Fick en go tankeställare när jag tog en cigg under fläkten och tänkte att det kunde vara ett intressant projekt att diskutera.
Läste lite att det var någon gruva i norra Sverige som kollade på att använda eldrivna lastbilar istället för dieseldrivna, men idén sågades på grund av att all el som produceras i Sverige inte räcker till, därav import av el från andra länder, till exempel Tyskland. Produkten av det är att mycket av elen som tillverkas är relativt "smutsig" och det hade gjort att det faktiskt är bättre att köra på diesel än att använda el ifrån kolkraftverk, och det har ju en poäng.
Men hur skulle det bli om man använde en dieselmotor som drev en generator istället för växellåda i lastbilen, som i sin tur drev elmotorer på samtliga hjul i lastbilen. Om man nu har en generator med en verkningsgrad närmare 90% så antar jag att det är högre verkningsgrad än vad man får ut genom en växellåda+kardanaxel m.m (rätta mig om jag har fel)
En annan fördel är ju att man slipper kardanaxlar, differentialer och drivaxlar, utan man har helt enkelt en högspänningsmotor på varje hjul vilket gör att man får en mycket större möjlighet att utveckla bättre antispinn/antisladd system på lastbilen då varje hjulpar kan styras separat.
Tittar man på hur de största dumperlastbilarna drivs idag i gruvorna så använder dem redan exakt detta systemet, så varför används det inte på lastbilar?
Sen får man ju ut enormt mycket mer vrid ur en elmotor än vad man kan få ur en dieselmotor i samma storlek, så det borde ju gynna tungtransporten. Dieselmotorn på lastbilen kan ju dessutom jobba på ett mer konstant varvtal för att ladda elsystemet vilket i sin tur lär vara mer ekonomiskt ur bränslesynpunkt.
Kom gärna med tankar och synpunkter eller såga mig totalt, men i mitt huvud låter detta genialt, men jag är ju bara elektriker så vad vet jag