Xoff skrev:
det är inte svårt, bara sjukt pilligt och påfrestande...
börja med att öppna bagaget och öppna den främre luckan (du hade 855va?) ute i kanterna ser du 2st bultar på var sida (med 10ans skalle) skruva bort dem och dra sedan skivan (med lock och allt) bakåt så lossnar den, lägg åt sidan...
sedan ser du ett stort rundt plåtlock med kablar som kommer ut, och en liten plastburk med 3kontaktstycken i...
bort med det stora grå locket (sitter med några muttrar, 10ans skalle) under locket ser du nu bränslepumpens armatur, och 4st kablar som går ner, 1kabel är till pumpen, 1 kabel är till tankgivaren, de andra 2 är till ABS givarna
kolla i plastburken efter kontakten som har 2st kablar till sig (brukar vara grova då det går 2st kablar i varje) koppla bort denna...
lossa nu hjulen på båda sidor och hissa upp bilen i bakkant enligt konstens regler (klossade hjul osv) så pass att du kan krypa in...
sitter original kvar så sitter en kontakt i var ändå i givarna, kolla ifall kontakten ser frisk och bra ut, är det dåliga kablar eller kanske tilloch med av så kanske det räcker med att skarva kablen eller rengöra kontakten för att fixa felet, ser däremot kontakterna hela och friska ut är det troligtvis en givare som gett sig... om det är en givare så koppla ur kontakterna och klipp sedan kablen vid kontakten...
givaren sitter med en bult (10ans skalle) akta dig för att dra av dessa! de brukar sitta som fan ifall de suttit länge! drar du av den måste du borra och gänga upp hålet igen, det är inte världens roligaste jobb! (då måste bromsskiva och ok mm bort...) vi förutsätter att du fick bort skruvarna hela...
nu är det bara att dra ut givaren ur sitt hål, än en gång ett jävla skitgöra då de sitter som fan, men det gör inget ifall du har sönder givaren under arbetet, så slägga, mejsel papegoj, allt tillåtet!
när du fått bort givarna på varje sida och klickat bort kablarna längst stagen så de hänger ner under tanken är det dags för de nya!
de nya har inga kontakter i ändarna utan är helgjutna för att få bort problemen volvo hade med att kontakterna blir dåliga...
börja med att noga märka upp hur kablarna sitter i kontakten, på kontakten står det ofta 1-2-3-4 på ingångarna så märk upp vilken kabel som går var (tex vit från höger till 1, svart till 3, OBS det är ett exempel! kan inte färgerna)
sedan klickar du ur kablen ur kontakten (brukar gå med en liten mejsel eller liknande)
efter detta så tejpar du bara höger givare på kablen som gick till höger och viceversa och drar upp dem i bilen.
sätt i stiften på rätt plats i hylsan.
montera givarna, snäpp upp kablen igen längs stagen och ner med bilen, sedan är det ju bara gå i omvänd riktning i bilen...
klart!