3679
Sök

SAAB 9-3 Tänder men startar ej, Försökt med det mesta

8 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej

Fakta:
# SAAB 9-3
# Årsmodell 1999
# 199hk Turbo. inget trim
# Röd tändkasset ca 3år gammal orginaldel
# Bensinpump ca 1år gammal mekonomen
# 3 månader gammalt 62A Batteri men bra kräm i
# Hade i ca 0,6 liter förmycket olja ett par dagar tidigare detta är nu tömt så oljan är exakt i mitten på markören innan var alltså oljenivån strax över max.

Symtom:
Tänder till som om den vill starta i ca 1 sekund, men startar ej. Sen måste man vänta ca en minut för att den skall tända till igen då man vrider på nyckeln. försöker man starta innan dess så går bara startmotorn runt. Motorfläkten började samtidigt uppföra sig konstigt. Motorfläkten startar direkt då man försöker starta bilen eller så startar den nån minut efter att man försökt starta bilen och går då i ca 1 minut. (ACC/ECOn är avstängd)


Felsökning utförd:

# Tömmer ut ca 0,6liter olja då jag upptäckt att det är strax över max markeringen. nu är oljan centrerad på markeringen.

# Varvräknaren hoppar upp till ca 800varv någon sekund efter man försöker starta

# Startar och går fint på startgas men så fort man slutar spruta gas dör bilen direkt

# Efter upprepade startförsök skruvar jag ut tändstiften och de är enligt mig fortfarande TORRA!

# Hör att Pumpen startar när man slår på tändningen. den stannar efter en sekund eller två (då den byggt upp tryck)

# Byglar pumpen så den går konstant och försöker starta, samma fel

# öppnar till tanken och ser att det finns soppa

# skruvar loss bensinslangen som kommer i retur vid bensinpumpen och det sprutar bra med soppa när man vrider på tändningen

# Sätter i Stiften i Tändkassetten och håller dessa mot ventilkåpan och drar på starten ser dock inga gnistor (funkar detta?) den går jue fint på startgas!

# Lyfter ventilkåpan och alla cylinderformade metallbitar som ligger mot kammnockarna ligger tight mot kammen. kedan känns styv och fin ingen kox/sludge


Vad är nästa steg, vad tror ni är fel och hur felsöker jag det?


OBS Är pank på Pengar Snälla hjälp!!!



Svara med citat Svara med citat    .

--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerat av saabola01 (20 maj 2014)

377 Inlägg
20 maj 2014
#2
Vevaxelgivare ?

8 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#3
-jimmy skrev:
Vevaxelgivare ?

Jaa det kan det kanske vara men hon har gått som en skollad råtta fram tills detta hände och varvräknarnålen rör jue på sig vid startförsök så vevaxelgivarn kan jue inte vara helt död.

och varför försöker fläkten kyla motorn
och varför är stiften inte blöta?
och varför går bilen jämt och fint på startgas

lovar att plocka loss och rengöra den samt ohm mäta den imorgon så återkommer jag med rapport
Någon som vet vilket värde den skall ha när motorn är kall? har läst på forum och fått så olika svar
Senast redigerat av saabola01 (20 maj 2014)

6 236 Inlägg
20 maj 2014
#4
Hej!
Eftersom du inte får gnista när du kopplar på tändkabeln på stiftet och håller detta mot godset på motorn så har du felet där någonstans.


8 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Eftersom du inte får gnista när du kopplar på tändkabeln på stiftet och håller detta mot godset på motorn så har du felet där någonstans.

Ja det håller jag med om! men kanske gjorde jag på fel sätt? den går jue utmärkt på startgas och stiften upplever jag som snustorra även efter upprepade startförsök så nått fel är det jue i mina slutsatser det håller jag med om.

i och med att det är tändkasset så fick jag trycka dit stiften på kassetten och liksom försöka hålla alla 4 stiften mot den lackade ventilkåpan samtidigt. kom nu på att i stället för att försöka ställa stiften helt vertikalt på ventilkåpan kanske jag skall luta stiften i 45graders vinkel för bättre kontakt.

funkar det att göra på detta sett med moderna bilar som har kasset osv?


tack för alla svar fortsätt gärna med förslag så skall jag göra mitt bästa för att testa alla förslag
Senast redigerat av saabola01 (20 maj 2014)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 maj 2014
#6
Dra en ståltråd runt varje stift i gängorna och fäst den sedan på en jordad punkt om du vill kolla gnistan.

Vevaxelgivaren kan du testa genom att rulla bilen med tändningen på med växel i. Rör sig varvräknaren så fungerar givaren.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

3 295 Inlägg
20 maj 2014
#7
Antar självklart att du har larmat på bilen och larmat av den igen... Jag tycker att det låter som vss startspärren har gått in... Hur blinkar larmdioden ?
Senast redigerat av Slave_joe (20 maj 2014)


8 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#8
UhrJr skrev:
Dra en ståltråd runt varje stift i gängorna och fäst den sedan på en jordad punkt om du vill kolla gnistan.

Vevaxelgivaren kan du testa genom att rulla bilen med tändningen på med växel i. Rör sig varvräknaren så fungerar givaren.

mycket bra uteslutningsmetod att koppla jord direkt på stiften då skall jue skiten gnistra eller så är det där man skall leta vidare.

