3702
Sök

Ny baslåda med nytt slutsteg har ett slags störningsfel

16 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Tjena, gjorde ny profil idag här på garaget eftersom jag tror på att ni kan vet vad mer mitt problem är.
Har köpt bil nu också så det är väl på tiden jag gör en profil.

Problemet: Jag startar bilen eller bara tändningen o så startar stereon o slutsteget via remoten o musiken startar från tex radion. O basen börjar ''knastra/spraka'' Då jag stänger av radion eller bilen för att bli av med det.

Köpte paketet för 3 veckor sedan. funkat bra sedan 1 vecka sedan.

Länk till ljudet: https://www.dropbox.com/s/ab8fzjsyzpjh8 … 171829.mp4

Så jag har köpt ny stereo (en pioneer ) o ett paket med en 12'' bas från MDS o ett monoblock från MDS.
Basen: 275WRMS 2x4ohm 550W max
Slutsteget: 150WRMS 4ohm, 550W max, stabil ned till 2 ohm.

Kablar: 10mm2 både jord o plus. Jord har bra resistans. Plusen droppar endast då bilen startar. Remoten har stabil spänning den med. Har dragit ur rca kablarna o det fortsätter ändå.
Rca o spänningskablar är på olika sidor av bilen.

Tack på förhand big_smile

21 761 Inlägg
15 mars 2014
Att mäta resistansen i jordkabeln med en vanlig multimeter ger inte tillräckligt bra noggrannhet, det kan vara dålig kontakt ändå. Plocka loss jordkabeln och se till att kabelskon sitter ordentligt klämd på kabeln, sedan kollar du noggrant att metallytan är helt plåtren innan du sätter tillbaka kabelskon igen. smile

Vart har du satt jordkabeln?
Försvinner störningarna helt när du stänger av bilen?
Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2014)

16 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
Tyvärr vet jag inte var jordkabeln sitter för att det är inte jag som har dragit kablarna. (nyinköpt bil)
Ja det försvinner då jag stänger av bilden p.g.a remoten från stereon stängs av som är styrd av tändningen.

1 777 Inlägg
30 mars 2014
Tyvärr ett vanligt fel. Har samma på mitt T1800 steg. De har en störning på över 14 volt. När jag bara har tändningen igång så finns ingen störning då den ger 13.8 v men så fort jag startar bilen så blir det 14.4 v o då kommer störningen.

1 777 Inlägg
30 mars 2014
Tyvärr ett vanligt fel. Har samma på mitt T1800 steg. De har en störning på över 14 volt. När jag bara har tändningen igång så finns ingen störning då den ger 13.8 v men så fort jag startar bilen så blir det 14.4 v o då kommer störningen.

16 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
aha, hoppas att det är ett lödfel för jag har redan skickat in den till service.
Finns det nåt slutsteg som klarar högre spänningar utan störningar?

1 777 Inlägg
31 mars 2014
IMange skrev:
aha, hoppas att det är ett lödfel för jag har redan skickat in den till service.
Finns det nåt slutsteg som klarar högre spänningar utan störningar?

Ja jag tror bara att det blev så på den här MDS serien tyvärr. Tror inte service hjälper. De har försökt lösa det länge. Men jag håller tummarna:-)

Sök