2617
Sök

Högre effekt av att rensa katten på bmw 318is 88:a ?

Vf svänga när man kan hänga
93 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Är det så att det höjjer effekten när man gör det?

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
22 mars 2006
Jo visst höjs effekten något, men vet inte om du kommer märka någon skillnad...
Senast redigerat av JockeK (22 mars 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
22 mars 2006
Bilen var ju en -88... 1989 kom lagen om krav på katalysator. Bilar som är utrustade med katalysator 1987-1988 har samma avgaskrav som de utan katalysator, men lägre skatt än de utan. Skatten är dock 30% högre än samma bil från 1989 då det är skärpta avgaskrav på den.

Så om jag inte har helt fel så kan du rensa katalysatorn och även klara besiktningen, men den måste nog sitta där för syns skull ;-)
Senast redigerat av JockeK (22 mars 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a

12 Inlägg
23 mars 2006
Ledsen att göra er besvikna. men är bilen reggad med katt så kan du alldrig ta bort den. Och besiktiga.. skulle va om besiktingsmanen inte tänker på det men annars ska det inte gå..... ger 10-15 hk beroende på bil. är det en äldre bil som ligger mitt emellan så får du mer hk. Man satta bara på dom första kattarna. innan man anpassade motorn för dom.

183 Inlägg
14 maj 2007
Hur mycket mer effekt tror ni bilen får om man ersätter originalkatten med en racekatalysator?? och hur mycket mer acc tror ni det blir om man chippar just denna modellen??

"audiot"
287 Inlägg
14 maj 2007
darkdog8 skrev:
Hur mycket mer effekt tror ni bilen får om man ersätter originalkatten med en racekatalysator?? och hur mycket mer acc tror ni det blir om man chippar just denna modellen??

Det blir nog inte så fruktansvärt mycket mer acc utan katt och med chip i en sugmotorbil. Men lite gör det självklart. Men en racekatt är dyr och chip med. Andra kammar och ett spett i katalysatorn gör nog mer nytta. Men jag är ingen BMW-guru.  Om katten inte behöver fungera så är ju en "öppen" katt effektivare än en racekat. Finns ju ingenting som stoppar om man pillat ut/sönder monoliten eller vad det kallas.  ( innehållet i katalysatorn )

Mvh

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

Sök