3213
Sök

B234f tickar och dåligt oljetryck.

146 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Har nyrenoverat en b234f med Nya lager, nya kolvringar,riktplanadtopp, H-profilstakar och slipat in ventiler, pluggat balansaxlarna, ny kamrem, nya packningar och kör megasquirt 2 v3 med tändning.

kört ca 2 mil med detta men den tickar högt, polarens d24 är tyst om man jämför, vet att där är hydraliska lyftare på min så antar att problemen hänger ihop att om jag inte har tillräckligt med oljetryck så kan inte tryckarna ställa in sig. oljetryckslampan tänds på tomgång men gasar man till så slocknar den men tänds igen efter 10-15 sec på tomgång.

kör på 10w40 mineral olja från biltema och http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj … upp-a.html

Tänkte byta till 5w40 helsyntet från MOBIL (MOBIL SUPER 3000 X1 5W40). och ett original filter från MANN.

har kvar original vevhusventilation men på den andra motorn (b230e) gick där slang till vaccum och en till insuget igen men här har jag inget kopplat utan bara hålet helt öppet.

så frågan är, om det kan ha med vevhusventilationen eller något annat ? 1 ventiltätning såg ut att ha åkt upp lite men jag kunde inte rubba den och den verkade hålla tätt, blåst med tryckluft och hade sprutat läck sökare innan (fungerade för att kolla så ventilerna var täta), bilen rycker inte blått eller något och har -0.55 bar i vacuum på tomgång.
Senast redigerat av Xytoo (1 juni 2014)

Sök