Lonefox här på forumet satte väl någon typ av "ambulansgenerator" generator på en 245 (?) har jag för mig, du kan ju höra med honom.
Jag skulle ändå vilja veta vad steget och basen heter, så att vi vet vilka saker det gäller. Ibland skriver trådskaparna det som står i produktbeskrivningarna till grejorna och om tillverkarna/köpställena anger rena fantasisiffrorna så blir det lätt fel råd man ger eftersom sakerna egentligen kanske inte är så strömkrävande.
Spänningen var ju väldigt låg när du mätte, jag föreslår att du laddar upp batteriet fullt med batteriladdare och sedan kollar upp att generatorn ger tillräcklig laddspänning. Mät först med motorn på tomgång och endast halvljuset igång, sedan håller du 2000 varv konstant med kupefläkt på högsta hastighet och eventuell elbakruta påslagna och ser hur spänningen blir då.
Innan man gör en uppgradering av batteri och/eller generator så bör man se till att de ordinarie sakerna fungerar så bra som möjligt, annars ger inte de nya kraftigare sakerna den verkan man är ute efter.
Ett 70-75 Ah batteri får utan vidare plats på den ordinarie batterihyllan utan modifikationer och dagens batterier i den storleken ger bra med kräm. Att enbart byta till nytt batteri kan göra ganska stor skillnad, men i längden är det ju den totala strömförbrukningen i förhållande till generatorns strömkapacitet som avgör hur det ska fungera.
Kunde spela hög musik i säkert 30-40 minuter med det där "slitna" batteriet.
Kikade på min generator nu, mycket riktigt så är det 55A. Känns klent faktiskt, ska ju på med xtraljus till vintern också så är väl lika bra att uppgraadera den nu. Finns det nå begagnade "ambulansgeneratorer" eller dylikt som det finns till 9-serien?
bildelsbasen har ett gäng 160A från S80 vet inte riktigt om det är bolt-on men går ju bara göra eget fäste, då motorn är rakställd så är det ju inga större problem
ta och mät på generatorn vad du har för volt där så du iallafall kan börja och kolla så du inte har nån dålig kontakt mellan gen och batteri samt gå igenom jordning mellan motor och chassi samt batteri till chassi.
hittar du spännings dippar dvs att spänningen sjunker från ena änden av kabeln till andra så har du dålig kontakt alt dålig kabel på alltingen jorden mellan motor eller ladd kabeln mellan gen och batteri..
sen så rekomenderar jag dig att ladda upp befintligt batteri och byta upp generatorn om du har tänkt ha kvar bilen. samt göra the big three.
har problem med motorn nu så avvaktar lite med ljudet, men tack för hjälp. Ska gå igenom era svar lite bättre sen när jag har tid att börja på med ljudet igen
För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Hur har du kopplat basen till slutsteget? Driver slutsteget några andra högtalare också?
CAP4100 ger inte ut 800 W, det är bara fantasiwatt. Manualen säger att det ger ut 4x60 WRMS vid 4 Ohm, däremot står inget angivet vid 2 Ohm. Strömförbrukningen är egentligen inte hög, men din generator kan ändå få problem vid låga motorvarv om du spelar högt samtidigt som flera andra förbrukare är igång.
Det "bästa" sättet att koppla in basen är att först seriekoppla basens talspolar, sedan bryggkoppla kanal 3+4. Belastningen på varje kanal blir då 4 Ohm och det ska inte finnas risk för överbelastning.
Men för att det ska märkas skillnad så måste batteriet laddas upp fullt, det är inte bra att spänningen ligger nere vid 11 V med motorn avslagen. Steget klarar 10,5 V enligt manualen, då ligger du väldigt nära gränsen i så fall.
Nej, inte plus till plus på basen och sedan likadant med minus. Då blir det parallellkoppling så att totala impedansen hamnar på 2 Ohm, vilket inte funkar på det steget.
Du kopplar plus från ena talspolen till minus på andra talspolen, sedan kopplar du den "tomma" plus till plus på kanal 4 och den "tomma" minus till minus på kanal 3. På stegets högtalarutgångar borde det finnas angivet hur man bryggkopplar de olika kanalerna, det står i manualen iaf.
Men jag har testat kört med en bas som det inte fanns dubbla talsplorar på också. Nån pioneer baslåda/bas, fungerade inte heller, kan det ha vart fel det också?
För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Om impedansen på den basen var 4 Ohm så borde det ha fungerat.
Köpte du steget begagnat?
Det finns ju en risk att steget är dåligt på något sätt, men för att vara helt säker så bör du ladda upp batteriet fullt och testa igen. Funkar det inte trots laddat batteri och rätt spänning vid steget så kan du även prova en annan bas igen, men funkar det ändå inte så lutar det åt fel på själva steget.
Att testa ett annat steg i din bil skulle också vara bra, på så sätt har du uteslutit de flesta saker.