2981
Sök

Måste jag besikta om min bil vid påställning?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Jag har besiktat min bil och den gick igenom. Men jag vill ställa av den. Kostnad att ställa på/av den? Måste jag besikta om den igen vid påställning efter ca 1-2 månad?

86 Inlägg
20 maj 2014
Nej besiktar du i rätt period så är den besiktad i ett år,
besiktar du bilen utanför perioden så får du köra fram till det är dax att besikta i rätt period.

kostar inget att ställa av bilen , du får tbx skatten om du har betalt den .
på ställning kostar 50 kr

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 maj 2014
Är den besiktad vid avställning får du köra den i tre veckor efter påställning om besiktningsperioden gått ut. Har den ej det kan du köra på som vanligt.

Braaaaap?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Hur blir det om jag har fått en påminnelse på min skatt. Får jag köra den tills sista förfallodagen då?
Fick en påminnelse idag och jag behöver bara bilen imorgon. Sen ställer jag av den.

Fick en dröjavgift på 100 kr och tänkte att använda upp den till den sista kronan.
Senast redigerat av Volvo740-88 (20 maj 2014)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
20 maj 2014
Volvo740-88 skrev:
Hur blir det om jag har fått en påminnelse på min skatt. Får jag köra den tills sista förfallodagen då?
Fick en påminnelse idag och jag behöver bara bilen imorgon. Sen ställer jag av den.

Fick en dröjavgift på 100 kr och tänkte att använda upp den till den sista kronan.

Ska du ställa på bilen bara för en dag och ställa av den igen????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Volvo740-88 skrev:

Ska du ställa på bilen bara för en dag och ställa av den igen????

/Benny

Eller,,nja 5 dagar till.
Men vad säger ni? Kan man köra bilen imorgon när man har fått påminnelsen idag?
Som jag har räknat ut så tjänar jag 65 kr på att just få denna påminnelse. haha tongue

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 maj 2014
Du kommer inte undan utan att betala en redan utförd faktura. Men om du ställer av och ringer dem, kan de ibland lösa så att du bara behöver betala för den tid bilen användes.

Braaaaap?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Så om jag betalar skatten, ställer av den sedan efter 10 dagar eller så. Får jag tillbaka skatten då minus 10 dagar i %?

Egen
277 Inlägg
20 maj 2014
Varför krångla för 65kr

1 948 Inlägg
20 maj 2014
Skatten på en bensinbil debiteras årsvis MEN vid avställning så räknas den månadsvis, dvs har du bilen påställd i maj månad måste du betala årsskatten/12 OAVSETT om du har bilen påställd 1 eller 30 dagar.
Försäkringen däremot är per dag.

När du ställer på bilen så brukar man få 3 veckor på sig att betala skatten, om man ställer av bilen INNAN sista betalningsdag så räcker det med att man betalar in skatten för månaden/månaderna den varit påställd + avgift. Det belopet går att se genom appen "mina fordon". När du betalar så anger du samma ocr nr som på fakturan du redan fått.

// en-som-ställer-av-och-på-bilen-20-gånger-om-året

1 722 Inlägg
21 maj 2014
baltis skrev:
Skatten på en bensinbil debiteras årsvis MEN vid avställning så räknas den månadsvis, dvs har du bilen påställd i maj månad måste du betala årsskatten/12 OAVSETT om du har bilen påställd 1 eller 30 dagar.

När du ställer på bilen så brukar man få 3 veckor på sig att betala skatten, om man ställer av bilen INNAN sista betalningsdag så räcker det med att man betalar in skatten för månaden/månaderna den varit påställd + avgift. Det belopet går att se genom appen "mina fordon". När du betalar så anger du samma ocr nr som på fakturan du redan fått.

20 gånger om året?!?!?!? yikes

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

1 948 Inlägg
21 maj 2014
Kanelbullen skrev:
baltis skrev:

20 gånger om året?!?!?!? yikes

beror på hur man räknar big_smile 10ggr på och 10ggr av på ett ungefär.... uppe i 3 hittills och säsongen har ju knappt dragit igång smile
(kör inte bilen till vardags så ser ingen anledning till att betala 35kr dagen i försäkring när bilen står i garaget i 2 veckor...)

Sök