2526
Sök

Hur undvika stötighet bak på låg bil?

115 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Har en 745 som jag vill sänka ordentligt i bak då den är låg fram. Men sist jag hade kapat 3-4 varv på bakfjädrarna så studsade den sjukt mycket, men mest bara bak.
Går det komma ifrån studset i bak på något vis?

115 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Vad är skillnaden mellan bak och fram då? För i fram är dämparna som cykelpumpar och där är den bara hård, inte hoppig.

24 Inlägg
15 mars 2014
kan det inte vara så att du kapat så mycket bak att genomslags gummit tar i? i så fall kan du ju ta bort det så ger du mera rum för bakaxeln att röra sig men en bättre ide är att sätta dit sänkfjädrar som är hårdare men ändå fjädrar

564 Inlägg
15 mars 2014
Om du monterar stötdämpare som är avstämda för hårdare fjädrar så ska du se att det blir bättre. Originaldämparna är inte gjorda för så kraftig returfjädring, dom orkar inte hålla emot.

7 436 Inlägg
17 mars 2014
kapar man 3-4 varv får man tyvärr skylla sig själv,, då blir bilen okörbar,, bara att acceptera eller höja igen

* Voff voff *
10 774 Inlägg
17 mars 2014
Dessutom tål ju kapade fjädrar mindre vikt, vilket också bidrar till bedrövlig väghållning. Köp riktiga sänkfjädrar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 758 Inlägg
17 mars 2014
Har för mig att originalfjädrarna ligger runt 30-35 N/mm. Kapar man fyra varv borde man hamna runt 90 N/mm. Cirka tre gånger styvare fjädrar och (gamla?) originaldämpare... Tro fan att det studsar!
Problemet är ju att ska man ha så kort fjädringsväg, utan att bilen ska slå i botten hela tiden, ja då måste man åka med jävligt styva fjädrar. Komfort och kort fjädringsväg går liksom inte ihop, men ett par kralligare stötdämpare lär definitivt inte göra saken sämre!

115 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
Ni missförstår mig lite. Jag är både van vid låga bilar/dålig komfort och förväntar mig inget annat än dålig komfort.
MEN, det jag undrar är varför den blir hoppig bak men inte fram? Att det är stumt och hårt är inget konstigt men just hoppig/studsig bak?
Fram är den också låg och hård tillsammans med cykelpumpar som dämpare, men den hoppar inte.
Kan det vara genomslagsgummit bak som gör det? För fram är det avlägsnat.

7 436 Inlägg
17 mars 2014
nisseper skrev:
Ni missförstår mig lite. Jag är både van vid låga bilar/dålig komfort och förväntar mig inget annat än dålig komfort.
MEN, det jag undrar är varför den blir hoppig bak men inte fram? Att det är stumt och hårt är inget konstigt men just hoppig/studsig bak?
Fram är den också låg och hård tillsammans med cykelpumpar som dämpare, men den hoppar inte.
Kan det vara genomslagsgummit bak som gör det? För fram är det avlägsnat.

svar JAAAA

Sök