3659
Sök

Fråga angående motorolja osv. till Ford Puma 1.7 Zetec

60 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
Tjena!
Har börjat kolla runt efter någon rolig liten bil att köra med i sommar, och är lite inne på en Ford Puma, dock har jag några frågor. Jag har läst att motorn i Puman har nikasil behandlade cylindrar, och kräver därför en särskild sorts olja för att minimera slitaget. Oljan hade beteckningen 5W30 och kostar 699:- för 4 liter på mekonomen, dvs. ungefär lika mycket som jag betalar för 20 liter Q8 Formula 15W40 på swedol. Så frågar lyder: Måste man använda den dyra 5W30 oljan till Pumans motor, och vad kan hända om man använder den "vanliga" oljan? Har det med viskositeten på oljan att göra, eller har den dyrare oljan någon form av tillsats som minskar slitaget? Jag känner en del folk som kör motocross (4-takt) som använder vanliga motoroljor utan problem, trots att cylindern är nikasil behandlad.

Jag har sökt en hel del på nätet men har inte hittat någon info om ämnet, så kanske någon Puma fantast här på forumet har koll på läget? Tack på förhand! smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 mars 2014
Jobbade på Ford verkstad tidigare men kan inte minnas att jag hört om någon speciell olja eller problem med Pumorna, värt att nämna är att dom är ju inte så vanliga så man hanterade ju dem inte så ofta.

Enligt t.ex castrols rek. tabell ska vanlig Magnatec 5w30 funka och jag skulle också tro att det funkar bra.

- Time Attack -

6 662 Inlägg
9 mars 2014
1.7an har variabla ventiltider, därav är rätt olja viktigt för att inte skada VCTn (Variable cam timing).
Eftersom det är rätt ovanliga bilar jag har inte hört driftsäkerheten på VCTn, men om man inte byter dem vid kamremsbyte på Volvo x40 och Alfa Romeo Twinspark/JTS börjar de rassla efter ett tag. Kanske är värt, då den sitter fast på insugskammens drev.
Kamrems intervall på 15 tusen mil/10 år

5W30 alternativt 5W40 olja. Kvalificering: WSS-M2C912-A1
ACEA A1/B1, A2/B2 eller A3/B3 resp API/SH/CD EC

De/Dem

60 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren, blev lite klokare iaf! smile

Sök