3198
Sök

Förarassistans hjälpmedel, vad tycker du?

126 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#1
Har precis köpt en bil med en massa förarassistans hjälpmedel, bilen kan ju i princip köra sig själv! Var tveksam till det i början, men nu efter ett par 100 mil så känns det så mycket skönare/avkopplande att köra. Bilen jag kör är en Vw passat -12 med Front Scan - adaptiv farthållare med distansradar, Side Scan - Filbytesassistent håller koll på döda vinkeln, Lane Assist - styr själv in bilen om man skulle komma utanför dom vita väglinjerna, Helljusassistent - bländar av/på helljuset själv

Vad tror ni om detta, kommer folk köra sämre bil?
När jag kör med dessa hjälpmedel (som föresten funkar bra över mina förväntningar!) så känns det som jag kan koncentrera mig mer på trafiken och köra mer avslappnat.
Hur många av er har provat köra med dessa hjälpmedel? Vet folk som inte ens gillar att köra med farthållare för dom inte har full kontroll över bilen,  medan jag som alltid kör med farthållare kan reta mig på dessa då dom i regel håller ojämn hastighet som kan skapa problem vid omkörningar wink

Så vad tycker folk om detta?   

/Macki


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 maj 2014
#2
Adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande är guld!! Borde va standard på alla bilar. Automatiskt avbländning är däremot total smörja. Volvos är väl nästan ok men inte bra. Peugeot är rena skämtet. Jag vill avgöra själv om jag ska byta fil utan att blinka och det ska inte pipa en massa då. Min far hävdar att dessa saker är handikapphjälpmedel. Vi behöver inte ta någon större notis om det då han inte använder farthållare och tycker att elhissar är onödigt. Genomsnittsbilisten är totalt värdelös tycker jag så det kanskeblir bättre med dessa hjälpmedel. Fast folk blir nog inte duktigare Heller...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

126 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#3
Ja den adaptiva farthållaren i kö med automat kan man inte vara utan längre! Lane assist som styr själv in tycker jag är rätt smidig när vägen inte är 100 rak och man själv (utan att låta som en oengagerad bilförare) inte är helt med, håller man lite lätt avslappnat med handen på ratten så sköter bilen det själv!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 maj 2014
#4
Mackibubba skrev:
Ja den adaptiva farthållaren i kö med automat kan man inte vara utan längre! Lane assist som styr själv in tycker jag är rätt smidig när vägen inte är 100 rak och man själv (utan att låta som en oengagerad bilförare) inte är helt med, håller man lite lätt avslappnat med handen på ratten så sköter bilen det själv!

Inte kört nån bil med det systemet. Endast Volvo som varnar högt och tydligt att man korsar linjer. Det första jag gör är att stänga av det i de taxibilarna som har det. Men adaptiv farthållare är grymt!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Skåning
739 Inlägg
11 maj 2014
#5
Mycket i hjälpväg är ren bekvämlighet, men det som absolut helst skulle behövas
i trafiken är att folk är mer fokuserade på just sin körning och blir bättre förare.

Men visst, jag gillar också farthållare, automatlåda, AC........

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

126 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#6
Ska se om jag kan få upp en video när jag e ute o kör med bilen, men den kan ta rätt snäva svängar (läs landsvägs/motorvägs svängar) själv! Och den kan ligga och köra själv ett tag innan den säger till att ta ratten igen.


Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2014
#7
Jag är kritisk till hjälpmedel, det tar bort ansvaret ifrån föraren och lägger det på tekniken istället.

Så om vi har dåliga förare i dagsläget är det inget mot vad det kommer vara om 20 år när tekniken i praktiken är i de flesta människors "första bilar".

