3015
Sök

Renault megane-02 Blinkande varningslampor, startar ej, generatorfel??

4 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#1
Börjar bli irriterad på bilen eller verkstaden vet inte vilket det skall vara, här kommer historien:
Efter en besiktning fick jag nedslag på lamdasensor, gaspedalsgivare (dessa två under e-diagnosen) samt en bakdörr som ej gick att öppna. Lämnar in bilen och efter de säger at fel är åtgärdade, ny lamdasensor och lagat dörr samt ombesiktning (hos verkstaden) så kör jag hemåt .
Efter ett tags körning börjar airbaglampa lysa sporadiskt, efter ytterligare tid ABS-lampan ytterligare någon mil även olje och ladd/batterilampan till sist även handbromslampan. De lyser lite då och då och oftare. Sen slutar hastighetsmätare, varvräknare och radio att fungera. Under all denna tiden går bilen helt normalt. När jag parkerar hemma och provar att starta igen går den inte igång, tyckte jag hörde något väldigt kort ljud från startmotorn första gången men sen helt död, startar heller inte med startkablar. Det ända mer som märkts efter reparation som jag inte kommer ihåg innan är något läte bak som låter som något vore löst, försökte utesluta något som låg löst i baklucka, lätt lite så, kanske inte har alls med det andra att göra men det var inte där innan jag lämnade in den.

Svaret jag fått från verkstad efter felsökning är generator som inte laddar som den ska och den plus rem måste bytas, de sa att de uteslutit allt annat och att den inte fungerar som den skall.

Jag tycker det hela verkar väldigt konstigt, det här är fel som jag inte haft på bilen förut, ladd/batterilampan har inte lyst förut och den har startat och gått utan problem innan dess. Min tanke var att under reparationen så hade någon el-kontakt kabel börjat glappa för att sedan lossna eller lägga av.
Vad säger ni är ett plötsligt generatorfel mer troligt än att verkstaden har orsakat något under reparationen.

Kan också säga att SERV-lampa tillsammans med fyll-på-spolarvätska-lampa har lyst sen lååååångt tillbaka, spelar ingen roll om man fyller upp den lyser upp efter ett tag ända, har bara accepterat att den sensorn måste vara fel, men känns inte som något viktigt.

Tack om ni orkat läsa igenom försöker vara så utförlig som möjligt, största intresset är om jag skall lita på verkstaden eller inte. Tankar och tips uppskattade

/mister Bister

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
3 juni 2014
#2
saker och ting kan sluta fungera när som helst.. symtomen du upplevt talar rätt tydligt om att det är ett fel på strömförsörjningen vilket är otroligt lätt att felsöka.

laddar upp batteriet och slår igång bilen låter den stå och gå och mäter spänningen på batteriet.
blir väldigt tydligt att bilen inte laddar batteriet eftersom du inte har runt 14volt vid batteriet utan det är 12volt och sjunker.

sen är det en fransk bil så att saker kommer gå sönder är jhu lika säkert som att du aldrig kommer vinna några miljoner på lotto.

Kör fort så hinner inget hända...

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
3 juni 2014
#3
Pröva att sätta en startkabel mellan jord på motorn och minus på batteriet och mät sedan igen. Jag hade en renault med liknande fel och då hade jordkabeln börjat gå av.


4 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#4
Tack för snabbt svar. Det var den saken jag önskat jag gjort, laddat och mätt batteri. Provade dock med startkablar och den startade inte, borde inte det ha hjälpt om det bara är generatorn? Tyckte även det är konstigt att batterilampan, (den skall väll börja varna om generatorn inte laddar) inte börjat lysa, men andra lampor börjat lysa upp, men kanske har lärt mig något här...

Och förstås tyckte jag inte det vore lagligt att ha så mycket otur att en generatorn säckar ihop samma dag man kör från verkstad när man flängt runt hela Sverige utan ett problem. Dessutom när det borde varit elsystemet de rotat i under reparationen. Får hoppas det hela stannar här och att motorn inte exploderar nästa gång jag kör hem den.

4 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#5
VKN_940 skrev:
Pröva att sätta en startkabel mellan jord på motorn och minus på batteriet och mät sedan igen. Jag hade en renault med liknande fel och då hade jordkabeln börjat gå av.

Var det samma sak att med varningslampor, och sedan ingen start? Och då var det endast ett jordfel, eller var batteriet urladdat?
Ja som sagt borde mätt innan den hamnade hos verkstaden, var tyvärr inställd på att det skulle vara något lätt slarvfel hos deras sida, dumt i efterhand kanske.

Vill nu bara att det skall bli klart, största dilemmat är om jag bara blint skall acceptera det verkstaden säger och pröjsa, eller om det är värt att försöka ta reda på mer och se om de kan gjort något fel/konsumentverksfråga.

21 761 Inlägg
3 juni 2014
#6
Det är inte säkert att batterilampan lyser när generatorn slutar ladda, om exempelvis kolen är väldigt dåliga eller trasiga så brukar inte batterilampan lysa pga att den inte får en jordpotential via kolen för att kunna tändas.

Spänningsmätning med multimeter kommer att ge mycket information i det här läget, då kan du dels kolla hur det står till med batteriet och dels göra ytterligare felsökning på batterikablarna och diverse kontaktpunkter om batteriet visar sig vara fräscht. smile

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
3 juni 2014
#7
niclasf skrev:
VKN_940 skrev:
Pröva att sätta en startkabel mellan jord på motorn och minus på batteriet och mät sedan igen. Jag hade en renault med liknande fel och då hade jordkabeln börjat gå av.

Var det samma sak att med varningslampor, och sedan ingen start? Och då var det endast ett jordfel, eller var batteriet urladdat?
Ja som sagt borde mätt innan den hamnade hos verkstaden, var tyvärr inställd på att det skulle vara något lätt slarvfel hos deras sida, dumt i efterhand kanske.

Vill nu bara att det skall bli klart, största dilemmat är om jag bara blint skall acceptera det verkstaden säger och pröjsa, eller om det är värt att försöka ta reda på mer och se om de kan gjort något fel/konsumentverksfråga.

Jag kommer tyvärr inte ihåg exakta symptomen förutom att den inte startade och laddade ur batteriet. Det var ändå nästan 6 år sedan.


80 Inlägg
3 juni 2014
#8
Kolla jordkabel mellan chassi och motor om den är skjyst så låter det som generator fel och dem fel symptom du har nu tror ja inte är verkstadens fel för dem har hållt på med saker som rör andra saker än de du har nu.

4 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#9
Tack för svaren, förhoppningsviss så rullar den snart igen och länge innan nästa stopp.


Sök