorn mår bättre av det.

Biltemas oljor är TOTALFÖRBUD att hälla ner i en motor, den skummar upp med haveri som följd. Vågar faktiskt inte svara på om Okq8s oljor är bra, men de är säkerligen bättre än Biltema. Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter.

//Johannes

Rock'n Roll

375 Inlägg
17 oktober 2007
#3
Du kan anv Biltemas olja utan problem, den är absolut inte dålig.
Kolla bara i din service bok vad dem rek för olja bara.


12 086 Inlägg
17 oktober 2007
#4
Har du turbo?

Isf avrekomenderar jag Biltemas olja, har varit med om för många fall då oljan svikit på turbobilar.

Mackolja (undantag Shell, de verkar ha satsat hårt på olja tongue ) är samma "kvalite" som Biltemas tex. Ska du ha riktigt bra olja ska du köpa från de stora tillverkarna, tex Mobil1 lr Castrol.

12 086 Inlägg
17 oktober 2007
#5
TenZer skrev:
Är ingen überexpert på oljor, men en syntet/halvsyntetsolja borde göra jobbet. Sattsa på kvalitet, för med oljor så får du vad du betalar för. Men man ska försöka hålla sig till samma märke hela tiden, motorn mår bättre av det.

Biltemas oljor är TOTALFÖRBUD att hälla ner i en motor, den skummar upp med haveri som följd. Vågar faktiskt inte svara på om Okq8s oljor är bra, men de är säkerligen bättre än Biltema. Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter.

//Johannes
Vilket idiotist uttalande!! "Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter." De bevisar ju bara hur blåögd du är. om nu kontentan av dyr olja är bra olja må vara osagt, men att formulera sig som du gjorde är ju pinsamt!

158 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#6
ni båda säger emot varandra.
Tenzer varför inte biltema?
andreas_ace varför biltema?
300kr/liter olja det är jävligt mycket tycker jag hmm

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
#7
Generellt sett så behöver en turbobil bättre olja.

Din bil kommer inte gå dåligt på Biltema-olja. Dessutom får du pengar över till annat.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 741 Inlägg
17 oktober 2007
#8
Jag litar på shell, mobil1 och motul oljorna. har hållit för mig och kompisar så därför litar jag på att den fortsätter hålla.

men iofs... byter du olja var 50-100:e mil så kan du nog både köra som du stulit bilen och köra på dålig olja tongue men inget att rekommendera ändå hehe

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

375 Inlägg
17 oktober 2007
#9
För det första så får man gå på kvalitetsnormer Biltema  har API SL/CF och detta är en HÖG standard.
Ta ex CASTROL SLX PROF LTEC 0W/30 4L, kostar ca 695kr.
Fortfarande samma kvalitets norm som Biltema

Sedan finns det säkert 100 olika märken av oljor, men hur många oljeraffenerier finns det?
Vi kan säkert dela detta värde med 15.

Det är svårt att få tag på en dålig olja nu för tiden.

Sedan så måste en helsyntet olja gå genom en massa reningsprocesser och sedan konstueras. Syntet olja är homogen.


Men detta "krig" ang rätt olja komemr aldrig ta slut. För en del har historier som berättar om havverier osv, och dem känner folk som ahr utsatts för samma sak.

Inom min krets så har jag bara rekommenderat  Biltema och dem rullar ännu.

detta citat kommer jag nog få skit för men det får man stå ut för:

"Biltema säljer bara skitgrejjer ,
handla inte av dom,
går bara sönder. "
för det kan ju aldrig  vara så att det är   personen ifråga som inte vet hur man ska göra ;-) okunskap är inget brott


158 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#10
jag har ingen turbo bil

men om jag köper en biltema olja, behöver jag byta den oftare då?

vad är det för skillnad på 5W/30 och 5W/40?

375 Inlägg
17 oktober 2007
#11
5w/30 och 5w/40 är viskositet i en temperaturområden.
40 är tjockare än 30 och rek i äldre bilar.

Helsyntet är vad jag rekommenderar som olja som är tillverkade på 90-talet och senare.
Under 90-talet var det lite helsyntet hysteri och motorerna började byggas för detta.

Oljan behövs inte bytas oftare, utan det är bara följa sin servicebok.
Brukar vara runt 1500mil.
Eller 1 gång / år.