Varvräknaren rör sig när man drar på starmotorn så helt paj är vevaxelgivaren inte, kan dock vara smutsig/dålig så jag tar dän den i morgon gör rent och mäter återkommer med rapport

Kan det vara styrboxen som krånglar?

kan man utesluta startspärren då larmdioden slutar lysa när man vrider på nyckeln? (displayen är paj som på typ alla äldre saab så kan ej få någon information från den.)
Senast redigerat av saabola01 (20 maj 2014)

8 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#9
Slave_joe skrev:
Antar självklart att du har larmat på bilen och larmat av den igen... Jag tycker att det låter som vss startspärren har gått in... Hur blinkar larmdioden ?

Larmdioden lyser på följande sett:

Låst bil: blinkar

Upplåst bil : blinkar snabbare

Nyckel i tändningslås läge 1: blinkar som när upplåst

Försöker starta: dioden släcks helt

Efter startförsök nyckel kvar i tändningslåset: dioden släkt

Har låst & låst upp otaliga gånger utan framgång.

kan vi utesluta Startspärren tro???
Senast redigerat av saabola01 (20 maj 2014)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 maj 2014
#10
Dubhar med all säkerhet problem med bränslepumpen. Det är inte ovanligt att mindre erfarna inte får på slangen ordentligt på pumpen elmer att man monterar fel slang alternativt drar den fel så att den skaver emot en vass kant som finns.
Lyfter du på baksätet och lyssnar noga när du slår på tändningen så ska du höra att pumpen mer tjuter än väser. Tänk dig typ en sån där liten elvisp.
Väser det eller låter som att sprutar soppa åt alla möjliga håll där nere, då.är det läckage.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
21 maj 2014
#11
elfläkt som går vid start betyder ett antal saker..


ecu är knas
eller tempgivaren är knas. ska inte finnas någon annan logik.
hoppas du felsökt den via obd oxå....

Kör fort så hinner inget hända...

1 705 Inlägg
21 maj 2014
#12
Eftersom bilen går bra på startgas så finns det givetvis gnista och vevaxelgivaren funkar.
Du säger att pumpen går och det kommer bränsle ur returen, men likväl så är stiften torra.
Att bilen går på startgas men inte utan pekar ju onekligen på att den inte får något bränsle, något som dom torra stiften bekräftar.

Kollat spridarna? Kan vara igenkleggade spridare, jag skulle gissa på att startgas borde kunna ta sig igenom men att det blir stopp när det kommer bensin.


8 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#13
rcy:

jag tycket det du säger låter mycket vettigt. man kan alltså utesluta vevaxelgivaren och tändsystemet helt då den går fint på startgas!?

Har plockat dän spridarna nu för att kolla. men trodde att jag bara skulle kunna vrida fuelrailen uppochned och dra på startnyckeln o se om don sprutar en jämn dimma. över motorn men ikke! de sitter jue fast väldigt dålit i fuelrailen när den inte är monterad.

Hur gör jag för att testa spridarna?

Growe:

tempgivare kan bilen få starproblem då?
vad är obd?

UhrJr:

Då bränsle sprutar ur returslangen vid tanken så vet jag att pumpen pumpar bränsle genom filtret till spridarna och tillbaka till tanken. Skulle dock kunna bero på för lågt bränsletryck. Hur testar jag detta utan fancy verktyg?
Senast redigerat av saabola01 (21 maj 2014)

403 Inlägg
21 maj 2014
#14
saabola01 skrev:
r
Growe:

tempgivare kan bilen få starproblem då?
vad är obd?

ODB2 är diagnostikuttaget i din bil. Detta använder man för att läsa av felkoder. Nu har jag tyvärr ingen jättekoll på Saab system. Men du borde till exempel få fram om startspärren går in. Kollar runt om du känner någon som har en felkodsläsare.

Testa med en annan nyckel om du har detta.

5 710 Inlägg
23 maj 2014
#15
saabola01 skrev:
Har plockat dän spridarna nu för att kolla. men trodde att jag bara skulle kunna vrida fuelrailen uppochned och dra på startnyckeln o se om don sprutar en jämn dimma. över motorn men ikke! de sitter jue fast väldigt dålit i fuelrailen när den inte är monterad.

Hur gör jag för att testa spridarna?

Du testar på samma sätt som du redan gjort.
Helt klart har du bränsleproblem. Spridarna öppnar inte eller så har du något annat mekaniske fel i bränslesystemet.
Varför de inte öppnar (elektriskt fel) är ju lite knivigare....har inga bra felsökningstips där.
Har du kollat att bränsletrycksregulatorn fungerar?
Om den har kärvat fast i öppet läge kommer br-pumpen bara pumpa runt bränslet men inte bygga tryck.

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#16
Har nu konstaterat att spridarna ej öppnar när man försöker starta bilen förutom 1 sprut vardera på cylinder 3 & 4. på första starförsöket. sen inte alls.

Har också konstaterat att spridarna ej är igenkleggade då jag tryckt på en slang i ändan på respektive spridare och fyllt upp slangen med bensin, blåser i slangen med munnen och strömsätter den från bilbatteriet och så fort den får ström så öppnar den och fyra fina strålar sprutar ut.

Vad i helsike är felet nudå?

Vevaxelgivaren:NEJ varvräknaren rör sig något vid startförsök, hon går fint på startgas. kan det ändå vara den?
Imobilaisern:NEJ. den röda larmdioden slutar lysa när man vrider på tändningen, är jag rätt ute?
Datorboxen kass:?
Jordpunkt kass?
Glapp i nån jädra kabel?


Hjälp


Sök