Det är som med backvarnare, säkert bra ibland men det skapar en falsk trygghet för föraren då han eller hon snarare förlitar sig på pipen än att själv håller koll och "känner" att bilen inte kommer för nära bilarna runtomkring, detta kommer ju då sluta i kaos när bilens backvarnare packat ihop eller börjar "glömma" att varna. När väl olyckan är framme kommer föraren vara förvånad och inte förstå att det är förarens eget fel vilket gör att föraren inte kommer lära sig någonting av situationen och fortsätta i samma bana.
I framtiden kommer vi väl få se antingen en drös äldre bilar som bara står lite huller om buller för att backvarnarna inte fungerar eller så kommer det skapas ett nytt yrke där det finns folk som parkerar din gamla bil åt dig lite överallt (då förarna inte vet hur man parkerar utan sensorerna).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Evildan
12 maj 2014
#8
Slash skrev:
Jag är kritisk till hjälpmedel, det tar bort ansvaret ifrån föraren och lägger det på tekniken istället.

Så om vi har dåliga förare i dagsläget är det inget mot vad det kommer vara om 20 år när tekniken i praktiken är i de flesta människors "första bilar".

Det är som med backvarnare, säkert bra ibland men det skapar en falsk trygghet för föraren då han eller hon snarare förlitar sig på pipen än att själv håller koll och "känner" att bilen inte kommer för nära bilarna runtomkring, detta kommer ju då sluta i kaos när bilens backvarnare packat ihop eller börjar "glömma" att varna. När väl olyckan är framme kommer föraren vara förvånad och inte förstå att det är förarens eget fel vilket gör att föraren inte kommer lära sig någonting av situationen och fortsätta i samma bana.
I framtiden kommer vi väl få se antingen en drös äldre bilar som bara står lite huller om buller för att backvarnarna inte fungerar eller så kommer det skapas ett nytt yrke där det finns folk som parkerar din gamla bil åt dig lite överallt (då förarna inte vet hur man parkerar utan sensorerna).

Det är väl knappast teknikens fel att de förare du beskrivit är tomma i bollen.
Jag förstår ditt resonemang och de olyckligt lottade med skeva trögroterande hamsterhjul kommer säkerligen skylla på tekniken istället för att ta sitt eget ansvar.
Assistanser av olika slag i våra bilar tycker jag är bra, om dom används just som assistans och inte som bilens förare. (Att prova systemet likt TS test förstår jag såklart vitsen med, så föraren vet fordonets tekniska gränser)
Senast redigerat av Evildan (12 maj 2014)

6 649 Inlägg
12 maj 2014
#9
Adaptiv farthållare är bra c: Aldrig varit med om city-stop (Nödbroms) men antar att det är ett system som är bra också.

Linje assistansen är värre dock, blep bleep..

Blivit bortskämt med backvarnaren, men på vissa bilar skriker de högt fasten det finns utrymme.

De/Dem

126 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#10
Att prova Lane assist är så klart en kul grej men samtidig ett hjälpmedel som kan rädda dig från att köra ner i diket när man inte har full fokus på vägen tex om man har med ett barn i bilen där det kan inträffa att man just tappar fokus. En fantastisk livlina!


5 131 Inlägg
12 maj 2014
#11
Malheus skrev:
Adaptiv farthållare är bra c: Aldrig varit med om city-stop (Nödbroms) men antar att det är ett system som är bra också.

Linje assistansen är värre dock, blep bleep..

Blivit bortskämt med backvarnaren, men på vissa bilar skriker de högt fasten det finns utrymme.

Har fått möjligheten att prova cotystop eller var de kallas å det funkar men känns helt fel, dock en bra grej. Men kännslan när bilen tvärbromsar är ganska absurd.
Har även provat parkeringshjälp och helt sjukt vilka små utrymmen dom fixar att parkera på. Tror det var ca en meter längre ruta än bilen.smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 160 Inlägg
12 maj 2014
#12
Adaptiv farthållare är bra särskilt med automat.kanon på lastbilen.regnsensor helt ok.vita linjen varnare värdelös.hellre backkamera än backvarnare

Avstängd
10 388 Inlägg
12 maj 2014
#13
Evildan skrev:
Slash skrev:
Jag är kritisk till hjälpmedel, det tar bort ansvaret ifrån föraren och lägger det på tekniken istället.

Så om vi har dåliga förare i dagsläget är det inget mot vad det kommer vara om 20 år när tekniken i praktiken är i de flesta människors "första bilar".

Det är som med backvarnare, säkert bra ibland men det skapar en falsk trygghet för föraren då han eller hon snarare förlitar sig på pipen än att själv håller koll och "känner" att bilen inte kommer för nära bilarna runtomkring, detta kommer ju då sluta i kaos när bilens backvarnare packat ihop eller börjar "glömma" att varna. När väl olyckan är framme kommer föraren vara förvånad och inte förstå att det är förarens eget fel vilket gör att föraren inte kommer lära sig någonting av situationen och fortsätta i samma bana.
I framtiden kommer vi väl få se antingen en drös äldre bilar som bara står lite huller om buller för att backvarnarna inte fungerar eller så kommer det skapas ett nytt yrke där det finns folk som parkerar din gamla bil åt dig lite överallt (då förarna inte vet hur man parkerar utan sensorerna).

Det är väl knappast teknikens fel att de förare du beskrivit är tomma i bollen.
Jag förstår ditt resonemang och de olyckligt lottade med skeva trögroterande hamsterhjul kommer säkerligen skylla på tekniken istället för att ta sitt eget ansvar.
Assistanser av olika slag i våra bilar tycker jag är bra, om dom används just som assistans och inte som bilens förare. (Att prova systemet likt TS test förstår jag såklart vitsen med, så föraren vet fordonets tekniska gränser)

Kan bara hålla med. Problemet är ju att förare i mångt och mycket har inställningen "men jag har ju...." och inte förstår varför något gick åt helvete.  Assistans är just assistans som du säger. ESP/liknande namn, använder ju folk som ursäkt för att köra som kompletta idioter på glashala vintervägar. Personligen anser jag att "ptja, det är väl bra, som hjälpmedel, men behöver det gå in, har jag kört över vad bil+rådande väglag tillåter".

Så, att säga att det lägger ansvaret på tekniken handlar, precis som du säger, bara om att folk inte begriper vad tanken med det hela egentligen är.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2014
#14
Evildan skrev:
Slash skrev:
Jag är kritisk till hjälpmedel, det tar bort ansvaret ifrån föraren och lägger det på tekniken istället.

Så om vi har dåliga förare i dagsläget är det inget mot vad det kommer vara om 20 år när tekniken i praktiken är i de flesta människors "första bilar".

Det är som med backvarnare, säkert bra ibland men det skapar en falsk trygghet för föraren då han eller hon snarare förlitar sig på pipen än att själv håller koll och "känner" att bilen inte kommer för nära bilarna runtomkring, detta kommer ju då sluta i kaos när bilens backvarnare packat ihop eller börjar "glömma" att varna. När väl olyckan är framme kommer föraren vara förvånad och inte förstå att det är förarens eget fel vilket gör att föraren inte kommer lära sig någonting av situationen och fortsätta i samma bana.
I framtiden kommer vi väl få se antingen en drös äldre bilar som bara står lite huller om buller för att backvarnarna inte fungerar eller så kommer det skapas ett nytt yrke där det finns folk som parkerar din gamla bil åt dig lite överallt (då förarna inte vet hur man parkerar utan sensorerna).

Det är väl knappast teknikens fel att de förare du beskrivit är tomma i bollen.
Jag förstår ditt resonemang och de olyckligt lottade med skeva trögroterande hamsterhjul kommer säkerligen skylla på tekniken istället för att ta sitt eget ansvar.
Assistanser av olika slag i våra bilar tycker jag är bra, om dom används just som assistans och inte som bilens förare. (Att prova systemet likt TS test förstår jag såklart vitsen med, så föraren vet fordonets tekniska gränser)

Du har rätt, det är inte bara teknikens fel utan felet är tvåsidigt: å ena sidan är det teknikens fel, varför måste du och jag lära oss att göra något när ändå tekniken tar hand om det? Men å andra sidan är det vi människors fel att tekniken tar över. Vi offrar mer än gärna kontrollen och framförallt ansvaret för att istället få bekvämlighet och slippa ta ansvar. Hur skönt är det inte om man råkar ut för en olycka och kör in i en framförvarande bil och kan säga: ja men min bils autobroms fungerade inte så du får ta det med min verkstad. Den ultimata ansvarsförflyttningen.

