3359
Sök

Koppla slutsteg

12 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Tjenare, har en fundering kring koppla slutstegets remote till en knapp vid ratten så man kan sätta på och stänga av vid ratten. Har massa knappar över efter led är inkopplad, då ja till min fråga?

Koppla + från batteri till knappen sen vidare till remoten går de göra såhär? Och även koppla en led så man vet ifall slutsteget är på eller av? Går de göra såhär utan att slutsteget ska ta stryk eftersom de är 12v in? Min remote ligger på 7v? Har läst runt lite men hittar inte svar på just detta? Men ska inte remoten ligga på 12v eller är de olika?

Mvh Tobias!

21 761 Inlägg
23 februari 2014
Har det alltid varit 7 V på remoten, eller har det helt plötsligt blivit så?

Dålig kontakt i kabeln eller fel på stereon är väl troliga orsaker, men kolla så att du har använt rätt remotekabel eftersom en del stereoapparater kan ha två olika.

Det går att göra som du har tänkt, men det är i så fall bättre att använda tändningsläget eller ACC-läget om din bil har sånt. Annars finns ju risken att slutsteget kan glömmas påslaget ifall strömbrytarens indikeringslampa pajjar. Jag tycker dock att du i första hand bör försöka hitta orsaken till varför det bara är 7 V i remotekabeln. smile

12 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
De har blivit så nu, väldigt irriterande dåslutsteget stänger av sig själv när basen går igång ibland och ibland startar inte slutsteget ens, därför jag tänkte ny anslutning då jorden är bra men tänkte även ifall de kan vara batteriets fel då de är gammalt och de har blivit sämre nu när de är kallt ute. Tänkte även köpa 2 nya batterier och nytt slutsteg, men vet ej hur man kopplar då?

21 761 Inlägg
23 februari 2014
Har du mätt på stegets strömplintar där plus och minuskablarna sitter vilken spänning det är där?

Om spänningen är låg även där så får du kolla upp batteriet och eventuellt ladda upp det med batteriladdare. Fast när du har motorn igång så ska ju spänningen inte vara låg, det bör ligga runt 14 V eller mer. Mät som sagt spänningen, då kan vi ge mer råd sedan.

Innan du köper batterier och slutsteg så är det bäst att försöka få till nuvarande prylar, annars finns risken att de nya sakerna också fungerar dåligt. smile

12 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Ska testa de imorgon så återkommer jag! smile

Sök