Har två batterier kopplat till mitt ljud som kort och gott består av 4 slutsteg. De är originals batteriet på ca 70 och ett större batteri på 100. Problemet är att nör jag spelar och bilen är avstängd så går jag ner till typ 11.4volt ganska snabbt. Vad kan problemet till detta vara? Är de för att jag har typ standard batterier och inga billjuds batterier. Någon som har någon idee?
Vilka slutsteg gäller det? Vilken impedans belastas varje slutsteg med?
Det gäller ju att båda batterierna är i bra skick, annars kan spänningen sjunka snabbt när man har hyfsad anläggning och vrider upp volymen ordentligt. Är du osäker på batteriernas skick så bör du kolla med en riktig belastningsmätare hur de egentligen mår, ett sånt test brukar kunna göras hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad om man frågar.
Hur har du kopplat allt mer detaljerat? Med skiljerelä eller parallellkopplade rakt på bara? Ligger ljudet på ena batteriet eller lite random på båda? Med allt ditt ljud borde du ha bättre batterier lämpade för ändamålet oavsett.
Batteriet som sitter i bilen byttes förra året. De andra är nytt. Men som sagt inga billjudsbatterier. Strömen är bara dragit rakat av mellan batterierna. Vilken impedans varje slutsteg belstas på har jag ingen aning om. Vet inte ens va de är . Från batterierna är et Audison Connection 41C block monterat. Och från de går strömmen till samtliga steg.
Vilken modellnamn har basen, 300D2/300D2S eller 300D4? Vad heter dina batterier, märke och modellnamn?
De saker du har kan dra ganska mycket ström om du vrider upp volymen rejält, i så fall är det egentligen inget onormalt att spänningen sjunker en liten bit under 12 V med tanke på att du "bara" har ett extra batteri. Kolla ändå upp att båda batterierna är bra laddade och att alla kablar+säkringar sitter ordentligt.
Enbart ditt bassteg kan dra en bra bit över 100 A vid full RMS-effekt, sedan har vi ju de andra stegen och eventuellt har du kanske ytterligare "lull lull" (typ belysningar, bildskärmar) som används vid demospelning.
Det är ganska svårt att säga hur mycket spänningen kan tillåtas sjunka utan att det räknas som "för mycket", flera saker spelar in där. Batteriernas startström och anläggningens verkliga strömförbrukning avgör till största delen hur resultatet blir, dessa saker vet vi ju inte.