Hej. Köpte en beggad bil igår, ibiza 00 och fungerade bra att testaköra den och att köra hem den. Nu däremot dagen efter och jag ska starta bilen så startar den igång och sedan dör efter 1 sek direkt. Tror ni att det kan vara startspärren på bilen? Om jag är rädd för att bensintanken kan vara tom, den står längst ner till vänster, dock lyser inte lampan, ska den göra det direkt när jag startar bilen om den är tom? Och startar den alls om den är tom?
Jag hade det problemet på min skoda fabia. Då lyste nyckel lampan i instrumentpanelen. Den hade tappat nyckel kodningen. Lämnade in den på VAG och betalade 600kr eller 800kr.
Har du provat fler nycklar? om du nu fick med någon.
Jag hade det problemet på min skoda fabia. Då lyste nyckel lampan i instrumentpanelen. Den hade tappat nyckel kodningen. Lämnade in den på VAG och betalade 600kr eller 800kr.
Har du provat fler nycklar? om du nu fick med någon.
Ok det låter ju bra om det är ett så pass billigt fel iallafall. Ja jag har fler nycklar och det blir samma sak där.
Går det på något sätt att få bensinmacken att komma och fylla på hos en? Bor en bit ifrån en mack och har flyttat till en ny stad och känner ingen. Känns dum att sitta på bussen med en bensindunk. Antar att det är svårt att få till?
Går det på något sätt att få bensinmacken att komma och fylla på hos en? Bor en bit ifrån en mack och har flyttat till en ny stad och känner ingen. Känns dum att sitta på bussen med en bensindunk. Antar att det är svårt att få till?
Kolla säkringar, allt som har med startspärren att göra, hade samma problem på Seat Leon 00, så börja där först innan du tar bilen till verkstad, även om säkringen ser hel ut byt ut den!
Kolla säkringar, allt som har med startspärren att göra, hade samma problem på Seat Leon 00, så börja där först innan du tar bilen till verkstad, även om säkringen ser hel ut byt ut den!
Ska försöka kolla det där med säkringarna och efter att ha läst runt lite så verkar det ganska troligt att det är någon startspärr. Återkommer.
Vad är det bästa sätt att ta reda på ifall det verkligen är startspärren? Och om, finns det någon smidig lösning att fixa det på?
En nyckel som är "tappad" av immon får inte lampan att slockna. Det vill säga; är inte nyckeln "rätt" för bilen (ur immons perspektiv) kan du slå på tändningen, men lampan för startspärren slocknar inte.
Än bättre är ju givetvis om man har möjlighet att läsa ut felkoder, då det lagras även där ("start blocked by immobilizer" eller liknande).
- - Edit - -
Efter det kommer då givetvis nästa steg att luska ut varför, men, då vet man ju (förhoppningsvis) om det är där det felar eller inte
Senast redigerat av it_mutt (16 februari 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!