Även körstil påverkar oljans livslängt.
Många korta sträckor, eller att bilen används mindre ofta gör att oljan bör bytas oftare.

Längre sträckor utnyttjar bara olja till fullo och motorn mär även bättre av detta.
Senast redigerat av Andreas_ace (17 oktober 2007)


2 164 Inlägg
17 oktober 2007
#12
Biltemas olja är de inge fel på alls.
Dom är störst levernatör av olja till våra svenska bilar och där av de låga priset.
Sen så är de ingen fara att köra på deras olja om man inte har en högpresterande bil men en känslig motor.
Har du en bil utan turbo är de bara att köpa biltema olja.

Sen vad de är för skilnad på 5W/30 och 5W/40 är ju viskositeten på oljan och de är ju hur lätt flytande oljan är vid olika temperaturer.
De är bara att välja den du tycker passar din bil bäst.

MVH

F


375 Inlägg
17 oktober 2007
#13
Om du har en service bok så anger den rätt värde.
Man bör enl mig ligga ganska nära värdet.

Påverkar effektivitet med smörjning och kylning.
Och även hur påfrestande det blir för oljepumpen.


Men servie boken är mer en guide och måste inte vara helt exakt.
kalla det vägledning wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 oktober 2007
#14
TenZer skrev:
Är ingen überexpert på oljor, men en syntet/halvsyntetsolja borde göra jobbet. Sattsa på kvalitet, för med oljor så får du vad du betalar för. Men man ska försöka hålla sig till samma märke hela tiden, motorn mår bättre av det.

Biltemas oljor är TOTALFÖRBUD att hälla ner i en motor, den skummar upp med haveri som följd. Vågar faktiskt inte svara på om Okq8s oljor är bra, men de är säkerligen bättre än Biltema. Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter.
//Johannes
Jag är jättenyfiken. Vad baserar du detta på? Jag är nämligen lite orolig för mina motorer som jag kört 100.000 mil med Biltemas oljor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smålänning
7 882 Inlägg
17 oktober 2007
#15
TenZer skrev:
Är ingen überexpert på oljor, men en syntet/halvsyntetsolja borde göra jobbet. Sattsa på kvalitet, för med oljor så får du vad du betalar för. Men man ska försöka hålla sig till samma märke hela tiden, motorn mår bättre av det.

Biltemas oljor är TOTALFÖRBUD att hälla ner i en motor, den skummar upp med haveri som följd. Vågar faktiskt inte svara på om Okq8s oljor är bra, men de är säkerligen bättre än Biltema. Har du en motor som ska prestera, bör du betala minst 150 till ungefär 300sek/liter.

//Johannes
Jag kör på en mineral för 130 kr/liter, och min bil lever ännu...
ESSO heter den...
Blev också nyfiken... Vad exakt är fel med den?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
17 oktober 2007
#16
Tror biltema-oljor funkar lika bra som vilken annan olja som helst! Själv kör jag med Mobil 1 som skall vara rekommenderad till min och behöver byta var 500e mil då är min olja utdömd! Tickar lite! Hade en olja i BMWn förut köpt på Cheapy! 4 liter 149 kronor! Kanon för en bil som bara rullar och inte skall prestera över det vanliga! Körde hårt med denna! Var en 318 och den dög oljan gott till!

-Mike-

1 184 Inlägg
17 oktober 2007
#17
Kör på Quakerstate, kanonbra olja, ligger i samma prisklass som Castrol och mobil 1.. Håller länge och gör motorn gott... Jag kör på Quakerstate i både motor och låda.. Aldrig varit ngt problem..


Team Carkings
2 300 Inlägg
140 Inlägg
17 oktober 2007
#19
Jag kör med Mobil 1.. Tycker det funkar bra smile Biltema kan jag däremot inte uttala mej om eftersom jag aldrig provat deras oljor smile

Meister
6 763 Inlägg
17 oktober 2007
#20
Biltema har vunnit pris för sin olja. Men det var nog 2-taktsoljan, men det visar ju ändå att det inte är dynga. Har läst förut att Biltema har samma leverantör som någon av de där stora, fina och framförallt dyra leverantörerna. Läs vad din bil ska ha för typ av olja, och titta inte på märket utan köp Biltemas. Och är du orolig så får du väll byta efter halva tiden, men du kommer tjäna pengar på de ändå.



Sök