3202
Sök

MB e270 cdi spridarhjälp

14 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej har en mercedes e270 cdi -00 och den har blivit svårstartad då den är kall. Startar direkt med dör efter 2sek och sen få man gnugga på ett tag innan den startar,
Har köpt nya spridartätningar men begriper inte hur man ska få lös spridarna?
Vet det ska vara specialverktyg men vart hittar man dessa ? Ska ju vara typ en ihålig insex ,

Nån som gjort detta förr och kan tipsa lite om hur man ska göra?
smile

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
22 februari 2014
#2
Det brukar vara T40 på skruvarna till spridarna på dom. Men spridartätningarna har inget att göra med att den är svårstartad. Tror mer på att det är en spridare som läcker igenom på retursidan så du inte får upp nåt railtryck.

Funkar glödningen som den ska?


Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
22 februari 2014
#3
Jag tror på det som g-man skrivit. Har erfarenhet av en Jeep Cherokee med samma symtom (samma motor som i ML) och i det fallet var det spridare som läcker.

På samma bil har även spridartätningarna gått, men då gick den ändå att starta utan problem.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

14 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#4
Okej
Ja glödningen fungerar nog som den ska
Bilen går ojämnt ibland bara på tomgången och svårstartad ibland, men aldrig hela tiden.

Har hört att lossa spridarna på dom här motorerna ska vara omöjligt , att man får byta toppen då dom fastnar

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
24 februari 2014
#5
Omöjligt ska det inte vara. Sitter dom fast så finns det ett verktyg som man gängar bort överdelen på spridaren och drar ur spridaren den, dock så måste den spridaren bytas efteråt.


Forummoderator
17 905 Inlägg
24 februari 2014
#6
g-man skrev:
Det brukar vara T40 på skruvarna till spridarna på dom. Men spridartätningarna har inget att göra med att den är svårstartad. Tror mer på att det är en spridare som läcker igenom på retursidan så du inte får upp nåt railtryck.

Funkar glödningen som den ska?
En CDi ska starta snällt ner mot -10 grader även om glödningen inte fungerar. Tror mer på bränsletryck som du skriver. Mycket känsliga för det.

Drar bilen mycket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#7
Nej bilen går billigt och bra,
Är som sagt bara problem att starta ibland. Startar alltid direkt men dör ju efter typ 3sek. Sen får man gnugga allt från 3sek till 10.

Sen går den svajigt på tomgång direkt man startat men oftast bra då den är varm, men ibland samma sak då den är varm. Spelar ingen roll heller om jag har motorvärmare

Forummoderator
17 905 Inlägg
24 februari 2014
#8
robj03 skrev:
Nej bilen går billigt och bra,
Är som sagt bara problem att starta ibland. Startar alltid direkt men dör ju efter typ 3sek. Sen får man gnugga allt från 3sek till 10.

Sen går den svajigt på tomgång direkt man startat men oftast bra då den är varm, men ibland samma sak då den är varm. Spelar ingen roll heller om jag har motorvärmare
Någonstans suger den luft/tappar tryck i bränslematning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#9
Uppdatering av tråd.

Epc lampa lyser även vid fullt gaspådrag , nu är bilen stendöd efter ha haft full lastad bil och släp ,
Vägrar starta ,
Börjar fundera på om nån spridare som gett upp eller högtryckspump ,

Sothora <3
1 201 Inlägg
9 mars 2014
#10
finns bara ett riktigt sett o felsöka CDI

Returmät spridarna

Bildemonterare samt egen verkstad. !

14 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#11
Var inne och skulle felsöka men då fick han inte nån kontakt med motorstyrningen

14 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#12
Sen kan jag väl inte returmäta när inte bilder startar

Sothora <3
1 201 Inlägg
9 mars 2014
#13
vad försökte ni läsa med?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

14 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#14
Vet inte, va till en som koppla in nått i uttaget i säkringsboxen, han sa att det inte gick få kontakt med motorstyrningen bara

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 mars 2014
#15
förmodligen hade han fel saker..

För de första krävs en multiplexer mellan felsöknings datorn och kontakten. Såvida du inte har autocom eller dylikt.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök