4211
Sök

Ställa på laddtryck på Golf IV GTI

45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#1
Undrar om det är någon som ställt på laddtrycket på en original GTI? tycker att man borde kunna skruva på lite utan att något tråkigt ska hända..


3 860 Inlägg
18 mars 2014
#2
Flatson skrev:
Undrar om det är någon som ställt på laddtrycket på en original GTI? tycker att man borde kunna skruva på lite utan att något tråkigt ska hända..

Eller styrs laddet elektroniskt på en så pass ny bil?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

klabbarpan
3 041 Inlägg
18 mars 2014
#3
Chip är det som gäller. Vilken motor har du? Aeb? Den kommer balla ur vid pysning.


45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#4
Det är en 150 hk -99 motor, låter ju lite knepigt att man inte ens kan vrida på lite grann?? är den verkligen så finkännslig att den märker av 0,1-0,3 bar ?


3 860 Inlägg
18 mars 2014
#5
Flatson skrev:
Det är en 150 hk -99 motor, låter ju lite knepigt att man inte ens kan vrida på lite grann?? är den verkligen så finkännslig att den märker av 0,1-0,3 bar ?

Ja, om styrsystemet märker att den laddar för högt så går den in och reglerar detta, sänker. Gör den inte, för man för högt ladd och risken finns att man spikar sönder motorn. Eller så går motorn i safe/limp mode för att inte orsaka skada, och den laddar knappt alls och blir väldigt trött.

Det är chip/mjukvara som gäller så att bla tändning, laddtryck och bränsle stämmer överens.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#6
hmm.. det är så tråkigt alltså.. vad rekomenderas att vända sig till då ?


3 860 Inlägg
18 mars 2014
#7
Flatson skrev:
hmm.. det är så tråkigt alltså.. vad rekomenderas att vända sig till då ?

Jepp... hmm

Steg 1 eller så.. då kan du välja så gott som vilket som. Räkna på vem som tar vad och vilket som ligger närmast eller om man tom kan få mjukvaran skickad till sig med en sån smidig dosa, typ som BSR's PPC eller liknande.

Titta inte för mycket på vilken firma som lovar flest antal HK, det skiljer sig oftast individuelt mellan bilarna hur mycket det ger iaf, HK ska ses som ungefärliga.

EDIT:
som ett exempel.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/447
Senast redigerat av spokenratt (18 mars 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#8
ja jag har kikat på BSR och dom är nära och så.. ja steg 1 är väll det som gäller, avgassystem osv. kan tillverkas på hemmaplan big_smile det är väll priset som kollas på, för alla gör väll ungefär samma sak..


klabbarpan
3 041 Inlägg
18 mars 2014
#9
Vid trimning av 1.8 motorerna, så bör du ha i åtanke att original turbo samt grenrör bottnar väldigt tidigt. Ett turbo byte till en ko3s kan vara att föredra då dessa oftas hittas väldig billgt


3 860 Inlägg
18 mars 2014
#10
Ok, ja.. om man ska köra till firman kan man lika väl välja det närmaste, så länge det inte ä någon som står på en parkering eller i en carport och gör det wink

finns här med, men har ingen kolla på avstånd och så..http://www.itsfun.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=1680&itemid=

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#11
vad heter turbon som sitter org? vilka fler turbos passar? big_smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
18 mars 2014
#12
Ko3 är originalet. K03s är en uppgraderad version. Audi s3 grenrör med tillhörande turbo skall passa.


45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#13
Ko3... är de ko3s som sitter i sista modellen av GTI IV ? (03) för den har ju 180hk, eller vad har dom gjort med den ?smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
18 mars 2014
#14
Iaf om vi nu ska kolla tex passat, där är det k03s på 192hk modellen. Annan turbo samt programvara. Så skulle väl säga att samma gäller för golfen. Kollegan körde en kraftigt modiferad golf IV. Han har väldigt bra koll på dessa.


573 Inlägg
18 mars 2014
#15
går o koppla bort magnetventilen o pysa lite eller skruva/byta wgn då märker styrboxen inget hehe sen går d o fula sig lite me spridare o btr dock helst med bredbandslambda men inget jag rekommenderar hehe Chip e nog billigare i längden!

MSCR

45 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#16
ja får nog bli chip isf..smile sen om man hittar några billiga grejer så kanske de åker på det med smile


Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2014
#17
Hur man än vrider och vänder på det så är det FÖRSTA du ska göra optimera/chippa bilen (te.x steg 1). Laddtrycket styrs elektroniskt på en bil med magnetventil och inte direkt via "wg-stången" eller tryckklockan som på te.x en gammal Volvo 940 Turbo (utan pluspaket;)). "wg-stången" eller tryckklockan styr grundladdtrycket på en bil med magnetventil. 

Nöjer man sig inte med steg 1 så är 3" helsystem, öppetluftfilter+grövre diameter på röret ner till turbon, Audi TT dumpventil, tändstift (typ NGK BKR7E knackade till 0.28), värre intercooler, värre N75 ventil (magnetventil) och en ny programvara (typ steg 3) ett bra alternativ.

Sen kan du te.x köra "Diod-mod" (Dock på egen risk då detta klassas som "fultrim"wink) som är ett sätt att lura styrboxen samt magnetventilen att höja laddtrycket utan att tända någon motorlampa/gå in i LIMP-mode. (Läs mer här om det http://www.anthonydanna.com/vw/diodemod.htm )
Dock rekommenderar jag att du/den som gör det byter till en ställbar BTR så motorn får mer bränsle då den kommer att gå för magert annars samt en bredbandslamda så man har koll på bränsle/luftblandningen.

Så skruva inte på "wg-stången" wink..

45 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#18
Tack för tipsen smile ska hålla ögonen öppna efter dessa delar smile



Sök