3239
Sök

Förarassistans hjälpmedel, vad tycker du?

5 131 Inlägg
12 maj 2014
Som tidigare påpekats så är nog alla hjälpmedel till nytta och mera saker borde vara standard både för min egen och andras säkerhet.
Bara ta det till mig själv, anser mig vara en "bra" bilförare och kör oftast lungt och med goda marginaler till folk runt om mig men ibland har det vart nära.
Räcket trotts allt med en snygg rumpa på en trottoar för att man.för en.sekund ska tappa fokus (mer än en nickar nog instämmande) och det räcker för att en lika distraherad fotgängare men blicken på samma bakdel ska ta ett kliv åt fel håll, som ett exempel  när Nödbroms kan komma.till nytta smile
Litar själv mer på bilens datorer än på någon annan i trafiken eller mig för den delen, är övertygad om att den mänskliga faktorn oftast har ett finger med i spelet smile där med säger jag inte att man bör låta dom rädda en, men som jag sa... Den mänskliga faktorn..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

KHRacing
13 maj 2014
Malheus skrev:
Fast ABS är ju ett säkerhetssystem och inte assistans..

tycker personligen att det är en slags assistans då det är framtaget litte för att hindra dig från att krocka, då man kan bromsa allt vad man kan i kurvor etc etc

Forummoderator
18 127 Inlägg
13 maj 2014
Den "självkörande bilen" är ju på gång. När de kommer ut på marknaden är jag den första som kommer att ta upp plånboken! Garanterat! Tycker det är aptråkigt att köra fram och tillbaka till jobbet på samma väg varje dag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 432 Inlägg
13 maj 2014
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Slash skrev:
Jag är kritisk till hjälpmedel, det tar bort ansvaret ifrån föraren och lägger det på tekniken istället.

Så om vi har dåliga förare i dagsläget är det inget mot vad det kommer vara om 20 år när tekniken i praktiken är i de flesta människors "första bilar".

Det är som med backvarnare, säkert bra ibland men det skapar en falsk trygghet för föraren då han eller hon snarare förlitar sig på pipen än att själv håller koll och "känner" att bilen inte kommer för nära bilarna runtomkring, detta kommer ju då sluta i kaos när bilens backvarnare packat ihop eller börjar "glömma" att varna. När väl olyckan är framme kommer föraren vara förvånad och inte förstå att det är förarens eget fel vilket gör att föraren inte kommer lära sig någonting av situationen och fortsätta i samma bana.
I framtiden kommer vi väl få se antingen en drös äldre bilar som bara står lite huller om buller för att backvarnarna inte fungerar eller så kommer det skapas ett nytt yrke där det finns folk som parkerar din gamla bil åt dig lite överallt (då förarna inte vet hur man parkerar utan sensorerna).

Det är väl knappast teknikens fel att de förare du beskrivit är tomma i bollen.
Jag förstår ditt resonemang och de olyckligt lottade med skeva trögroterande hamsterhjul kommer säkerligen skylla på tekniken istället för att ta sitt eget ansvar.
Assistanser av olika slag i våra bilar tycker jag är bra, om dom används just som assistans och inte som bilens förare. (Att prova systemet likt TS test förstår jag såklart vitsen med, så föraren vet fordonets tekniska gränser)

Kan bara hålla med. Problemet är ju att förare i mångt och mycket har inställningen "men jag har ju...." och inte förstår varför något gick åt helvete.  Assistans är just assistans som du säger. ESP/liknande namn, använder ju folk som ursäkt för att köra som kompletta idioter på glashala vintervägar. Personligen anser jag att "ptja, det är väl bra, som hjälpmedel, men behöver det gå in, har jag kört över vad bil+rådande väglag tillåter".

Så, att säga att det lägger ansvaret på tekniken handlar, precis som du säger, bara om att folk inte begriper vad tanken med det hela egentligen är.

precis,,
jag personligen hatar esp,, då man redan har börjat styra emot INNAN systemet gått in,, så man får äckliga kast

men på min bruks har jag bara antispinn å när man känner den å ser lampan så lättar man ju på gasen, för då är det precis som du säger att man gått lite över gränsen å bilen varnar för just det smile

1 160 Inlägg
13 maj 2014
finns taxi lol lol lol
Hybridsmurfen skrev:
Den "självkörande bilen" är ju på gång. När de kommer ut på marknaden är jag den första som kommer att ta upp plånboken! Garanterat! Tycker det är aptråkigt att köra fram och tillbaka till jobbet på samma väg varje dag...

126 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Ja taxi är ju ett yrke som kanske kommer att ligga illa till om självkörande bilar tillåts!

Sök