En bil som styr, begränsar och påpekar det mesta under en biltur kan givetvis inte leda till något bra, istället för att skapa en bra och självständig förare får vi sämre och osjälvständiga förare som istället väntar på att bilen ska säga till om det exempelvis är okej att byta fil, att den meddelar att nu är det dags för rast eller ens hur man parkerar.

Just nu går debatten varm om självkörande bilar och då pratar man om vem som skulle få ansvaret om en olycka inträffade: ska man lägga det på föraren som egentligen är en slags passagerare, ägaren som kanske struntat i att serva fordonet, teknikföretaget som utformat självkörningssystemet eller samhället som utformat trafikmiljön? knepigt läge.

Alla hjälpmedel är givetvis inte av ondo, men man bör inte lägga en övertro på tekniken samt låta tekniken ta över alltför mycket. Biltilllverkarna har ju alltid erbjudit ny teknik så har konsumenterna till och från fått bestämma om det är något att satsa på och en bra bit framåt i tiden har det skapats en acceptans för tekniken, det nya idag är att vi konsumenter inte ens får chansen att pröva och se vad vi tycker utan vi tvingas på tekniken, inte av tillverkarna utan snarare av politiken.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

och Dupont
581 Inlägg
12 maj 2014
#15
Jag tycker att det är bra med "hjälpmedel" ibland. Tänk på de äldre å speciellt unga med nytt körkort (som jag) kanske inte hinner med eller lärt sig hur man hanterar vissa kast eller sladdar man kan få ibland. Men Oftas är jag emot det då det INTE är du som har full kontroll på bilen utan bilen kan ta saken i egna händer om den vill och kanske överraskar förarn så denne gör nåt dumt.

https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

Detta är däremot nånting jag tycker är ett måste på nya bilar, visst om blir fel på det så bilen framför bara tvärnitar men då ligger man nog själv på tok för nära. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

126 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#16
Men om vi vänder på steken, när olyckor händer är det också du som inte har full kontroll över bilen! Med assistenter/hjälpmedel kan man undvika en del av dom olyckorna. Dessa hjälpmedel är till för dom situationerna när föraren inte är uppmärksam! Och på många av er så kan man tolka " Lata förare som inte orkar engagerad sig att köra bilen eller hellre skicka sms/mail osv" Men så fort en människa sätter sig bakom ratten spelar den mänskliga faktorn in och helt plötsligt är oddsen bra mycket större att en olycka ska ske! Till och med folk som tycker att dom kör bil helt fel fritt så räcker det med att du ska ta en burgare i bilen, spiller lite sås och du tappar fokus i ett ögonblick! Just i det ögonblicket kan i princip vad som helst hända! Och med en bromsassistent/filassistent eller vad det nu kan va så kan det rädda livet både på dig och medtrafikanter! Tycker många här har bakåtsträvande åsikter... Utan att skapa massa bråk wink Alla har så klart rätt till sina åsikter smile

Jag ÄLSKAR att köra bil! Och gärna så elektronikfritt som möjligt, men alla dessa hjälpmedel gör mig till en bättre bilförare.


516 Inlägg
12 maj 2014
#17
Har provkört alla volvos assistans funktioner och tycker dom är riktigt bra.

Speciellt parkeringsassistansen som styr åt dig när du ska fick parkera,den hjälper nog många som har bekymmer med de.
Samma sak med automatisk av blandning var riktigt.vet inte hur mötande trafik upplever de men ingen som blinkat iaf .

Tror nog dom underlättar mkt för folk som är osäkra eller har bekymmer med en del moment i trafiken.

Går ju alltid välja att inte använda om man inte tycker om dom.
Och funktionerna tar aldrig bort något ansvar för föraren utan är just vad dom heter assistans.
Senast redigerat av tpc_ (12 maj 2014)

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

KHRacing
12 maj 2014
#18
t-o-m tatt bort ABS på min Nissan då jag bromsar bättre själv
Senast redigerat av KHRacing (12 maj 2014)

6 649 Inlägg
12 maj 2014
#19
Fast ABS är ju ett säkerhetssystem och inte assistans..

De/Dem

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
12 maj 2014
#20
Styrservo är fina grejer!

"My drinkingteam has a racingproblem"


Sök