3369
Sök

Ta bort växelspaken på m46

91 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#1
Tja
hur tar man bort själva spaken på m46? måste man ta ner växellådan eller är de bara o ta bort damasken o skruva bort spaken därifrån? ska alltså bara byta spaken.

tacksam för svar! // Erik


Forummoderator
26 351 Inlägg
26 maj 2014
#2
Lyfter man på damasken så kommer man åt att lossa på den därifrån.

Edit: Tänkte på bussningarna. När det gäller spaken så får man lyfta på damasken och knacka ur ett fjäderstift ur den undre delen av spaken.
Senast redigerat av Mack (26 maj 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

91 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#3
alltså inge svårt.

tack så mycket!


91 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#4
men visst går de att byta spaken utan problem?


Forummoderator
26 351 Inlägg
26 maj 2014
#5
linkan960 skrev:
men visst går de att byta spaken utan problem?

Varför skulle det vara några problem?
Ska du byta till en annan m46-spak så bör det inte vara några konstigheter, mer än att du får hålla reda på kablarna till overdriven.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 maj 2014
#6
Bussningarna tas ovanifrån med hjälp av låsringstång. Sen får du krypa under för att dela på spak och växelförare. Insex underifrån i spaken. Sen puttar du ur bulten/sprinten. Eller är det bara kromdelen som ska loss? Då knackar du ur sprinten som sitter i gummiplupparna på spaken och drar upp.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

91 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#7
Ja ska inte byta bussningar. De ända ja ska göra är att ja ska byta m46 växelspak till en annan m46 spak. vad ja har hört så det ända man behöver göra är att lyfta på damasken sen skruva bort växelspaken sen klämma dit den nya. stämmer det?

yes det är själva kromdelen ja ska ha bort.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 maj 2014
#8
linkan960 skrev:
Ja ska inte byta bussningar. De ända ja ska göra är att ja ska byta m46 växelspak till en annan m46 spak. vad ja har hört så det ända man behöver göra är att lyfta på damasken sen skruva bort växelspaken sen klämma dit den nya. stämmer det?

yes det är själva kromdelen ja ska ha bort.

Bara kromdelen? Ja då tar du nåt smalt och knackar ur sprinten som sitter i gummiplupparna. Varför ska du bara byta den?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

91 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#9
Själva växelknoppen är sönder då tyckte ja de va lika bra o leta eftet en komplett spak med backspärr o växelknopp eftersom de va så enkelt o byta.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 maj 2014
#10
linkan960 skrev:
Själva växelknoppen är sönder då tyckte ja de va lika bra o leta eftet en komplett spak med backspärr o växelknopp eftersom de va så enkelt o byta.

Byt bara knoppen om det bara är den det är fel på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

91 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#11
De sitter väll fast på den kromade spaken? Isåfall byter ja såklart bara knoppen


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 maj 2014
#12
linkan960 skrev:
De sitter väll fast på den kromade spaken? Isåfall byter ja såklart bara knoppen

Knoppen drar du bara rakt upp...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

91 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#13
Nu är de fixat med spaken, trodde att knoppen satt fast på spaken först för den satt hårt men med lite kraft lossnade den.
Senast redigerat av linkan960 (27 maj 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 maj 2014
#14
linkan960 skrev:
Nu är de fixat med spaken, trodde att knoppen satt fast på spaken först för den satt hårt men med lite kraft lossnade den.

Dom satte ju dit den när bilen byggdes. Då går det ju oxå att ta loss

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

91 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#15
joo sant! men eftersom jag inte fick loss knoppen så trodde ja att den satt fast... ville ju inte dra för hårt. skitsamma nu är de fixat iaf. tack


Evildan
27 maj 2014
#16
Tips för andra som hittar tråden.

Lägg i tvåan eller fyran.
Ta av dig träskon eller använd något annat halvmjukt som inte spräcker knoppen att slå med.
Använd benutrymmet på passagerarsidan för att få till en lagom swing och slå till knoppen vänligt men bestämt underifrån några gånger och sedan är knoppen lös.

Var försiktig med kablarna, dom är korta och gamla.

393 Inlägg
27 maj 2014
#17
han menar att lite jävlar anama löser mycket wink


91 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#18
hahaha okej wink


Evildan
27 maj 2014
#19
VolvoMacce skrev:
han menar att lite jävlar anama löser mycket wink

linkan960 skrev:
hahaha okej wink

Rätt mängd våld löser det mesta, för mycket skapar oftast mer jobb. wink


Sök