3656
Sök

Verktyg? Rostlagning/motorbyte/projekt Volvo 740.

43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#1
Vilka verktyg ska jag behöva till det komande ''projektet'' på min 740?
Svets måste jag ha när jag ska bredda och rostlaga, men vad för svets? Vill helst ha 1 eftersom budgeten är inte jättestor, ska kunna svetsa plåtfälgar och liten mängd kaross!

Vinkelslip/skivsåg? Det är väl samma, bara det att man byter skiva/blad?

Motorstativ har jag funderat på, men det är ju knappast ett måste, eller hur? smile (kommer skruva isär hela motorn, men det kan man väl göra på arbetsbänk också?)

Och en verkstadskran/motorlyftare, denna är ju dock svindyr för att använda typ max 4 gånger eller nått, vet att det finns enklare och billigare versioner som ett motorok, men osäker på hur bra den verkligen är för att plocka ur en hel motor. Det finns även hemmabyggen som en kjedja fast i en stång som man drar upp, som sagt, enkelt hemmabygge, inte det bästa! wink


Moderatorfix i rubriken.
mvh jonTe/moderator

554 Inlägg
22 april 2014
#2
Vad skall du göra med bilen? Vet man det så är det lättare att veta vad du skall ha för verktyg.

Av alla verktyg som jag har så är min Bahco-låda mest använd. Bahcovertyg köps billigast i Enköping hos Bahcofabriken. https://www.facebook.com/bahcosverigeoutlet. Modell Bahco S108 är bäst.
Köp inte Biltemas lådor. Dom går sönder rätt fort. Efter det så får du slänga alla verktyg i en stor låda.
Då ser du inte om du har glömt något verktyg i motorutrymmet eller på bilskroten. Så snart har du inte ett verktyg kvar i lådan.

Du behöver lite tänger mm.

En vinkelslip och en batteriborrmaskin kan du behöva.

Vill du både kunna svetsa plåtfälgar och kaross så behöver du en magsvets på ca 180 amp.
Senast redigerat av rosten1000 (22 april 2014)


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#3
rosten1000 skrev:
Vad skall du göra med bilen? Vet man det så är det lättare att veta vad du skall ha för verktyg.

Av alla verktyg som jag har så är min Bahco-låda mest använd. Bahcovertyg köps billigast i Enköping hos Bahcofabriken. https://www.facebook.com/bahcosverigeoutlet.
Du behöver lite tänger mm.

En vinkelslip och en batteriborrmaskin kan du behöva.

Vill du både kunna svetsa plåtfälgar och kaross så behöver du en magsvets på ca 180 amp.

tänger och batterborrmaskin samt de flesta dimensioner till mejslar osv har jag från pappas förråd som han kan låna, vinkelslipen är den jag pratade om som man även kan använda till såg med annat blad, så en sån kommer jag köpa! smile (samt en annan slip)

Det jag kommer göra är att såga plåtfälg och svetsa de, jag kommer kapa 2 varv på fjädrarna, byta lite lyktor o annan el och ljud (sånt annat småplock typ), bl.a. byta inredning till 760/960 inredning.

Sen kommer jag behöva få upp motor och växellåda, motorn kommer plockas isär för den ska borras, nya vevar och kolvar, ny topp som planas o portas och en ny kam (så en hel renovering på motorn) och växellådan byts ut mot något som tål lite mer smile

Borrningen och planing/portning ordnar någon verkstad som jag skickar iväg den till smile Men allt för att plocka isär och skruva ihop en b230e samt inredningen till en 740 GLE smile

554 Inlägg
22 april 2014
#4
Jesper_740 skrev:
tänger och batterborrmaskin samt de flesta dimensioner till mejslar osv har jag från pappas förråd som han kan låna, vinkelslipen är den jag pratade om som man även kan använda till såg med annat blad, så en sån kommer jag köpa! smile (samt en annan slip)

Det jag kommer göra är att såga plåtfälg och svetsa de, jag kommer kapa 2 varv på fjädrarna, byta lite lyktor o annan el och ljud (sånt annat småplock typ), bl.a. byta inredning till 760/960 inredning.

