2934
Sök

Generatorhaveri SAAB 9000, risk för topplocket?

12 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Min saab 9000-93, 30000 mil, la för en vecka sedan av vid körning, eller snarare, laddningslampan började lysa så jag stannade bilen. När jag öppnade motorhuven kokade motorn. Generatorremmen var dock intakt, men har inte en aning om det är rätt spänning på den. Bilen gick inte att starta efter detta, kom bara ett "klick"-ljud.

För någon vecka sedan tändes ABS-lampan när jag startade. Har inte lyst någon gång efter detta.

Jag gissar på att det är generatorn som har lagt av? Har för mig att en del saabar har eldriven fläkt vilket i så fall skulle förklara varför bilen kokade? Om den nu har kokat, hur stor är risken för att topplocket har gått?

Är en bimbo när det gäller bilar så tacksam för alla smarta svar jag kan få!

21 761 Inlägg
7 maj 2007
#2
Du kan ju börja med att kolla så att batteriet inte har pajjat, mät spänningen på batteripolerna när du vrider nyckeln i startläge.

Hur den motorn mår av att den kokade vet jag dock inte, det får andra svara på.

5 710 Inlägg
8 maj 2007
#3
f-saaben skrev:
Jag gissar på att det är generatorn som har lagt av?

Den eller ännu troligare laddrelät (2-300kr).
f-saaben skrev:
Har för mig att en del saabar har eldriven fläkt vilket i så fall skulle förklara varför bilen kokade?

Alla SAAB:ar om vi bortser från de riiiiiktigt gamla modellerna har eldriven fläkt.
Att den inte funkade kan vara orsaken till att den kokade men för säkerhets skull.....är du säker på att inte remmen slirar eller att remskivan på vevaxeln hoppat isär eller liknande?
Under vilka körförhållanden började den koka?
f-saaben skrev:
Om den nu har kokat, hur stor är risken för att topplocket har gått?

Svårt att säga....ibland klarar den ett "uppkok".....ibland inte.
Det märker du wink

MVH Jonas
..............

12 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#4
jonTe skrev:
Den eller ännu troligare laddrelät (2-300kr).

Det smartaste är alltså då att byta laddrelät först? Läste detta på någon sida "Kontrollera alltid att felet i laddningsystemet beror på laddningsregulatorn innan den byts. Den nya laddningsregulatorn kan skadas av andra fel i laddningssystemet." Hur kontrollerar man det? Och vad är en laddningsregulator, dvs. hur hänger det ihop med laddrelät?

jonTe skrev:
Att den inte funkade kan vara orsaken till att den kokade men för säkerhets skull.....är du säker på att inte remmen slirar eller att remskivan på vevaxeln hoppat isär eller liknande?
Under vilka körförhållanden började den koka?

Ja, ärligt talat är jag inte säker på någonting när det gäller bilar wink - hur vet man om remmen slirar eller om remskivan hoppat isär? När jag kände på remmen tyckte jag att det åtminstone kändes som om den var "spänd".

Bilen började koka när vi drog hästsläp (med häst i). Det var dock inte så att den kokade över, kunde öppna locket till kylarvätskan lite försiktigt i princip på en gång när vi stannat bilen. Lugnade sig snabbt efter det.

jonTe skrev:
Svårt att säga....ibland klarar den ett "uppkok".....ibland inte.
Det märker du wink

Ah... alltså inget sätt att göra någon enkel koll innan man börjar krångla alltför mycket.
Senast redigerat av f-saaben (8 maj 2007)

2 655 Inlägg
8 maj 2007
#5
Kolla hur kolen ser ut innan du köper laddningsrelä.
Är kolen ojämnt slitna så är släpringarna (det kolen går mot) dåliga. Byter man laddningsrelä så kommer det bara att funka ett tag, pga den gnistbildning som blir när kolet/kolen inte gör kontakt mot släpringen.

Är det djupa spår i släpringen så kan du jaga reda på en verkstad som klarar av att byta släpringar, brukar bli billigare än en ny generator. Dock är dessa verkstäder ganska svåra att hitta.

12 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#6
Streckkoden skrev:
Kolla hur kolen ser ut innan du köper laddningsrelä.
Är kolen ojämnt slitna så är släpringarna (det kolen går mot) dåliga. Byter man laddningsrelä så kommer det bara att funka ett tag, pga den gnistbildning som blir när kolet/kolen inte gör kontakt mot släpringen.

Är det djupa spår i släpringen så kan du jaga reda på en verkstad som klarar av att byta släpringar, brukar bli billigare än en ny generator. Dock är dessa verkstäder ganska svåra att hitta.

Okej. Förstår jag det hela rätt om jag bör ha följande tågordning för att försöka åtgärda felet?:

1) Kontrollera remmen
2) Kontrollera kolen (som jag antar sitter på på laddningsrelät vilket jag tror ha läst mig till även kallas laddningsregulatorn?)
=> Om kolen är ojämnt slitna, byt laddningrelä samt generator alt. lämna in generatorn för byte av släpringar.
=> Om kolen inte är ojämnt slitna byt laddningsrelä.
3) Byt generator
4) Kontrollera batteri

2 655 Inlägg
8 maj 2007
#7
Det är dumt att byta laddningsrelä om du ska byta generator, en onödig utgift. Du har ju inte användning av ett till laddningsrelä när du köper en ny generator.

12 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#8
Streckkoden skrev:
Det är dumt att byta laddningsrelä om du ska byta generator, en onödig utgift. Du har ju inte användning av ett till laddningsrelä när du köper en ny generator.

Så i vilket läge byter man laddningsrelä?

Om kolen är ojämnt slitna, kommer inte problemet att kvarstå även om man byter generator?

736 Inlägg
8 maj 2007
#9
Vet inte exakt hur det ser ut på din bil men på min med Bosch generator sitter kolen och laddningsrelät i samma enhet. Dock är ju kolen en förslitningsdel på generatorn... Men skruva bort kolen och se hur de ser ut, om de är nedslitna är det bara att köpa nya.

Edit. Om du köper en ny generator får du nya kol på köpet wink.

f-saaben skrev:
Streckkoden skrev:
Det är dumt att byta laddningsrelä om du ska byta generator, en onödig utgift. Du har ju inte användning av ett till laddningsrelä när du köper en ny generator.

Så i vilket läge byter man laddningsrelä?

Om kolen är ojämnt slitna, kommer inte problemet att kvarstå även om man byter generator?
Senast redigerat av frasse4 (8 maj 2007)


275 Inlägg
8 maj 2007
#10
att kolla om den laddar är ju väldigt enkelt och är ju förstås det första du ska kolla innan du börjar kolla kol osv.
det kan ju vara att batteriet är slut och inte tar emot laddning trots att generatorn laddar.
bäst är egentligen att åka till en okq8-mack, de har en mätare (säkert andra mackar oxå som har det, men jag vet att okq8 har iaf...) som man brukar få låna som belastar batteriet och visar om det är bra eller inte...
mät på batteriet spänningen med bilen avstängd(ska då vara ca 12 volt)
mät med bilen igång(ska vara ca 14 volt)
om batteriet är ok, kolla rem/remskivor.
kolla kablarna till o från generatorn.
kolla kolen.
om kolen är slut byt kolen(ofta hela laddningsreläet med kol i)
om kolen och släpringarna ser bra ut, köp en utbytesgenerator.
så skulle jag gjort iaf

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

5 710 Inlägg
8 maj 2007
#11
f-saaben skrev:
Okej. Förstår jag det hela rätt om jag bör ha följande tågordning för att försöka åtgärda felet?:

1) Kontrollera remmen
Ja...att den "driver" när du har igång motorn och har *lagom* spänst.
2) Kontrollera kolen (som jag antar sitter på på laddningsrelät vilket jag tror ha läst mig till även kallas laddningsregulatorn?)
Stämmer.
=> Om kolen är ojämnt slitna, byt laddningrelä samt generator alt. lämna in generatorn för byte av släpringar.
=> Om kolen inte är ojämnt slitna byt laddningsrelä.
Kolen är nästan alltid lite ojämt slitna och på en bil som din med 30.000 på mätaren är det garanterat så.
Det går att försöka med att bara byta regulatorn och få liv i din gamle generator (jag har gjort det ett flertal ggr) men som Streckkoden sa så är risken stor att släpringarna som kolen går mot oxo har fått sig en kyss.

3) Byt generator
OM det inte funkar med regulatorn så ja.
4) Kontrollera batteri
Batteriet kommer du få ladda om du kört så det är slut och det bara klickar när du vrider på startmotorn.

När du väl fått igång verksamheten gäller det att vara uppmärksam på hurvida din topp blivit skev eller inte.
Noggrann koll på tempmätare, kika/lukta i expansionskärlet och hålla koll på nivå, titta efter och leta läckage runt toppen.

MVH Jonas
..............

12 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
#12
Har nu kört igång bilen med fräscht batteri (det som satt i var i princip helt slut). När bilen är igång hörs det ett missljud från (vad jag kunde höra) generatorregionen. Det kom dessutom rök därifrån. Det gnisslade (inte så mycket fläktremstjut som ett hårt, metalliskt gnissel).

Jag gissar på att detta är ett bevis på att det är generatorn som är slut? Jag kände återigen på remmen och jag tycker att den sitter ordentligt. Den såg inte ut att "fara runt" när motorn var igång.

Är det någon idé att köpa en begagnad generator eller är det en ny man ska satsa på?

21 761 Inlägg
12 maj 2007
#13
Ja, då verkar det ju vara generatorn som är dålig. Ta loss remmen och känn på generatorn om det glappar i axeln eller att den går trögt att snurra på, i så fall är det nog bara att fixa en annan. Om det skulle vara tex dåliga lager så vet jag inte hur dyrt det är att låta en verkstad fixa det, är antagligen lika bra att köpa en annan.

När det gäller ny eller begagnad så skulle jag välja antingen ny eller fabriksrenoverad, men det är vad jag tycker.


Sök