3419
Sök

Volvo 855 tjuvdrar. mäta med multimeter.

1 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Hej! Håller på att försöka mäta vad som tjuvdrar ström ur min bil, men jag vet inte alls hur jag ska göra.
Det jag vet är att man ska plocka säkring för säkring och mäta för att sedan se vad som ger utslag.

Fick hjälp med en lärare ifrån fordonsprogrammet att kolla om det var generatorn eller om något tjuvdrog och vi fick slutsatsen att det var något som tjuvdrog otroligt mycket ström! Batteriet tar slut hur fort som helst.

I alla fall! jag har en lånad multimeter här hemma, men undrar då hur ska den vara kopplad och vad ska den stå på? samt hur mycket ska den visa för att man ska veta vad som drar " lagom " mycket ström?

Här är en bild på multimetern http://www.ladda-upp.se/bilder/tmonrrbzppsf/

21 761 Inlägg
19 februari 2014
Mätvredet står på rätt ställe, men plusmätkabeln ska sitta i uttaget "A" och minusmätkabeln ska sitta i uttaget "COM". Om din bil inte har extra utrustning som behöver ström när bilen är avstängd (tex larm) så bör det visa högst 20 mA, men har den larm så kan det nog tillåtas att vara 30 mA eller så.

För att kolla om generatorn drar ström så kopplas både den grova kabeln (B+) och tunna kabeln (D+) loss på generatorn, minskar mätvärdet rejält så har du felet där. smile

179 Inlägg
21 februari 2014
Brygga minuskabeln och minuspolen på batteriet med hjälp av en startkabel, därefter larmar du bilen. Anledningen till detta är att om du bara bryggar med multimetern så kan du bränna instrumentet.
Om huven har larm om ditt batteri sitter där under så lås kolven med hjälp av en skruvmejsel eller liknande så att larmet tror att huven är stängd.

När multimetern är kopplad mellan minuskabel och minuspolen låt bilen vara några minuter så all elektronik hinner gå i viloläge. Efter ett tag ska bilen inte dra mer än 30mA över det och något är fel.

Här är ett väldigt basic steg för steg beskrivning hur du går till väga för att mäta : http://www.wikihow.com/Find-a-Parasitic-Battery-Drain

122 Inlägg
21 februari 2014
Ett tips är: Har du kopplat in slutsteg / bilstereo själv? Eller någon innan dig?
Om det står på så drar det ju slut rätt så fort. tongue Hade en bekant som hade råkat
kopplat direkt till batteriet, och det drog slut direkt... tongue

Sök