2774
Sök

Ställa fram tändning volvo 940 b230fd

62 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Som rubriken lyder så tänkte jag ställa fram tändningen en aning ( då jag hört att man kan få ut lite hk på det (?) ).

Då undrar jag om jag KAN det på min bil, har läst runt lite.

man ska tydligen kunna ställa fram tändningen OM man har LH2.2 Med hallgivare i fördelaren, stämmer det ?

med LH2.4 eller nyare Utan hallgivare i fördelaren så flyttar man bara gnistan i locket har jag läst nått om också? dvs tändinställning är inte möjlig ?

Skulle vilja veta hur exakt och hur mycke jag ska vrida osv osv, om det nu är möjligt på¨min bil!


Jag har en Volvo 940 - 93:a ( seeeent 92 ) med B230FD Motorn!

Tacksam för svar då jag kollat och undrat detta väldigt länge! Mvh

5 700 Inlägg
21 november 2013
#2
Du får ut lite mer vrid (vilket blir liter mer hk också eftersom hästkrafter är en funktion av vridmomentet).
Skillnader jag märkt på min motor är:
Orkar varva lite längre innan effekten dalar
Mycket mer bottenvrid

Tänk på att för mycket förtändning kan orsaka att motorn spikar och det finns även risk att motorn motar för den vill till att gå baklänges.

Ja det stämmer att man kan justera förtändningen med LH 2.2 genom att vrida fördelaren då tändningen triggas av hallgivaren i fördelaren.
LH 2.4 däremot triggas av varvsignalen från veven så vrider man fördelaren förflyttas endast gnistan i locket.

LH 2.2 fanns endast till och med -88 om jag inte minns fel.


Hittade detta efter en snabb googlesökning:
http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p … amp;t=3564
Hur man justerar tändningen med LH 2.4. sprut.
Det finns olika sätt att ändra tändningen på med bilar med detta sprut.
På min originalmotor B230Fk/Ft är tändning inställd på 12 grader förtändning.

Ändrar tändningen gör de flesta för att hitta mer effekt, eller mer vridmoment.

Ju tidigare vi ställer tändning desto mer effekt tills en viss gräns, som vi oftast bara upptäcker i bromsbänk.
LH 2.4 box för tändningen heter ez116k och sitter snett under rattstången.

Olika tips hur det kan gå till att justera tändningen i olika steg.

1. Polvänd tändlägesgivaren, så höjer du tändningen 3gr. Den blå och den
röda kabeln skiftas.

I tändboxen:
2. Jorda stift 18 för o höja 3gr ytterligare,
3. Jorda stift 19 för o sänka 3gr
4. Jorda 18+19 för o höja 6gr.
5. Det går också att bygga om fästet till impulsgivaren vid svänghjulet i
bakkanten av motorn så ni kan justera givaren i sidled och på så sätt
förskjuta tändningen? Det är bara att ta lös själva plattan, fräs ut hålen
lite så den går justera i sidled. Sedan är det bara att skruva dit den och
vid justering lossa bultarna och styra den i sidled.

Höja tändningen anges med en högre siffra i vevaxelgrader före ö.d.
vilket innebär att den tänder tidigare. När man sänker tändningen tänder
motorn senare d.v.s. närmare ö.d.
Senast redigerat av simlar (22 november 2013)


184 Inlägg
22 november 2013
#3
polvänd vevaxelgivaren får du ökad tändningn med tre grader.

62 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#4
Tack för svaren!! Mycket tacksam, ska testa att shifta kablarna på vevaxelgivaren! smile

393 Inlägg
26 februari 2014
#5
ska man alltså löda fast stift 18 och dra den till en jord punkt typ som karossen?


Sök