Sen kommer jag behöva få upp motor och växellåda, motorn kommer plockas isär för den ska borras, nya vevar och kolvar, ny topp som planas o portas och en ny kam (så en hel renovering på motorn) och växellådan byts ut mot något som tål lite mer smile

Borrningen och planing/portning ordnar någon verkstad som jag skickar iväg den till smile Men allt för att plocka isär och skruva ihop en b230e samt inredningen till en 740 GLE smile

Vi börjar från början.
1. Såga plåtfälgar? Skall du bredda eller fälgvända? Hur räknar du med att rikta upp dom innan du svetsar.
Det verkar som du inte har svetsat förr. Man får inte vara allt för dålig på att svetsa om man skall få det att hålla.

2. Kapa fjädrar då behöver du kunna skruva bort hjulet. Du behöver fjäderklämmor och en nyckel till dom för att kunna skruva ihop dom. Lämpligt märke på vinkelslip är Bosch, Metabo eller liknade.

3. el och ljud. Då kan du behöva en bra kabelskotång och en varmluftpistol för att krympa krympslang. Men det funkar med en cigarettändare om man är lite försiktig.

4. Motor så behöver du en motorlyft, domkraft, pallbockar, och en hög med verktyg.
Att skruva isär motorn fixar du med vanliga verktyg men vid i hopskruvning så behöver du en momentnyckel, kolvringskompressor mm.


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#5
rosten1000 skrev:
Jesper_740 skrev:
tänger och batterborrmaskin samt de flesta dimensioner till mejslar osv har jag från pappas förråd som han kan låna, vinkelslipen är den jag pratade om som man även kan använda till såg med annat blad, så en sån kommer jag köpa! smile (samt en annan slip)

Det jag kommer göra är att såga plåtfälg och svetsa de, jag kommer kapa 2 varv på fjädrarna, byta lite lyktor o annan el och ljud (sånt annat småplock typ), bl.a. byta inredning till 760/960 inredning.

Sen kommer jag behöva få upp motor och växellåda, motorn kommer plockas isär för den ska borras, nya vevar och kolvar, ny topp som planas o portas och en ny kam (så en hel renovering på motorn) och växellådan byts ut mot något som tål lite mer smile

Borrningen och planing/portning ordnar någon verkstad som jag skickar iväg den till smile Men allt för att plocka isär och skruva ihop en b230e samt inredningen till en 740 GLE smile

Vi börjar från början.
1. Såga plåtfälgar? Skall du bredda eller fälgvända? Hur räknar du med att rikta upp dom innan du svetsar.
Det verkar som du inte har svetsat förr. Man får inte vara allt för dålig på att svetsa om man skall få det att hålla.

2. Kapa fjädrar då behöver du kunna skruva bort hjulet. Du behöver fjäderklämmor och en nyckel till dom för att kunna skruva ihop dom. Lämpligt märke på vinkelslip är Bosch, Metabo eller liknade.

3. el och ljud. Då kan du behöva en bra kabelskotång och en varmluftpistol för att krympa krympslang. Men det funkar med en cigarettändare om man är lite försiktig.

4. Motor så behöver du en motorlyft, domkraft, pallbockar, och en hög med verktyg.
Att skruva isär motorn fixar du med vanliga verktyg men vid i hopskruvning så behöver du en momentnyckel, kolvringskompressor mm.

1. https://www.youtube.com/results?search_ … g+steelies ungefär såhär smile

2. Fjäderklämmor glömde jag bort! Men jag tror det är något som jag kan låna av någon, känner en som har garage som håller på smile (tror dock inte jag får låna garageplats så vi slipper den diskussionen)

3. El och ljud är inget problem när det gäller hjälp/verktyg, pappa är elektriker, typ det enda han skulle kunna hjälpa mig när det gäller bilen smile

4. En motorlyft är inte 100% viktigt, vill man göra det utan problem så använder man det, men finns ''hemmasätt'' också, inget att rekomendera från något håll av någon, men har man inte råd att punga ut 2k för lite stål så..
domkraft och pallblockar är fixat + massa verktyg.
Momentnyckel tror jag att vi har, om inte så har jag säkerligen någon jag känner, kolvringskompressor glömde jag också bort! det är bra att ha folk som dig! Så det fixar jag smile

Nu vill jag bara säga det att jag vet att jag låter oerfaren och naiv för jag tror jag ska klara detta på ''liten'' budget, och det är för att jag är. Men gör jag fel så finns det ingen annan än jag som får lida. Men tusen tack för hjälpen ändå! Det var lite mindre motgånget när du påminde mig om vissa verktyg, samt svetsen!

