2748
Sök

Saab 9-3 2.0t -00 ligger på 1.7bar vid gaspådrag

12 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#1
Vad kan orsaka denna spik?
Bilen är ny för mig och har 1 tidigare privat ägare, köpte den av bilfirma. 12k mil.
Funderar på att höra av mig till tidigare ägare för att se om han fipplat med mjukvara, men 1.7 bar känns orimligt högt även för uppgraderad mjukvara.

Jag har vid felsökning efter mitt problem med att motorn hugger till ibland (1gång per 4-5 mil ungefär) vid normal landsvägs/motorvägskörning upptäckt detta. Kan de två höra ihop?

Tacksam för svar smile

3 860 Inlägg
18 april 2014
#2
Ja det kan de definitivt göra!
Är laddmätaren rätt inkopplad? Så att man vet att värdet på 1.75 bar stämmer alltså...
Laddar den alltid såhär högt vid fullgas eller sker det bara ibland?
Kolla så att ingen har monterat en pysventil på den!
Kolla efter läckande slangar.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 670 Inlägg
18 april 2014
#3
Frågan är, är det konstant 1,7bar eller laddpeak på 1,7bar?


12 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#4
Ok tack för svar. Jag får börja med att kika på slangar och MV'n.
Den beter sig på samma sätt hela tiden.
Använder OBD2 och alltså bilens egna system, vid lättare gaspådrag går den upp till ca 1bar.

4 670 Inlägg
18 april 2014
#5
Vid fullt gaspådrag håller den 1,7 bar hela tiden dvs ifrån säg 3500rpm till varvstopp?

Eller går den upp till 1,7 för att efter sjunka till 1,1-1,2bar typ?

Det jag vill få fram är om du har ett högt kostant laddtryck eller om du har laddtryckspeak på 1,7 bar


12 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#6
Sorry Micke såg inte ditt tidigare inlägg.
Det är en konstant ökning från ca 1 bar vid 2000rpm till 1.7bar vid 5000rpm

3 295 Inlägg
18 april 2014
#7
Felaktigt grundladdtryck eller strulande magnetventil. Du ska ha ett grundladd på 0.45 bar. Koppla ur sladden till MV och se om det blir 0.45 bar, blir det inte det såfår du justera wastegate.


12 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#8
GLT är alltså vad jag förstår det som turbon kommer ge hela tiden utan gaspådrag, men ändras till annatvärde så fort jag rör gaspedalen?

Jag ligger på ungefär 0.4 +/- 3 vid tomgång med magnetventilen ikopplad
Senast redigerat av Avgassystemet (18 april 2014)

12 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#9
Det konstiga är att bilens turbo mätare inte rör sig mer än över gult, precis innan rött. Borde inte den gå i taket när den laddar 1.7bar?

3 295 Inlägg
18 april 2014
#10
Laddtrycksmätaren som är orginal visar ej laddtryck. Den visar typ beräknat luftflöde genom lmm.


12 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#11
Ok, det borde stämma.
Hur beter sig magnetventilen om den har för hög resistens? mäter 38 ohm vilket ju är skyhögt...tycker dock att det borde ge en felkod?

3 295 Inlägg
19 april 2014
#12
Jag tycker inte det är nåt högt värde direkt.  Vad har du för typ av magnetventil? T7 eller t5?


668 Inlägg
19 april 2014
#13
min 9-3 og 2,0T (185hk) betädde sig precis sådär.  och det jag gjorde var att byta vakuumslangarna mellan dumpventil och insug. Dom var gamla och slitna så dom sögs antagligen eller läckte på något sätt. Så kolla upp det smile


12 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#14
Det är en t7 MV.
Tack henne_svenne, jag ska fixa de slangarna. Har bytt en av dem men har inte mer slang hemma, såg att de var riktigt dåliga så jag får hoppas att det blir bättre med ny slang.

12 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#15
Hur lätt ska man kunna dra i wastegate-stången?

Motormontör
437 Inlägg
19 april 2014
#16
Jag hade samma bus på min 9-3 med trionic 5 ltt.
I mitt fall var det wastegate problem.
Själva lilla luckan som reglerar trycket på turbon hade kärvat fast.
Armen var TVÄRSTUM.
Så jag knackade med en hammare den fram å tebax ett par gånger å körde med wd40.
Sen efter det så har den aldrig bråkat med.
Armen ska vara trög men inte stum.
Det som händer när den klipper är att laddtrycksvakten slår i.
För att inte döda turbon. Så kolla det å kolla slangen till wastegateklockan så att inte den är trasig.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök