2621
Sök

Opel Astra -98 Ecotec varvtal

15 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har en opel astra årsmodell -98 med ecotec motorn som på tomgång när den är varm klättrar mellan 800 och tjurrusar upp till 2-3000 varv, går ner till normal tomgång och rusar. Fenomenet visar sig endast när den är varm. Vid lätt gaspådrag när man kör så kan den hacka lite också, men gasar man på lite mer så försvinner det symptomet helt. Var bör jag börja felsöka??

15 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#2
1,6 liters motorn bör tilläggas kanske

15 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#3
Ingen som har nåt bra förslag på var och hur man bör börja felsöka?

163 Inlägg
5 maj 2014
#4
Hafgrimr skrev:
Ingen som har nåt bra förslag på var och hur man bör börja felsöka?

Tanka felkoder. Elektronisk diagnos är ALLTID första steget i en felsökning om bilen har möjlighet till det fick jag lära mig på min utbildning, och det är en väldigt bra grej att tänka på.

Har du inte möjlighet till det och tycker det är kul att jaga felet utan någon som helst fingervisning om var det ligger, börja med att kolla alla gummislangar på motorn, och spraya med startgas för att se om den drar tjuvluft någonstans.


15 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#5
testade hacka felkoderna (bygla och få motorlampan att blinka fram koder) och den blinkade 5 gånger (upprepat med litet mellanrum) vilket får mig att tro att det är det här den vill få sagt:

0500     Idle speed stepper motor/idle air regulator

ska testa ta lös tomgångsmotorn och rengöra med bensin (tips från en kompis).
Någon som har nån annan ide, eller rentav vet hur man ska kolla tomgångsmotorn, går det att mäta upp funktionen? Isf hur?

6 633 Inlägg
15 maj 2014
#6
Du kan inte laga elektronikfel med bensin, byt tomgångsmotor.

De/Dem

15 Inlägg
16 maj 2014
Trådstartare
#7
När jag tittar på tomgångsmotorn (eller tomgångsstabilisatorn som den tydligen också kallas) så ser jag att den endast sitter i en skruv av 2, så visst litet spelrum finns för den att röra sig på. Kan det ha någon betydelse? Hade inte verktyg för att komma åt den, ska fixa imorrn och prova ta lös alt fästa i båda och se hur den beter sig då.

En Medlem
405 Inlägg
16 maj 2014
#8
Sitter den löst på ett sådant sätt att den kan släppa in luft in i undertrycket i insuget så kommer det absolut påverka motorgången.

Från din text så verkar det som att du har ett insugsläckage. Styrdatorn i bilen kollar hela tiden om spolarna i elmotorn (verkar vara en stegmotor i ditt fall) i tomgångsventilen är hela (resistansmätning) genom att mäta strömmen som går där igenom vid en fast spänning. Det du kan göra är att mäta upp spolarna i stegmotorn med en multimeter mot ett datablad från tillverkaren eller någon specifikation som stämmer.
Det hade varit lättare om du hade en mer modern PWM-styrd solenoid ventil, men den turen verkar du inte ha.


Sök