Teknisk
328 Inlägg
22 april 2014
#6
Jesper_740 skrev:
Motorstativ har jag funderat på, men det är ju knappast ett måste, eller hur? smile (kommer skruva isär hela motorn, men det kan man väl göra på arbetsbänk också?)

Ska du plocka isär och ihop en motor så är ett motorstativ att rekommendera, i alla fall om du ska göra det seriöst.

Allt går så klart att göra om man är tjurig och envis, men det blir mycket enklare och blir roligare att hålla på om du har ett ordentligt stativ.
Dessutom finns alltid risken att du bryter sönder något om du ska vända och vrida på motorn om den ligger ner på en arbetsbänk.

Kolla in Julas och biltemas stativ. De fungerar utmärkt och kostar under 600:-.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

554 Inlägg
22 april 2014
#7
Visst kan man breda fälgar på garagegolvet men räkna inte med att alla fälgar går att balansera.
Du måste också lägga på rätt mycket färg på insidan om du skall köra slanglöst. För det brukar inte bli tätt när man svetsar på det sättet.

Om du bläddrar ner en bit i tråden så får du se hur jag gjorde.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66499


554 Inlägg
22 april 2014
#8
Jesper_740 skrev:
4. En motorlyft är inte 100% viktigt, vill man göra det utan problem så använder man det, men finns ''hemmasätt'' också, inget att rekomendera från något håll av någon, men har man inte råd att punga ut 2k för lite stål så..

Visst kan man göra det utan motorlyft. Har gjort det ett antal gånger i trädgården men hjälp av en talja och en stor gren på ett träd.

Problemet är bara om du råkar tappa motorn och skadar dig, bilen och motorn.
Då har du mera problem än vad du vill ha.

En kompis byggde en motorlyft av en lyft från hemtjänst som man lyfter sjuka med. Han förstärkte den åt alla håll. Den vek sig sedan med en cheva v8 och automatlåda i luften. Blev en ordentlig smäll när allt föll ner på bilen.


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#9
Maxen skrev:
Jesper_740 skrev:
Motorstativ har jag funderat på, men det är ju knappast ett måste, eller hur? smile (kommer skruva isär hela motorn, men det kan man väl göra på arbetsbänk också?)

Ska du plocka isär och ihop en motor så är ett motorstativ att rekommendera, i alla fall om du ska göra det seriöst.

Allt går så klart att göra om man är tjurig och envis, men det blir mycket enklare och blir roligare att hålla på om du har ett ordentligt stativ.
Dessutom finns alltid risken att du bryter sönder något om du ska vända och vrida på motorn om den ligger ner på en arbetsbänk.

Kolla in Julas och biltemas stativ. De fungerar utmärkt och kostar under 600:-.

hittade ett fint stativ på biltema som andra trådar sagt har bra kvalité, jag har tänkt samma som du nyss sa, allt går när man är envis, men det är mycket bättre med stativ smile

43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#10
rosten1000 skrev:
Visst kan man breda fälgar på garagegolvet men räkna inte med att alla fälgar går att balansera.
Du måste också lägga på rätt mycket färg på insidan om du skall köra slanglöst. För det brukar inte bli tätt när man svetsar på det sättet.

Om du bläddrar ner en bit i tråden så får du se hur jag gjorde.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66499

jag kanske måste läsa på lite mer, tyckte din beskrivning är bra och samma sak gäller videon jag såg. Men eftersom jag tycker när jag läser att det låter krångligare än det ser ut, och kan själv inte tycka att det måste vara sådär. Kan vara min trötta hjärna just nu och (självklart) förstår jag att det är antagligen mycket krångligare än vad en van person visar, så jag kan inte ta an uppgiften en på ett tag! smile

43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#11
rosten1000 skrev:
Jesper_740 skrev:
4. En motorlyft är inte 100% viktigt, vill man göra det utan problem så använder man det, men finns ''hemmasätt'' också, inget att rekomendera från något håll av någon, men har man inte råd att punga ut 2k för lite stål så..

Visst kan man göra det utan motorlyft. Har gjort det ett antal gånger i trädgården men hjälp av en talja och en stor gren på ett träd.

Problemet är bara om du råkar tappa motorn och skadar dig, bilen och motorn.
Då har du mera problem än vad du vill ha.

En kompis byggde en motorlyft av en lyft från hemtjänst som man lyfter sjuka med. Han förstärkte den åt alla håll. Den vek sig sedan med en cheva v8 och automatlåda i luften. Blev en ordentlig smäll när allt föll ner på bilen.

Jag kommer ju inte lyfta värre än en (så gott som det går från motorutrymmet) avplockad 4 cylindrig volvo block.
Och ja! det förstår jag kan hända, och då är det som jag sa, då skadar det mig och ingen annan (förhoppningsvis blir det inte så och jag vill inte låta naiv).

Men satan o tappa en fet v8 med låda! hmm Kan tänka mig som du sa att det blev en otrolig smäll!

554 Inlägg
22 april 2014
#12
Jesper_740 skrev:
Jag kommer ju inte lyfta värre än en (så gott som det går från motorutrymmet) avplockad 4 cylindrig volvo block.
Och ja! det förstår jag kan hända, och då är det som jag sa, då skadar det mig och ingen annan (förhoppningsvis blir det inte så och jag vill inte låta naiv).

Förmodligen så har du bilen upplyft på pallbockar för att komma åt skruvar på undersidan, avgassystem mm.
Vilket innebär att du måste lyfta motorn högt för att få oljetråget över fronten. Sen skall du rulla bilen bakåt eller motorn framåt. Beroende på hur mycket plats du har där du mekar. motorn hänger då väldigt högt upp i luften.

Förmodligen så kommer du också att vara tvungen att ruska på motorn för att få loss den från växellåda mm.
Om den ramlar ner då så har du händerna på ställen som inte är så bra. Vissa saker kan läkarna fixa men inte allt. Tänk på det.

Har själv ett lillfinger utan känsel pga att jag har skrutit av alla nerver till det.
Har även en blind fläck på vänster öga efter att ha fått in en sak i det.


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#13
rosten1000 skrev:
Jesper_740 skrev:
Jag kommer ju inte lyfta värre än en (så gott som det går från motorutrymmet) avplockad 4 cylindrig volvo block.
Och ja! det förstår jag kan hända, och då är det som jag sa, då skadar det mig och ingen annan (förhoppningsvis blir det inte så och jag vill inte låta naiv).

Förmodligen så har du bilen upplyft på pallbockar för att komma åt skruvar på undersidan, avgassystem mm.
Vilket innebär att du måste lyfta motorn högt för att få oljetråget över fronten. Sen skall du rulla bilen bakåt eller motorn framåt. Beroende på hur mycket plats du har där du mekar. motorn hänger då väldigt högt upp i luften.

Förmodligen så kommer du också att vara tvungen att ruska på motorn för att få loss den från växellåda mm.
Om den ramlar ner då så har du händerna på ställen som inte är så bra. Vissa saker kan läkarna fixa men inte allt. Tänk på det.

Har själv ett lillfinger utan känsel pga att jag har skrutit av alla nerver till det.
Har även en blind fläck på vänster öga efter att ha fått in en sak i det.

ooh fyfan hmm Jo så är det. Sen kan man ju alltid säga att man har polare som är med o mekar och kan hjälpa till, men polarna är ju varken hulken eller flash hmm

554 Inlägg
22 april 2014
#14
Det verkar som om du pluggar och har lite pengar just nu.

Förr gjorda jag vansinniga saker för att spara lite pengar. Idag så har jag insett att en förlorad arm eller hand pga några få sparade kronor är vad man kallar dum snål. 
 
Sen har man alltid nytta av verktyg man köper i framtiden om man fortsätter att skruva.
Senaste bilen jag fixade till lite snabbt var en peugeot 406. Fick den gratis för att den skulle köras till skroten.
Köpte delar för 1430:-  på Returbilen till den och på tre dagar så hade jag fixat till den och besiktigat den. Hade jag sålt den då så hade jag fått 8-10000:- för den. Hade jag inte ägt några verktyg så hade jag inte kunnat fixa till den så se inte bara verktygen som en kostnad utan med rätt verktyg så kan du också tjäna pengar. Tänk på det!

Mitt tips är att köp en bil som inte har gått igenom besiktningen. Du betalar 1000-2000:- för den.
Åk till en bilskrot där du får skruva själv. Skruva bort dom delar som du behöver för att besiktiga. Åk hem och montera dom. Besiktiga bilen, rekonda den invändigt och utvändigt. Sälj den på Blocket så har du en vinst på den.
Du har då pengar för att köpa en ny bil att fixa till och sälja och en del pengar över som du kan köpa verktyg för. På så sätt blir dina verktyg gratis. Samt få pengar över till fräna saker till din 740.

Idag så har jag gott om maskiner och verktyg och då går jobbet fortare och jag slipper blöda överallt.
Jag har också möjligheter att bygga på min hotrod, tjäna en och annan krona på reparationer och åka runt i en fixad skrotbil utan större kostnad.  .
Senast redigerat av rosten1000 (22 april 2014)


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#15
rosten1000 skrev:
Det verkar som om du pluggar och har lite pengar just nu.

Förr gjorda jag vansinniga saker för att spara lite pengar. Idag så har jag insett att en förlorad arm eller hand pga några få sparade kronor är vad man kallar dum snål. 
 
Sen har man alltid nytta av verktyg man köper i framtiden om man fortsätter att skruva.
Senaste bilen jag fixade till lite snabbt var en peugeot 406. Fick den gratis för att den skulle köras till skroten.
Köpte delar för 1430:-  på Returbilen till den och på tre dagar så hade jag fixat till den och besiktigat den. Hade jag sålt den då så hade jag fått 8-10000:- för den. Hade jag inte ägt några verktyg så hade jag inte kunnat fixa till den så se inte bara verktygen som en kostnad utan med rätt verktyg så kan du också tjäna pengar. Tänk på det!

Mitt tips är att köp en bil som inte har gått igenom besiktningen. Du betalar 1000-2000:- för den.
Åk till en bilskrot där du får skruva själv. Skruva bort dom delar som du behöver för att besiktiga. Åk hem och montera dom. Besiktiga bilen, rekonda den invändigt och utvändigt. Sälj den på Blocket så har du en vinst på den.
Du har då pengar för att köpa en ny bil att fixa till och sälja och en del pengar över som du kan köpa verktyg för. På så sätt blir dina verktyg gratis. Samt få pengar över till fräna saker till din 740.

Idag så har jag gott om maskiner och verktyg och då går jobbet fortare och jag slipper blöda överallt.
Jag har också möjligheter att bygga på min hotrod, tjäna en och annan krona på reparationer och åka runt i en fixad skrotbil utan större kostnad.  .

ja jag ska ju sommarjobba arslet av mig för att få tag i pengar, bilen som jag ska börja på nu blir min 18 års bil, fyller 17 i år. (jo jag vet att jag är ung, men bara för det måste man inte va dum!) och det blir ju sånadär ''ungdomsgrejer'' som ordnas på den. Fick den av mina föräldrar för 1 månad sen och sen dess har jag skrivit en lista på allt om ska fixas och hur mycket jag måste lägga ut osv. Det är ju ljud, lite renovering, lite trim och nån mindre ''skönhets touch'' för att ens komma i närheten av att få brudarna ''wink''. Men just trim delen är ju det som kommer ta tid och en massa pengar för att ens påbörja. Så jag får välja om jag vill vara dum snål eller skjuta upp motorn tills nästa år och samla på mig verktyg detta år smile

554 Inlägg
22 april 2014
#16
Jesper_740 skrev:
ja jag ska ju sommarjobba arslet av mig för att få tag i pengar, bilen som jag ska börja på nu blir min 18 års bil, fyller 17 i år. (jo jag vet att jag är ung, men bara för det måste man inte va dum!) och det blir ju sånadär ''ungdomsgrejer'' som ordnas på den. Fick den av mina föräldrar för 1 månad sen och sen dess har jag skrivit en lista på allt om ska fixas och hur mycket jag måste lägga ut osv. Det är ju ljud, lite renovering, lite trim och nån mindre ''skönhets touch'' för att ens komma i närheten av att få brudarna ''wink''. Men just trim delen är ju det som kommer ta tid och en massa pengar för att ens påbörja. Så jag får välja om jag vill vara dum snål eller skjuta upp motorn tills nästa år och samla på mig verktyg detta år smile

Sonen hämtar gratisbilar som han annonserar efter på Blocket.
Dom kör han hem med våran dollykärra som vi har byggt och sin A-traktor.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275284
Han kränger av däck, batteri mm och sedan säljer han det på blocket.
Bilen säljer han sedan till bilskroten. Dom bilar som är bättre fixar vi till och besiktigar.
Han sommarjobbade också en del förra året. Totalt tjänade han lite över 20 000:- förra sommaren

I år är han 16 år och skall börja köpa bilar med besiktningstvåor för att fixa till och sälja.
Han räknar med att tjäna mer detta år än vad han gjorde förra året.

Så du kanske skall fundera på om du skall fixa till din 740 på billigaste sätter, Besiktiga den och sälja den.
Köpa en bättre 740 och fixa till och sälja den också.
Har du besiktigat några bilar och sålt dom så har du snart fått ihop penar till en torbo-volvo.
Då behöver du inte trimma och du har ändå lärt dig att skruva.


43 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#17
rosten1000 skrev:
Jesper_740 skrev:
ja jag ska ju sommarjobba arslet av mig för att få tag i pengar, bilen som jag ska börja på nu blir min 18 års bil, fyller 17 i år. (jo jag vet att jag är ung, men bara för det måste man inte va dum!) och det blir ju sånadär ''ungdomsgrejer'' som ordnas på den. Fick den av mina föräldrar för 1 månad sen och sen dess har jag skrivit en lista på allt om ska fixas och hur mycket jag måste lägga ut osv. Det är ju ljud, lite renovering, lite trim och nån mindre ''skönhets touch'' för att ens komma i närheten av att få brudarna ''wink''. Men just trim delen är ju det som kommer ta tid och en massa pengar för att ens påbörja. Så jag får välja om jag vill vara dum snål eller skjuta upp motorn tills nästa år och samla på mig verktyg detta år smile

Sonen hämtar gratisbilar som han annonserar efter på Blocket.
Dom kör han hem med våran dollykärra som vi har byggt och sin A-traktor.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275284
Han kränger av däck, batteri mm och sedan säljer han det på blocket.
Bilen säljer han sedan till bilskroten. Dom bilar som är bättre fixar vi till och besiktigar.
Han sommarjobbade också en del förra året. Totalt tjänade han lite över 20 000:- förra sommaren

I år är han 16 år och skall börja köpa bilar med besiktningstvåor för att fixa till och sälja.
Han räknar med att tjäna mer detta år än vad han gjorde förra året.

Så du kanske skall fundera på om du skall fixa till din 740 på billigaste sätter, Besiktiga den och sälja den.
Köpa en bättre 740 och fixa till och sälja den också.
Har du besiktigat några bilar och sålt dom så har du snart fått ihop penar till en torbo-volvo.
Då behöver du inte trimma och du har ändå lärt dig att skruva.

Det är ruskigt bra sätt att tjäna slantar samt lära sig en del på det! Det är ju bara jag i familjen som är intresserad av att skruva, pappa kan hjälpa men det är inget stort intresse, även om han kan anpassa sig till mig skulle jag tro. Och det är ett riktigt bra tips som jag tackar för! Men tror jag behåller denna 740 tills jag tröttnat på den, jag vet att jag kommer äga massvis med bilar genom livet, så det är nog bara tidsfråga till jag säljer denna. Jag kanske tröttnar på den innan jag fått körkort, men det får vi se då. Så länge behåller jag denna dock.

Men tack så mycket för tipset ändå! Den kommer jag behålla smile


Sök